دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

زیبا بودن را برای كودك تبدیل به ارزش نكنید
 
نتیجه ی یك پژوهش نشان می دهد درصد زیادی از زنان و دختران ایرانی از ظاهر خود ناراضی هستند و به دنبال راهی برای جبران آن هستند.
زیبا بودن را برای كودك تبدیل به ارزش نكنیدبه گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، كودكان امروزی به خصوص دختربچه ها به تقلید از مادرانشان به آرایش، مانیكور كردن، رنگ مو و.. تمایل پیدا كرده اند و بعضی از مادران كودكان خود را آرایش می كنند بدون آن كه از عوارض آن آگاه باشند.

دختران خردسال با الگو گرفتن و همانندسازی با مادر یا خواهر خود، از سه تا چهارسالگی در بازی های كودكانه با برداشتن لوازم آرایشی بزرگتر ها و آرایش كردن خود یا عروسكشان، شور و اشتیاق آرایش كردن را نشان می دهند.

بسیاری از والدین اجازه آرایش را به آن ها می دهند و یا بسیار دیده شده كه در مهمانی ها و جشن های مختلف مادران به آرایش كودكشان می پردازند بدون اینكه بدانند این لوازم چه مضراتی برای آن ها در پی دارد و یا اینكه از عوارض روحی آن با خبر باشند.

نگرانی والدین در آرایش كردن كودك باید از زمانی آغاز شود كه كودك یا نوجوان در آرایش خود افراط كرده و یا در موقعیت های زمانی و مكانی نامناسب این كار را انجام دهد.

زیبا بودن را برای كودك تبدیل به ارزش نكنید

لیلا ماهر روانشناس، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد اینكه چرا كودكان به كار هایی از قبیل مانیكور، رنگ مو و آرایش می پردازند گفت: نوجوانان و كودكان دوست دارند دیده شوند و قضاوت خوب دیگران را جلب كنند. نخستین چیزی كه به ذهنشان می رسد این است كه اگر زیبا باشم، هویت فردی جدید كسب می كنم و شخصیتی چشمگیر خواهم داشت. او گمان می كند با تغییراتی كه در خودش ایجاد می كند، می تواند روی دیگران تاثیر مثبت داشته باشد و تصویری جذاب از خود در ذهن دیگران بسازد و هویتی آرمانی كسب كند. دیده شدن یكی از اولویت های مهم دوره كودكی و نوجوانی است.

ماهر برای جلوگیری از كار های ممنوعه در دوران كودكی گفت: اگر والدین دارای كودكی هستند كه هنوز تا نوجوانی اش زمان باقی مانده بهتر است از همین حالا سعی كنند، اعتماد به نفس و عزت نفس او را تقویت كنند و كاری نكنند كه نوجوانشان گمان كند تمام شخصیتش به ظاهرش وابسته است.

این روانشناس افزود: یكی از راه های افزایش اعتماد به نفس، شناسایی ترس های فرزندمان است؛ و بعد از ریشه یابی، آگاه سازی و راهكار های مدیریت ترس است.

ماهر ادامه داد: از راهكار های افزایش اعتماد به نفس، در نظر گرفتن مهارت ها و یا كار هایی است كه به فرزندمان احساس مفید بودن و ارزشمندی می دهد. نتیجه ی یك پژوهش نشان می دهد درصد زیادی از زنان و دختران ایرانی از ظاهر خود ناراضی هستند و به دنبال راهی برای جبران آن هستند.

ماهر برای جلوگیری از این كار از سوی كودكان گفت: والدین بر رفت و آمد های خود با افراد و دوستان خانوادگی حساس باشند و آن هایی را انتخاب كنند كه می دانند، ظاهر پرستی برایشان در اولویت ارزش ها نیست. با كودكتان همدلی كنید و روی نقطه قوتش تمركز كنید و او را از نقاط ضعفش آگاه كنید و تلاش كنید كه به سمت شناخت خود و هویت یابی مستقل حركت كند.

این روانشناس تاكید كرد: خیلی مهم است والدین، دست از مقایسه بردارند و پذیرش بی قید و شرط داشته باشند. زیرا وقتی كودك و نوجوان در خانواده پذیرفته نمی شود و احساس ناكافی بودن داشته باشد، برای جبران این احساس به كار های این چنینی روی می آورد تا مقداری از این احساس را درون خود ارضا كند، كه همچنان دوست داشتنی و مورد پذیرش دیگران، مخصوصا همسالانش باشد.

والدین با استفاده از واژه هایی مثل «چه زیبا شدی دخترم یا پسرم» یا خندیدن به او و تعریف آرایش كردن بچه برای دیگران باعث تشویق كودك به افزایش احتمال استفاده مجدد از لوازم آرایشی، مانیكور كردن و رنگ كردن مو می شوند، هرچند واكنش های خشونت آمیز و تنبیه بچه نیز در این زمینه مؤثر نیست.

