دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

عدم تحقق وعده ها معلولان فارس را نا امید كرده است
 
شیراز- رئیس هیأت مدیره شورای هماهنگی تشكلهای مردم نهاد معلولین فارس گفت: به تحقق نرسیدن وعده های رنگارنگ مسئولان كشوری و استانی برای حل مشكلات این قشر باعث نا امیدی آنان شده است.
عدم تحقق وعده ها معلولان فارس را نا امید كرده است شیراز- رئیس هیأت مدیره شورای هماهنگی تشكلهای مردم نهاد معلولین فارس گفت: به تحقق نرسیدن وعده های رنگارنگ مسئولان كشوری و استانی برای حل مشكلات این قشر باعث نا امیدی آنان شده است.

سعید فانی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن گرامیداشت 12 آذر روز جهانی معلولان با بیان اینكه بیش از نیمی از معلولان كشور در فقر مطلق به سر می برند، اظهار كرد: با گذشت بیش از دوسال از شیوع ویروس كرونا وضعیت معیشت معلولان بشدت آسیب دیده و در وضعیت نا مناسبی به سر می برند.

وی افزود: شرایط نامساعد معیشتی و روحی معلولان به دلیل خانه نشینی آنها برای در امان ماندن از كرونا به دغدغه خانواده ها تبدیل شده است.

رئیس شورای هماهنگی تشكلهای مردم نهاد معلولان فارس تاكید كرد: تورم افسار گسیخته حاكم بر اقتصاد كشور زندگی معلولان را هم دستخوش ناملایمتی كرده و وضعیتی بغرنج را برایشان رقم زده است تا آنجا اندك حقوق مستمری معلولان دیگر كفاف ابتدایی ترین نیازهایشان را هم نمی دهد.

فانی از به تحقق نرسیدن وعده های رنگارنگ مسئولان ارشد كشوری و استانی برای حل مشكلات معلولان سخن گفت و ابراز كرد: شعارهای محقق نشده و وعده های رنگارنگ مسئولان باعث نا امیدی مفرط معلولان شده است.

وی بر لزوم توجه نیازهای افراد دارای معلولیت تاكید كرد و گفت: باید نیازهای معلولان مورد توجه متولیان امور قرار بگیرد، چرا كه اگر اقدام عاجلی صورت نگیرد ممكن است وضعیت معلولان از شرایط فعلی نیز وخیم تر شود.

این عضو شورای هماهنگی تشكلهای مردم نهاد معلولین فارس تصریح كرد: معیشت، اشتغال، مسكن و تأمین تجهیزات توانبخشی معلولان باید در اولویت كار دولت باشد و برای تأمین آنها اقدام جدی به عمل آورد.

فانی بیان داشت: اخیراً با حذف ارز 4200 تومانی، بازار دارو و لوازم توانبخشی مورد نیاز معلولان دستخوش افزایش قیمت چشمگیری شده و خیلی از این افراد با مشكلات اساسی روبرو شده اند.

رئیس هیأت مدیره شورای هماهنگی تشكلهای مردم نهاد معلولان فارس متذكر شد: حذف این یارانه ها می تواند خسارت های جبران ناپذیری به زندگی معلولان وارد كند.

این مقام مسئول از دیگر دغدغه های مهم معلولان را بی توجهی به مناسب سازی محیط و راههای دسترسی معلولان به اماكن عمومی و حمل و نقل دانست و گفت: وضعیت مناسب سازی معابر، وسائط حمل و نقل عمومی، پارك ها در شرایط مطلوبی نیست در حالیكه شرط اول حضور و مشاركت معلولان در فعالیت های اجتماعی و رهایی از انزواطلبی دسترسی راحت آنان به اماكن عمومی و حمل و نقل است .

فانی نگرش منفی موجود در جامعه و لزوم فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی های عمومی نسبت به افراد دارای معلولیت را یك ضرورت انكار ناپذیر عنوان كرد و گفت: فرهنگ سازی جامعه در مواجهه با افراد دارای معلولیت در این سال ها توسط سازمانها، نهادها، متولیان و حتی نخبگان جامعه نادیده گرفته شده و در این خصوص جریان سازی مناسبی صورت نگرفته است.

او در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت توجه به قانون جامع حمایت از معلولان تاكید كرد و گفت: نظارت بر حسن اجرای قانون جامع حمایت از معلولان بصورت جدی به آن پرداخته نشده در حالیكه این قانون توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده است .

این عضو فعالان حوزه معلولان استان فارس اضافه كرد: به رغم اینكه قانون جامع حمایت از معلولان توسط مجلس تصویب شده اما با گذشت سالیان متمادی اعتبارات لازم برای اجرایی قوانین مطروحه در نظر گرفته نشده و همین موضوع باعث شده تا قوانین مربوط به جامعه معلولان بر زمین مانده و دردی از آنان دوا نشود.

فانی نبود سازمانی مقتدر كه بتواند گره گشای مشكلات معلولان باشد را عامل اصلی عقب ماندگی این افراد از جایگاه حقیقی خود عنوان كرد و گفت: با توجه به اینكه معلولان با انبوهی از درد و رنج جسمی و روحی مواجهند، وجود سازمانی مقتدر كه بتواند برای آنان احقاق حقوق بكند ضروریست.

وی عمده مشكلات معلولان را مربوط به بهزیستی دانست و بیان كرد: تلاش های سازمان بهزیستی در جهت احقاق حقوق معلولان كافی نیست و می طلبد كه برای دادرسی به این افراد سازمانی مقتدر برای دفاع از آنان تأسیس شود.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۱:۲۴ - ۱۰/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۴