دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

كاهش 50 درصدی ابتلا به «ایدز» معتادان بدلیل استفاده از سوزن و سرنگ مشترك
 
كارشناس معاون توسعه پیشگیری و درمان بهزیستی استان تهران ضمن تشریح اقدامات بهزیستی برای حمایت از بیماران مبتلا به ویروس ایدز، گفت: براساس پژوهش شیوع شناسی ایدز استفاده از سوزن و سرنگ مشترك و ارتباط جنسی، دو موردی هستند كه در بالاترین رتبه علت ابتلا به بیماری ایدز قرار دارند.
كاهش 50 درصدی ابتلا به «ایدز» معتادان بدلیل استفاده از سوزن و سرنگ مشترك مریم امیدی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینكه براساس پژوهش شیوع شناسی ایدز دو موردِ تزریق از طریق سوزن و سرنگ مشترك و ارتباط جنسی در بالاترین رتبه علت ابتلا به بیماری ایدز هستند، گفت: اكنون تزریق با استفاده از سوزن و سرنگ مشترك كمتر شده است، زیرا در اعتیاد تزریق كاهش یافته و الگوی مواد مصرفی كه در جامعه وجود دارد الگویی است كه عملا تزریق در آن كمتر است. از سوی دیگر وجود مراكزی مانند كاهش آسیب، موجب آگاهی معتادان شده تا از سوزن و سرنگ مشترك دوری كنند؛ این امر موجب شده 50 درصد رشد شیوع از طریق تزریق مشترك كاهش یابد.

وی ادامه داد: در حال حاضر انتقال بیماری از مادر به كودك نیز از بین رفته است و در صورتی كه مادری اچ آی وی مثبت شناسایی شود، در زمان زایمان مراقبت هایی صورت می گیرد كه كودك در زمان تولد، سالم متولد شود.

ارتباط جنسی غیر متعارف و تزریق با استفاده از سوزن و سرنگ مشترك، بیشترین علت ابتلا به ایدز

كارشناس معاون توسعه پیشگیری و درمان بهزیستی استان تهران با تاكید بر اینكه در حال حاضر اولین علتی كه موجب انتقال ویروس ایدز می شود و در صدر آمارها قرار دارد، ارتباط جنسی غیر متعارف و تزریق با استفاده از سوزن و سرنگ مشترك است، یادآور شد: ایدز، ویروسی عفونی است كه موجب پایین آمدن سیستم ایمنی بدن و درنتیجه ابتلای فرد به بیماری های عفونی دیگر می شود. این بیماری عفونی فرد را دچار مشكل كرده و در نهایت اگر مراقبت های بهداشتی لازم را انجام ندهد، جان خود را از دست می دهد.

وی با اشاره به اینكه ویروس اچ آی وی در خون و ترشحات خونی است، اظهار كرد: اولین جایی كه موجب نشر و گسترش این ویروس می شود در قسمت لنفم هاست. این ویروس روی گلبول های سفید تاثیر می گذارد.

امیدی در ادامه با اشاره به اقدامات سازمان بهزیستی برای حمایت از بیماران مبتلا به ایدز نیز توضیح داد: سازمان بهزیستی از آنجایی كه یكی از متولیان بخش آسیب های اجتماعی است، از دیرباز در این زمینه فعالیت كرده و مراكزی تحت عنوان «باشگاه مثبت» راه اندازی كرده است.

«تقویت زیرساخت ها» و «ارتقاء و توانمندسازی»؛ دو فعالیت باشگاه مثبت برای حمایت از مبتلایان به ایدز

خدمات بهزیستی برای حمایت از بیماران مبتلا به ایدز

به گفته وی، سازمان بهزیستی در باشگاه های مثبت براساس استراتژی چهارم ایدز كشور دو فعالیت «تقویت زیرساخت ها» و «ارتقاء و توانمندسازی» را به عنوان یكی از شركای اصلی كمیته ایدز در دستور كار دارد؛ این درحالیست كه استراتژی پنجم نیز در مرحله تدوین و ایرادگیری است.

كارشناس معاون توسعه پیشگیری و درمان بهزیستی استان تهران با اشاره به اینكه در استراتژی چهارم كه به دو بخش تقویت زیرساخت ها و ارتقاء و توانمندسازی پرداخته است، گفت: فعالیت هایی كه در بخش ارتقاء و توانمندسازی انجام می شود، شامل پرداخت كمك هزینه های دندانپزشكی،مسكن، تحصیلی، اشتغال و كمك هزینه آزمایشات است.

وی در ادامه به تشریح اقدامات سازمان بهزیستی در این زمینه پرداخت و افزود: از آنجایی كه افراد مبتلا به ویروس اچ آی وی ممكن است دچار سل ریوی شوند و اسكن ریه بسیار پر هزینه است، سازمان بهزیستی كمك هزینه اسكن ریه را به این افراد پرداخت می كند. همچنین در زمینه اشتغال و كاریابی و آموزش به افراد نیز فعالیت هایی وجود دارد كه در این زمینه نیز بهزیستی آموزش های گسترده ای چه برای افرادی كه به عنوان اعضای باشگاه مثبت مراجعه می كنند و چه برای عوام جامعه مانند آموزش شناخت ویروس، راه های انتقال و ارتباط سالم جنسی، ارتباطات و مهارت های زندگی و تقویت زیرساخت شخصیتی دارد اما بسته به نوع جامعه هدف، نوع آموزشها و ادبیات آموزش ها متفاوت است.

فعالیت 8 باشگاه مثبت ایدز در استان تهران

بنابر اظهارات امیدی، در استان تهران هشت باشگاه مثبت تحت نظر سازمان بهزیستی فعالیت می كنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینكه سازمان بهزیستی در خصوص بیماریهای مقاربتی و تناسلی در سطح گسترده جامعه آموزش هایی ارائه می دهد، افزود: در واقع راه های ابتلا به بیماری ها و پیشگیری ایدز براساس پیشگیری نوین اچ آی وی به افراد جامعه ارائه می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود همچنین این را هم گفت كه سازمان بهزیستی برای كودكان در راه مانده ای كه به سازمان سپرده می شوند یا كودكی كه از والدین بدسرپرست دریافت و به شیرخوارگاه ها واگذار می شوند آزمایشات pmtsp برایشان انجام می شود و در صورتی كه مبتلا به اچ ای وی هستند، درمان پروفیلاكسی برایشان انجام می شود زیرا درمان كودكان با درمان بزرگسالان ( نوع دوز دارو و تزریق دارو) متفاوت است.

كارشناس معاون توسعه پیشگیری و درمان بهزیستی استان تهران ادامه داد: باتوجه به اینكه سازمان بهزیستی دارای حوزه معاونت امور اجتماعی است، نیز در این راستا برای پیشگیری از ایدز در كودكان كار و خیابان نیز اقداماتی در دستور كار سازمان است كه براین اساس آموزش های مختلفی در رابطه با خودمراقبتی جنسی به كودكان ارائه می شود.

امیدی درخصوص ارائه خدمات به افراد اظهار كرد: چه افرادی كه دارای كد درمانی هستند و چه افرادی كه كد درمانی ندارند و برای اولین بار به باشگاه مراجعه می كنند، به آنها خدمت ارائه می شود. برای افرادی كه فاقد كد درمانی هستند كارشناسان باشگاه آنها را به كلینیك های بیماری های رفتاری خاص معرفی كرده و كد درمانی دریافت می كنند؛ آنها می توانند با این كد درمانی دارودرمانی رایگان را از وزارت بهداشت و خدمات بهزیستی دریافت كنند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۴۷ - ۱۰/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۴۵