دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

معلولان میبدی نیازمند شغل و مناسب سازی معابر هستند
 
یزد- ایرنا- رییس اداره بهزیستی میبد گفت: مناسب سازی معابر ، مكان های عمومی ، رفع سد معبر و فراهم شدن زمینه اشتغال به ویژه برای نابینایان از جمله خواسته هایی است كه معلولان شهرستان انتظار دارند از سوی مسئولان مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.
معلولان میبدی نیازمند شغل و مناسب سازی معابر هستند یزد- ایرنا- رییس اداره بهزیستی میبد گفت: مناسب سازی معابر ، مكان های عمومی ، رفع سد معبر و فراهم شدن زمینه اشتغال به ویژه برای نابینایان از جمله خواسته هایی است كه معلولان شهرستان انتظار دارند از سوی مسئولان مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

سید محسن فلاح روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با گرامیداشت هفته معلولان ( هشتم تا 14 آذر) افزود: نیاز معلولان به دسترسی در معابر، پارك ها و مكان های عمومی و اداره ها و سد معبر در بیشتر خیابان ها و پیاده روها از جمله مشكل هایی است كه در نشست های ستاد هماهنگی مناسب سازی تشكیل شده در فرمانداری مطرح شد.

وی با اظهار امیدواری در سرعت گرفتن مناسب سازی مكان های ذكر شده در 6 ماه آینده از خیران شهرستان خواست، در ساخت مراكز آموزشی و توانبخشی معلولان و همچنین برای تامین نیازهای اولیه آنها مانند درمان ، جهیزیه ، اشتغال ، ازدواج ، امرار معاش و لوازم ضروری منزل كمك كنند.

رییس اداره بهزیستی میبد در ادامه شعار روز 12 آذر روزجهانی معلولان را «پیش به سوی دنیایی فراگیر ، دسترس پذیر و پایدار بعد از شیوع ویروس كرونا با راهبری و مشاركت افراد دارای معلولیت» عنوان كرد و گفت: این اداره هم اكنون سه هزار و 337 فقره پرونده ثبت شده دارد كه از این تعداد 2 هزار و 301 پرونده فعال است و یك هزار و 360 مورد هم پرونده های مستمری بگیر را شامل می شود.

این مسئول ادامه داد: از 2 هزار و 301 فقره پرونده فعال افراد، یك هزار و 374 نفر مرد و بقیه زن هستند كه مستمری بگیر نیستند وكمك های موردی دریافت می كنند.

فلاح در ادامه 896 مورد از پرونده ها را از نظر شدت معلولیت ، خفیف و یك هزار و 13 مورد را معلولیت در سطح متوسط ، 941 مورد شدید و 194 پرونده را نیز خیلی شدید برشمرد و عنوان كرد: افراد دچار معلولیت برای تشكیل پرونده باید به اداره بهزیستی ، قسمت توانبخشی مراجعه كنند و درخواست فرم معلولیت بدهند و مدارك خود را نیز ارایه دهند.

وی اضافه كرد: پس از آن فرم درخواست و مدارك فرد مراجعه كننده به كمیسیون آی.سی.اف (ICF) كه متشكل از رییس اداره بهزیستی ، پزشك معتمد بهزیستی و كارشناسان فیزیوتراپی ، كار درمانی ،گفتار درمانی ، شنوا سنجی ، بیناسنجی و روانشناسی است ارجاع داده می شود تا شدت معلولیت افراد تعیین شود.

رییس بهزیستی میبد در ادامه اظهار كرد: هم اكنون 11 فعالیت در مراكز روزانه و شبانه روزی انجام می شود كه این فعالیت ها شامل نگهداری از معلولان ذهنی و روانی در مركز روزانه بیماران روانی و سالمندان ، تیم های ویزیت در منزل برای بیماران روانی و سالمندان ،طرح مراقبان ، آموزش كودكان ذهنی ، حرفه آموزی برای معلولان بالای 15 سال و آموزش كودكان اوتیسم است.

وی به 2 تشكل فعال معلولان و نابینایان و راه اندازی اولین مجتمع رفاهی فرهنگی برای معلولان و مددجویان بهزیستی اشاره كرد و از افتتاح مركز جامع معلولان توابخشی محبت كه به 120 معلول ذهنی و روانی ارایه خدمات شبانه روزی دارد ، خبر داد.

به گفته فلاح یك سال گذشته در مجموع 85 میلیون و 100 هزار تومان صرف كمك هزینه تهیه وسایل توانبخشی ، درمان، لوازم ضروری، جهیزیه و ازدواج ، ایاب و ذهاب 584 معلول شد.

این مسئول به پرداخت كمك هزینه آزمایش ژنتیك و ساخت مسكن 806 معلول به مبلغ 204 میلیون و 166 هزار اشاره كرد و تهیه 105 میلیون تومان بسته های غذایی اهدایی به مددجویان و كمك هزینه مسكن چند معلولیتی كه با مشاركت خیرین انجام شد را بخشی از فعالیت ها برشمرد.

وی از پرداخت تسهیلات یك سال گذشته به 120 معلول برای ایجاد اشتغال به مبلغ هفت میلیارد تومان خبرداد و افزود: این تسهیلات به صورت بازپرداخت پنج ساله و به هر نفر 100 میلیون تومان وام داده شد.

11 مركز توانبخشی همگام با بهزیستی خدمات دهی به جامعه معلولان شهرستان میبد را بر عهده دارند و مركز این شهرستان 106 هزار نفری در 50 كیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

همچنین امروز مدیركل بهزیستی یزد تعداد معلولان زیرپوشش این نهاد را 29 هزار نفر ذكر كرد و گفت: این افراد از خدمات مختلف این مجموعه در قالب های مختلف در استان بهره مندهستند.

به گزارش ایرنا محمدعلی عطابخش به مناسبت هفته معلولان ( هشتم تا 14 آذرماه) امروز در جمع خبرنگاران افزود: برخی این افراد چند معلولیتی هستند و علت عمده معلولیت ها در استان مربوط به سوانح و حوادث است و بیشترین آنها معلولان جسمی و حركتی هستند.

وی تعداد مراكز روزانه معلولان استان را 75 باب ذكر كرد و گفت: همچنین 18 مركز شبانه روزی به معلولان خدمات ارایه می كند كه حدود 800 نفر در این مراكز نگهداری می شوند.

استان یزد یك میلیون و 236 هزار نفر جمعیت دارد كه بر اساس آمارها حدود 10 تا 12 درصد جمعیت هر جامعه ای از یك تا چند معلولیت رنج می برد.

سوم دسامبر مصادف با 12 آذرماه از سال 1992 میلادی و از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جهانی معلولان نامگذاری شد.

برچسب ها
- میبد
- روز جهانی معلولان
- یزد
- نشست خبری
- نابینایان
- وام ازدواج
- معلولیت
- ناشنوایان
- معلولان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۹:۰۰ - ۰۹/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۶