كودكان از زمانی كه متولد می شوند تا زمانی كه وارد جامعه شوند از همه رفتار ها و اخلاق های والدین خود تقلید می كنند و در حقیقت از كودكی مانند ضبط صوت عمل می كنند و همه رفتار ها را ثبت می كنند و در بزرگی آن ها را به كار می برند پس بهتر است به تربیت كودكان خود بیشتر دقت كنیم.

گاهی جملاتی مثل بچه است و فعلا كودك است را برای برخی از رفتار های بدی كه در مقابل كودكان انجام می دهیم به كار می بریم غافل از اینكه همه این كار های خوب و بد ما توسط این بچه ثبت می شود و در دوران جوانی و نوجوانی آن رفتار ها در این كودك نمایان می شوند.

مریم سادات ظهوریان جامعه شناس و فعال فرهنگی درباره اینكه در چه زمان و موقعیتی باید آرایش كرد، گفت: مانیكور از حاشیه های آراستگی و زیبایی بیشتر، مورد استفاده قرار می گیرد. كودكان از زیبایی خاصی برخوردار هستند و هر كدام از رده های سنی لطافت و زیبایی خاص خودش را دارد، كه هیچ وقت قابل جبران و قابل ایجاد برای كسی نیست.

ظهوریان افزود: معمولاآراستگی بیش از حد برای مواقع و شرایط خاصی است كه تقریبا آن زیبایی های اولیه و خدادادی از بین رفته و نیاز باشد به وسیله و ابزار های به روز جایگزینی انجام شود. یكی از دلایل روی آوردن كودك و نوجوان به آرایش، مانیكور، رنگ مو و ... استفاده از فضای مجازی است. فضای مجازی یعنی آشنا شدن با فضا هایی كه خارج از وسعت دید لحظه ایی افراد باشد.

این جامعه شناس ادامه داد: یكی از دلایل دیگر روی آوردن كودكان به این كار ها این است كه كودكان به صورت عینی، آرایش كردن و كار هایی از این قبیل را از اطرافیانشان دیده باشند. اگر كودكی از سنین پایین با چنین شرایطی انس بگیرد و آشنا شود، حالتی كه پیش می آید این است كه زیبایی و آراستگی كافی را ندارد و با كمك ابزار و وسایل باید زیبایی خود را افزایش دهد.

ظهوریان بیان كرد: استفاده از وسایل كمكی برای جذاب تر شدن در كودكان سبب می شود كه اعتماد به نفس آن ها كاهش پیدا كند و در روحیه ی آن ها تاثیر منفی گذارد. حتی به سلامت جسمی كودكان هم صدمه وارد می شود. زمانی كه كودكان، دستان لاك زده ی خود را به دهانشان می زنند، لایه های پلاستیكی و شیمیایی وارد دهانشان می شود و آسیب جدی بر آن ها ایجاد می شود.

وی گفت: اولین گامی كه والدین برای جلوگیری از استفاده وسایل آرایشی برای فرزندان خود باید انجام دهند این است كه كودكان خود را آشنا به این وسایل نكنند. متاسفانه بسیاری از مادران برای مشهور شدن در فضای مجازی و اینستاگرام، كودكان خود را تشویق به آرایش می كنند تا به وسیله كودكانشان خودنمایی كنند و معروف شوند.

ظهوریان افزود: پدر و مادر باید زیبایی های پسر و دخترانشان را بیان كنند و فرزندانشان را در زمینه های علمی، ورزشی و هنری رشد دهند. از جهت ذهنی و سنی یك برهه ای در كودك و نوجوانان وجود دارد كه به مسائل پیشرفتی خود توجه می كنند و در این سن آمادگی بهتر و پتانسیل بیشتری برای یادگیری مطالب دارند. نباید با وقت گذراندن در عرصه ی آرایش، كودكی و آینده خود را خراب كنند.

استفاده از لوازم آرایشی توسط دختر بچه ها بسیار مد شده است در حقیقت این مادران هستند كه از كودكی به آن ها آموزش می دهند كه از لوازم آرایشی استفاده كنند مادران وقتی می خواهند در مراسم جشنی شركت كنند و خودشان از انواع لوازم ارایشی استفاده می كنند و كمی نیز برای دختربچه شان استفاده می كنند در حقیقت می گویند تو زیبا نیستی و با این مواد زیبا می شوی؛ بنابراین این كودك نیز بزرگ كه می شود نیز به سمت استفاده از این مواد می رود چرا كه از كودكی به او گفته شده است تنها با این لوازم آرایشی زیبا می شود و استفاده از این مواد نیز بیشتر و بیشتر می شود تا اینكه دختربچه های ابتدایی و راهنمایی هم از این وسایل استفاده می كنند.

بیشتر بخوانید

- اینستاگرام و رواج سبك زندگی به ظاهر لاكچری/ عاقبت چشم و هم چشمی های مجازی در دادگاه خانواده!
   تاریخ: ۰۸:۵۰ - ۱۰/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۲۴۴