دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

رتبه بندی تایمز، دانشگاه اراك در جمع دانشگاه های برتر جهان
 
دانشگاه اراك در پایگاه رتبه بندی تایمز در جمع 1500 دانشگاه برتر جهان قرار گرفت .
رتبه بندی تایمز، دانشگاه اراك در جمع دانشگاه های برتر جهان دانشگاه اراك در پایگاه رتبه بندی تایمز در جمع 1500 دانشگاه برتر جهان قرار گرفت . به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از استان مركزی؛ دانشگاه اراك در پایگاه رتبه بندی تایمز در جمع 1500 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است.رتبه بندی تایمز یكی از مشهورترین نظام های رتبه بندی بین المللی دانشگاه ها است

كه اولین بار در سال 2004 با همكاری تایمز و كیواس تحت عنوان رتبه بندی ""تایمز-كیو اس"" و از سال 2010 به بعد با همكاری موسسه تامسون رویترز منتشر شد.

در رتبه بندی سال 2016 این پایگاه جهت تامین اطلاعات مورد نیاز خود، همكاری خود را با تامسون رویترز قطع و با پایگاه اطلاعاتی اسكوپوس آغاز به همكاری كرد. تغییر منبع اطلاعاتی مورد استفاده پایگاه رتبه بندی تایمز بر روی نحوه حضور دانشگاه ها و رتبه آنها تاثیرگذار بود. پایگاه رتبه بندی تایمز جهت ارزیابی دانشگاه ها قسمتی از اطلاعات مورد نیاز خود را از خود دانشگاه ها، قسمتی دیگر را از نظرسنجی ها و اطلاعات پژوهشی و استنادات را از پایگاه اطلاعاتی اسكوپوس تهیه می كند.

حضور دانشگاه های ایران در رتبه بندی تایمز 2022

در پایگاه رتبه بندی تایمز در سالهای 2012 الی 2014 از ایران تنها یك دانشگاه حضور داشت. در سال 2015 دو دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان در این رتبه بندی حضور یافته و در سال 2016 تعداد دانشگاه ها به 8 مورد رسید. در سال 2017 به 13 دانشگاه و در سال 2018 به 18 دانشگاه و در سال 2019 و 2020 و 2021 به ترتیب به 29، 40 و 47 دانشگاه افزایش یافته است.

در سال 2022 با ورود 12 دانشگاه جدید شاهد حضور 58 دانشگاه حائز رتبه از جمهوری اسلامی ایران در جمع 1600 دانشگاه برتر جهان از 99 كشور هستیم و نام 4 دانشگاه نیز در این رتبه بندی به عنوان reporter آورده شده است (این موضوع نوید بخش حركت هر چه بیشتر دانشگاه های توانمند ایران در رتبه بندی های معتبر بین المللی است.)

در رتبه بندی تایمز 2022، دانشگاه های علوم پزشكی مازندران، علوم پزشكی ارومیه، آزاد اسلامی نجف آباد، علوم بهزیستی و توانبخشی، علوم پزشكی جندی شاپور اهواز، علوم پزشكی زنجان، خلیج فارس، علوم پزشكی كاشان، دامغان، صنعتی سهند، علوم پزشكی سمنان و مراغه برای اولین بار در این رتبه بندی حضور یافته اند.

بهترین رتبه ایران در سال 2022، بازه رتبه ای 400-351 است، این در حالی است كه بهترین رتبه ایران در سال گذشته بازه 350-301 بوده است.

جایگاه دانشگاه های جهان در رتبه بندی تایمز 2022

در رتبه بندی تایمز 2022، بیش از 1600 دانشگاه برتر جهان از 99 كشور رتبه بندی شده اند و 452 دانشگاه نیز با عنوان (Reporter) آورده شده اند. این دانشگاه ها اطلاعات مورد نیاز موسسه تایمز را برای رتبه بندی ارسال كرده اند اما شرایط لازم برای احراز رتبه را نداشته اند.

در رتبه بندی تایمز 2022، دانشگاه آكسفورد برای ششمین سال متوالی رتبه اول را از آن خود كرده است و دانشگاه صنعتی كالیفرنیا و هاروارد مشتركا در رتبه دوم قرار دارند. دانشگاه های استنفورد ،كمبریج (از انگلیس)، MIT ،پرینستون، كالیفرنیا بركلی، ییل و شیكاگو به ترتیب در رتبه های 4 الی 10 دنیا قرار گرفته اند. در بین 10 دانشگاه برتر جهان 2 دانشگاه از كشور انگلستان و 8 دانشگاه از ایالات متحده هستند. دانشگاه پكن چین اولین دانشگاه آسیایی است كه توانسته است رتبه 16 را در این رتبه بندی به دست آورد. كشور آمریكا با 183 دانشگاه بیشترین تعداد دانشگاه های حاضر در رتبه بندی را دارد.

جایگاه دانشگاه های كشورهای اسلامی در رتبه بندی تایمز 2022

در رتبه بندی سال 2022 تایمز تعداد 26 كشور اسلامی دارای دانشگاه های حایز رتبه هستند كه از نظر تعداد دانشگاه، كشورهای ایران با 58 دانشگاه، تركیه با 54 و مصر با 23 دانشگاه بیشترین تعداد حضور را داشته اند. كشورهایی كه دارای دانشگاه های حائز رتبه بوده اند، كشورهای ایران، تركیه، مصر، پاكستان، مالزی، عربستان سعودی، اندونزی، الجزایر، نیجریه، تونس، مراكش، اردن، امارات متحده عربی، عراق، لبنان، بنگلادش، مراكش، تونس، آذربایجان، قزاقستان، عمان، فلسطین، كویت، قطر، اوگاندا، بروئنی دارالسلام می باشند.

