دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

واكنش بهزیستی به ادعای ازدواج دختران كم سن با افراد مسن در مراكز نگهداری
 
معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران با اشاره به استقبال و تمایل خانواده ها برای فرزندخواندگی نوزادان و كودكان معلول، گفت: در این بخش ما به صورت امین موقت این كودكان را واگذار می كنیم اما برای واگذاری در قالب فرزندخواندگی با چالش های قضایی مواجه هستیم.
واكنش بهزیستی به ادعای ازدواج دختران كم سن با افراد مسن در مراكز نگهداری
معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران با اشاره به استقبال و تمایل خانواده ها برای فرزندخواندگی نوزادان و كودكان معلول، گفت: در این بخش ما به صورت امین موقت این كودكان را واگذار می كنیم اما برای واگذاری در قالب فرزندخواندگی با چالش های قضایی مواجه هستیم. - اخبار اجتماعی -
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سید احمد خادم معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران در نشست خبری با اشاره به دوازهم آذرماه روز جهانی معلولان اظهار كرد: در ایران اسلامی این روز در قالب یك هفته گرامی داشته می شود و شعار امسال نیز تحت عنوان «پیش به سوی دنیایی فراگیر، دسترس پذیر و پایدار بعد از بیماری كرونا با راهبری و مشاركت افراد دارای معلولیت» نامگذاری شده است و سازمان بهزیستی نیز براساس تكالیفی كه به عهده دارد در طول سال برنامه های خود را برای این گروه از جامعه اجرا می كند.

وی با اشاره به اینكه معلولان بخشی از جامعه هستند و حق بهره مندی از خدمات مختلف در جامعه را دارند گفت: ما باید در مسیر رعایت حقوق شهروندی بتوانیم خدمات مناسبی به این گروه از جامعه ارائه كنیم و در همین زمینه سازمان از ظرفیت های مردمی در سال 1400 استفاده كرده است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران با اشاره به عقد تفاهم نامه های متعددبا موسسات و مراكز خیریه، تاكید كرد: ما به دنبال افزایش ظرفیت مردمی هستیم و در همین زمینه با موسسات غیرانتفاعی در سازمان بهزیستی و یا سایر دستگاه هایی كه مجوز داشته اند تفاهمنامه هایی را به امضا رسانده ایم كه می توان به امضای تفاهمنامه با یك موسسه خیریه و قرار دادن كفش های طبی و پروتزهای مورد نیاز به 500 هزار نفر از معلولان تحت پوشش بهزیستی استان تهران اشاره كرد.

خادم ادامه داد: همچنین تفاهم نامه های دیگری با یكی از موسسات خیریه به امضا رسیده است كه بر اساس آن قرار است 50 خانوار تحت پوشش بهزیستی كه در شهرستان ری مستقر هستند از خدمات مناسب سازی این موسسه استفاده كنند و در واقع این موسسه اقدامات جدی را برای مناسب سازی واحدهای مسكونی این تعداد خانواده در شهر ری انجام دهد كه از 3 ماه پیش مطالعات در این زمینه آغاز شده و از یك ماه آینده نیز وارد مرحله اجرایی خواهد شد.

وی همچنین در رابطه با تفاهمنامه دیگری با موسسه خیریه در راستای ارائه خدمات به جامعه هدف سازمان به ویژه معلولان اشاره كرد و گفت: در قالب این تفاهم نامه 80 عمل جراحی رایگان برای معلولان انجام شده است. علاوه بر اینكه موسسه دیگری نیز علاقه خود را برای ارائه قالب عینك رایگان به افراد كم بینا، نابینا و همچنین اختلالات نابینایی اعلام كرده است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران با اشاره به اینكه این سازمان به دنبال افزایش ظرفیت های مردمی و استفاده از آن است گفت: در همین ارتباط ما به دنبال عقد تفاهم نامه با یك موسسه خیریه برای در اختیار قرار دادن سمعك به معلولان هستیم كه مذاكرات اولیه انجام شده است و ان شاء الله در آینده نزدیك وارد فاز اجرایی خواهد شد.

خادم با تاكید بر اینكه استقبال معلولان در ایام كرونا از مراكز توانبخشی روزانه كاهش پیدا كرده است تصریح كرد: ما به دنبال احیای این مراكز با توجه به عادی شدن شرایط بعد از كرونا هستیم تا مجددا شاهد حضور معلولان در مراكز توانبخشی و ارائه خدمات توسط آنها باشیم كه در همین زمینه نیز تفاهمنامه ای به امضا رسیده است و قرار است چندین دستگاه تصفیه هوا از طریق یكی از موسسات در اختیار مراكز توانبخشی قرار داده شود.

وی در ادامه با اشاره به اینكه همزمان با هفته معلولان به مدیران بهزیستی در شهرستان ها تاكید شده است كه جلساتی را با سایر مسئولان شهرستان های خود داشته باشند افزود: یكی از سیاست هایی كه سازمان بهزیستی در دستور كار خود قرار داده عدم صدور مجوز به مراكز تجمعی است كه در همین زمینه به دنبال راه اندازی خانه های حمایتی با حضور تعداد كم معلولان هستیم. در حال حاضر 11 خانه حمایتی توسط بهزیستی استان تهران راه اندازی شده است.

وی همچنین به كمك های مردمی در قالب طرح CBR اشاره كرد و گفت: در این بخش نیز 4 میلیارد تومان توسط مردم و خیرین در شهرستان ها كمك شده است.

خادم با اشاره به اینكه استفاده از ظرفیت مردمی و مشاركت آنها در طرح های متعدد، به مثابه خلع ید سازمان بهزیستی از وظایف خود نیست تاكید كرد: سازمان در اینگونه برنامه ها نقش هدایتگری ، و رهبری را برعهده دارد. همچنین كمبودهای برجای مانده توسط سازمان بهزیستی تامین خواهد شد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران در ادامه با اشاره به جلسات این سازمان با امور مساجد افزود: ما بنا داریم از ظرفیت جهادگونه مردم در مساجد نیز به نحو مطلوب استفاده كنیم.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش كه آیا استقبال و تمایل خانواده ها برای فرزندخواندگی از كودكان و نوزادان معلول وجود دارد یا خیر گفت: ما در این بخش به دنبال طرح امین موقت و واگذاری كودكان و نوزادان در قالب این طرح به خانواده ها هستیم و در صورتی كه شرایط به صورت كامل فراهم بشود نوزادان و كودكان معلول به عنوان فرزندخوانده به خانواده متقاضی واگذار می شوند و به دنبال اجرای این طرح بوده و هستیم. البته در این بخش ما با چالش هایی در قوه قضائیه روبرو هستیم كه امیدواریم این موارد نیز مرتفع شود.

خادم در پایان در پاسخ به این پرسش كه اخیرا اخباری مبنی بر ازدواج دختران معلول كم سن و سال با مردان مسن مطرح شده است، آیا این اخبار را تایید یا تكذیب می كنید ، گفت: قطعا سازمان بهزیستی افرادی كه در مراكز نگهداری می شوند را به عنوان فرزندان خود می داند و اجازه چنین نگاهی را به موسسات و مراكز و افراد نمی دهد. اما به هر حال شاید این اتفاق كه در جامعه نیز رخ می دهد در سازمان بهزیستی نیز انجام شود و در صورتی كه سازمان با چنین روبرو شود برخوردهای لازم را انجام می دهد.
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۳:۳۰ - ۱۰/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۳