دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

ضرورت غربالگری و تشخیص زودرس برای جلوگیری از معلولیت ها
 
معاون امور توانبخشی اداره كل بهزیستی استان اصفهان گفت: از نظر ما غربالگری و اقدامات تشخیصی زودرس برای جلوگیری از معلولیت ها لازم است.
ضرورت غربالگری و تشخیص زودرس برای جلوگیری از معلولیت ها پژمان پورشبانان، امروز (یكشنبه_7 آذرماه) در نشست خبری در پاسخ به ایسنا با بیان اینكه در حوزه معلولیت ها همچنان بر اصول سه گانه پیشگیری اولیه، ثانویه و ثالثیه تاكید داریم، اظهار كرد: پیشگیری اولیه به معنای آموزش هایی است كه از ایجاد بیماری جلوگیری می كند، پیشگیری ثانویه وقتی است كه ایجاد شده و با غربالگری آن را شناسایی می كنیم و پیشگیری ثالثیه وقتی است كه بیماری اتفاق افتاده، معلولیت ایجاد شده و درصدی ناتوانی ایجاد كرده، در این شرایط سعی می كنیم میزان ناتوانی را به حداقل رسانده و امكان حضور فرد را در جامعه فراهم كنیم.

وی گفت: انجام غربالگری لازم است، اما اقداماتی كه برای غربالگری باید انجام شود به تصمیمات نمایندگان در مجلس بر می گردد، اما از نظر ما غربالگری و اقدامات تشخیصی زودرس برای جلوگیری از معلولیت ها لازم است.

معاون امور توانبخشی اداره كل بهزیستی استان اصفهان در مورد معلولیت نیز گفت: به لحاظ بروز سالیانه، باتوجه به برنامه های غربالگری و پیشگیری، میزان بروز معلولیت ها در استان كاهش مختصری دارد، اما در حوادث و تصادفات كه همچنان یكی از عوامل معلولیت هستند افزایش داریم.

وی متوسط شیوع معلولیت در استان را 3.4 درصد اعلام كرد و گفت: این عدد با تعریف معلولیت متفاوت است، اما آمار معلولیت در استان با كشور و جهان برابری می كند، در حالی كه اگر در نقاطی از استان میزان معلولیت كمتر باشد به نحوه شناسایی و مراجعه افراد بر می گردد، با این وجود به طور كلی میزان معلولیت در استان بیشتر از متوسط كشوری و جهانی نیست.

پورشبانان اعلام كرد: هم اكنون حدود 32 هزار مددجوی تحت پوشش بهزیستی كمك هزینه نگهداری در منزل و یا مستمری دریافت می كنند و 13 هزار نفر پشت نوبت هستند.

وی میزان مستمری ماهیانه معلولیت یك نفر را 350 هزار تومان اعلام كرد و افزود: این رقم به نسبت تعداد افراد افزایش می یابد و این رقم قطعا كافی نیست، اما به عنوان یك اقدام حمایتی كه بخشی از نیاز معلولان را تأمین می كند خوب است و با پیگیری سازمان بهزیستی كشور اعتباراتی نیز از سازمان برنامه و بودجه كشور برای معلولان گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، معاون امور توانبخشی اداره كل بهزیستی استان اصفهان با تاكید بر اینكه به عنوان متولی پیگیری حقوق معلولان نقش مهمی در پیگیری مطالبات آنها داریم، گفت: تشكل های مرتبط با معلولان نیز از سال ها قبل پیگیر امور معلولان هستند و جزء سمن های موفق و پیگیر در كشور هستند كه عمده مطالبات را پیگیری می كنند، اما هماهنگی هایی باید انجام شود، ضمن اینكه حساس سازی دستگاه ها نسبت به وظایف و تكالیف در حوزه معلولان و هماهنگی و پیگیری توسط بهزیستی انجام می شود.

وی در پاسخ ایسنا در مورد افزایش هزینه های معلولان، گفت: شرایط اقتصادی و تورم زیاد در كشور تاثیر قابل توجهی بر روی قیمت وسایل كمك توانبخشی معلولان گذاشته و همین طور خدمات مورد نیاز درمانی معلولان افزایش پیدا كرده است، در این شرایط وظیفه ما این است كه حتی المقدور وسایل كمك توانبخشی و هزینه خدمات توانپزشكی معلولان را تأمین كنیم كه براساس وضعیت اقتصادی و اجتماعی معلولان، میزان كمك مالی به معلولان را تعیین می كنیم، به طور كلی برای مددجویانی كه بضاعت مالی مناسبی نداشته باشند وسایل توانبخشی مورد نیاز را تهیه و به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می دهیم.

معاون امور توانبخشی اداره كل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینكه هم اكنون 24 هزار مددجوی ذهنی تحت پوشش داریم، افزود: 125 مركز روزانه و 65 مركز شبانه روزی داریم و خدمت گیرندگان بخش روزانه حدود 4 هزار نفر هستند، همچنین 32 هزار نفر مستمری ماهیانه دریافت می كنند و 13 هزار نفر پشت نوبت دریافت مستمری هستند.
انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۳:۵۰ - ۰۷/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۴