دانشگاه های برتر كشورهای اسلامی در رتبه بندی تایمز 2022

در میان دانشگاه های برتر كشورهای اسلامی، عربستان سعودی با رتبه 190، لبنان، قطر و مالزی 350-301، ایران، امارات متحد عربی و بروئنی داراسلام 400-351، تركیه، مصر، نیجریه، فلسطین و اردن 500-401، الجزایر و پاكستان 600-501، اوگاندا 800-601، عراق ، اندونزی، عمان، بنگلادش، مراكش و كویت 1000-801 و دانشگاه های سایر كشورها رتبه های بالای 1000 هستند.

برنامه ده ساله علم، نوآوری و فناوری كشورهای اسلامی عضو OIC

نتایج نشان می دهد كه تنها 12 دانشگاه از كشورهای اسلامی رتبه های زیر 500 دارند، این در حالی است كه طبق برنامه ده ساله علم، نوآوری و فنآوری كشورهای اسلامی عضو OIC (مصوب 2017 در قزاقستان) لازم است تا 2026 تعداد 50 دانشگاه از كشورهای اسلامی در میان 500 دانشگاه برتر دنیا قرار گیرند. به همین دلیل باید تلاش های جدی همراه با تهیه برنامه راهبری و نقشه راه مناسب توسط دانشگاه های این كشورها صورت گرفته تا علاوه بر افزایش تعداد دانشگاه ها، رتبه و جایگاه مناسب را در سطح بین المللی كسب نمایند.

روش شناسی رتبه بندی تایمز

پایگاه رتبه بندی تایمز یكی از نظام های معتبر بین المللی است كه از سال 2004 مراكز آموزش عالی را در سرتاسر جهان مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار داده است. این رتبه بندی از 13 شاخص به شرح جدول زیر در قالب 5 معیار كلی آموزش با وزن 30 درصد، پژوهش با وزن 30 درصد، استنادات با وزن 30 درصد، وجهه بین المللی با وزن 7.5 درصد و ارتباط با صنعت با وزن 2.5 درصد بهره گرفته است.

محاسبات رتبه بندی تایمز توسط شركت خدمات حرفه ای پرایس واتر هاوس كوپرز (PWC) انجام شده است. محاسبات شاخص ها و نمرات توسط 3 منبع اطلاعاتی صورت گرفته است كه این منابع عبارت هستند از:

1-داده های ارسالی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی كه به صورت خود اظهاری جمع آوری می گردند.

2-داده های حاصل از نظرسنجی شهرت توسط متخصصین آموزش عالی

3-اطلاعات تولیدات علمی موسسات آموزش عالی نمایه شده در پایگاه استنادی اسكوپوس

دانشگاه اراك

سعید حمیدی رئیس دانشگاه اراك در نشست خبری كه به مناسبت پنجاه امین سالگرد تاسیس دانشگاه برگزار شد اظهار كرد:در یك رتبه بندی معتبر بین المللی كه رتبه بندی تایمز است دانشگاه اراك برای دومین سال متوالی در جمع 1500 دانشگاه برتر جهان قرار گرفت و از بین 40 دانشگاه كشور كه در این رتبه بندی حضور داشتند، دانشگاه اراك رتبه 22 را در بین این دانشگاه ها به دست آورد كه این یك افتخار برای دانشگاه است.
حمیدی در ادامه به پنجاه امین سالگرد تاسیس دانشگاه اراك اشاره كرد و افزود: این دانشگاه سال 1350 به همت دكترعبدالكریم قریب و دكتر شهریاری بنیان نهاد كه به مناسبت سالگرد تاسیس دانشگاه مراسمی در تاریخ 13 آذر با حضور وزیر علوم برگزار خواهد شد كه در آن از جمعی از اساتید، كارمندان، دانشجویان برتر و فارغ التحیلان كارآفرین تقدیر می شود.
وی گفت: كتابخانه مركزی در مركز انفورماتیك دانشگاه با 7 هزار و 700 مترمربع افتتاح خواهد شد كه با از بین رفتن بیماری كرونا و حضوری شدن دانشگاه فضای بسیارمطلوبی برای مطالعه و تحقیق دانشجویان است.
رییس دانشگاه اراك در پایان در خصوص ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه هم افزود: در این خصوص قدم های خوبی برداشته شده و براساس برآوردی كه داشتیم سال گذشته رقمی نزدیك به 6 میلیارد تومان هزینه شده تا این ارتباط را ارتقاء دهیم و نقش دانشگاه را در تاثیرگذاری و رفع مشكلات جامعه پررنگ تر كنیم.
تاكنون 42 هزارنفر از دانشگاه اراك فارغ التحصیل شدند.
اكنون 7 هزار و 400 دانشجودر 150 رشته در دانشگاه اراك مشغول به تحصیل هستند.

انتهای پیام/ج
   تاریخ: ۱۳:۰۳ - ۱۰/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۶