دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

سفتی و درد زانو از عواقب جراحی با پروتز است
 
شیراز ایرنا_ متخصص جراحی استخوان و مفاصل در دانشگاه علوم پزشكی فسا گفت: تداوم درد و سفتی زانو، شل یا فرسوده شدن پروتز، آمبولی یا لخته شدن خون در پاها یا ریه ها، عفونت و خونریزی از عوارض احتمالی عمل جراحی پروتز زانو یا تعویض مفصل زانو است.
سفتی و درد زانو از عواقب جراحی با پروتز است شیراز ایرنا_ متخصص جراحی استخوان و مفاصل در دانشگاه علوم پزشكی فسا گفت: تداوم درد و سفتی زانو، شل یا فرسوده شدن پروتز، آمبولی یا لخته شدن خون در پاها یا ریه ها، عفونت و خونریزی از عوارض احتمالی عمل جراحی پروتز زانو یا تعویض مفصل زانو است.

محمودرضا ساریخانی یكشنبه به ایرنا اظهار داشت: پس از جراحی آرتروپلاستی، پروتز مفصل زانو ممكن است جابجا شود و یا همانطور كه پیش بینی شده عمل نكند یا ممكن است در آینده این بیمار مجددا نیاز به تعویض مفصل داشته باشد.

ارتوپد دانشگاه علوم پزشكی فسا اضافه كرد: همچنین ممكن است اعصاب یا رگ های خونی در قسمت جراحی آسیب ببینند و در نتیجه ضعف یا بی حسی ایجاد كنند و حتی درد مفصل زانو با جراحی برطرف نشود.
به گفته وی بیماران مبتلا به آتروز، بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید و بیماران مبتلا به آرتریت تروماتیك مشمول این عمل جراحی هستند.
ساریخانی گفت: انواع مختلف آرتروز مفصل زانو را تحت تأثیر قرار می دهند و باعث تجزیه غضروف مفصل و استخوان های مجاور در زانوها می شوند.
این پزشك ارتوپد ادامه داد: در مواردی كه آرتروز پیشرفته باشد و روشهای درمانی دیگر به بهبود درد و عملكرد زانو كمك نكند؛ جراحی پروتز زانو مناسب در نظر گرفته می شود.
وی اظهار داشت: بیماری آرتریت روماتوئید كه با التهاب غشای سینوویال و تجمع بیش از حد مایع در مفصل ایجاد می شود می تواند منجر به درد و سفتی زانو شود و پزشك را مجاب به جراحی تعویض مفصل زانو كند.
ساریخانی افزود: سقوط بد یا ضربه سنگین به زانو می تواند به مفصل زانو آسیب وارد كند و اگر این آسیب به شكل مناسب درمان نشود با گذشت زمان به مفصل زانو فشار مضاعف وارد می كند و منجر به فرسایش غضروف (آرتریت تروماتیك) می شود.
به گفته این ارتوپد، شكستگی زانو یا پارگی جدی رباط هم می تواند غضروف مفصلی را از بین ببرد و باعث ایجاد درد و كاهش عملكرد زانو شود كه در این موارد هم ممكن است جراح زانو، تعویض مفصل را پیشنهاد كند.
این جراح استخوان گفت: در صورتی كه درد ناشی از زانو فرد را از انجام كارهای روزمره مانند راه رفتن، ایستادن و نشستن بازدارد لازم است بیمار به متخصص ارتوپدی مراجعه كند.
وی بیان كرد: بیماران می بایست درد زانو هنگام استراحت یا خوابیدن ، عدم تاثیر درمان های غیر جراحی آرتروز برای كنترل درد ، ایجاد تغییرات زیاد در شكل ظاهری زانو و عدم رفع تورم زانو با وجود مصرف دارو را جدی بگیرند و حتما به ارتوپد مراجعه كنند.
ساریخانی گفت:هدف از جراحی پروتز مفصل زانو یا آرتروپلاستی، استفاده مجدد از سطح آسیب دیده در مفصل زانو و تسكین درد زانو است كه با سایر روشهای درمانی قابل كنترل نیست.
وی اضافه كرد: در افرادی كه چاق هستند احتمال عفونت و لق شدن مفصل مصنوعی بعد از جراحی وجود دارد كه برای انجام این جراحی پزشك با توجه به شدت درد بیمار تصمیم به جراحی می گیرد.
جراحی تعویض مفصل زانو كه به آن آرتروپلاستی زانو یا تعویض كامل مفصل زانو نیز گفته می شود؛ یك روش جراحی برای بازسازی زانو در بیماریهایی نظیر آرتروز و آسیبهای شدید وارده به زانو است. در این روش از قسمتهای فلزی و پلاستیكی برای پوشاندن انتهای استخوانها كه مفصل زانو را تشكیل می دهد؛ استفاده می شود.

شهرستان فسا در فاصله 130كیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

برچسب ها
- ارتوپدی
- فسا
- دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی فسا
- فارس
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۲:۴۱ - ۰۷/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۰