دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

دانش بنیان| مسیر دشوار تامین آلومینا برای صنایع هموار شد
 


احمد شریف نیا مدیرعامل شركت رایكا صنعت افرند، كه این محصول را تولید كرده است، گفت: آلومینا یا اكسید آلومینیوم یك ماده بسیار مهم است كه كاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد. صنایع كاشی و سرامیك، صنایع نسوز، در ساخت مواد نیمه هادی، شمع های خودرو و در صنایع پزشكی از آن استفاده می شود.

آلومینا به طور مصنوعی با اكسید كردن آلومینیوم تولید می شود و در واقع یك تركیب شیمیایی است كه از اكسیژن و آلومینیوم تشكیل شده است. این تركیب یك ماده بلوری بی رنگ است كه به طور طبیعی در انواع مختلف یاقوت كبود و یاقوت قرمز دیده می شود. از این ماده بیشتر در تولید فلز آلومینیوم استفاده می شود.

اكسیژن به طور معمول در واكنش با آلومینیوم، خوردگی فلز را كاهش می دهد. با این حال، هنگامی كه با اكسیژن پیوند می یابد و اكسید آلومینیوم تشكیل می شود، یك پوشش محافظ به وجود می آید كه از اكسیداسیون بیشتر جلوگیری می كند. این پوشش به استحكام فلز می افزاید و آلومینیوم را در برابر خراب شدن بیشتر محافظت می كند.

كاربرد پزشكی

به دلیل سختی بالای اكسید آلومینیوم و خواص شیمیایی آن، ماده ترجیحی برای بلبرینگ در جایگزینی مفصل ران است، به عنوان پروتز، كاشت بیونیك، جایگزین مصنوعی چشم، تقویت كننده های بافت، تاج دندان، پایه ها، پل ها و سایر ایمپلنت های دندانی استفاده می شود. این ماده همچنین در تجهیزات و ابزار آزمایشگاهی مانند بوته ها ، كوره ها و سایر تجهیزات آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

از اكسیدهای آلومینیوم همچنین برای تولید اجزای لوله كشی مانند زانو، سه راهی، لوله های مستقیم، گیرنده ها، نازل ها و شیرها استفاده می شود.

سایر كاربردها شامل تولید ابزارهای مختلف ماشین كاری، ابزارهای برش، غلاف ترموكوپل، پروانه های پمپ مقاوم در برابر سایش و صفحات دزدگیر است.

نقاط ذوب و جوش زیاد آلومینا علاوه بر خاصیت مقاومت حرارتی بسیار عالی، اكسید آلومینیوم در ساخت عایق های كوره و عایق های الكتریكی با درجه حرارت بالا استفاده می شود. فیلم های آلومینا نیز از اجزای حیاتی در صنعت ریز تراشه ها هستند. برخی دیگر از كاربردهای آن شامل شمعك ها، بسترهای میكروالكتریكی و سینك های گرمایشی عایق است.

تا پیش از تولید آلومینا، پودر آن از كشورهای اروپایی تامین می شد كه پس از تشدید تحریم دسترسی بله آن سخت شد و تولید آلومینا در داخل ایران سرعت گرفت.

این مدیر حوزه دانش بنیان با اشاره به این كه تولید آلومینا می تواند كمك بسزایی به صنایع كشور كند، توضیح داد: حدود 10 فرصت شغلی در شركت رایكا صنعت افرند به صورت مستقیم ایجاد شده است و سال آینده نیز 15 فرصت شغلی دیگر ایجاد می شود.

مركز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#
   تاریخ: ۱۲:۳۲ - ۰۷/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۸