دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

ضرورت بیمه مسئولیت برای همه پرستاران
 
سلامت نیوز:عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری گفت: حدود 95 درصد پرستاران عضو سازمان نظام پرستاری، بیمه مسئولیت دارند، اما همه پرستاران شاغل باید برای جلوگیری از خسارت های سنگین در هنگام بروز قصور شغلی از این بیمه نامه برخوردار باشند زیرا نداشتن آن آسیب های سنگینی به آنان وارد می كنند. به گزارش ...
ضرورت بیمه مسئولیت برای همه پرستاران
سلامت نیوز:عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری گفت: حدود 95 درصد پرستاران عضو سازمان نظام پرستاری، بیمه مسئولیت دارند، اما همه پرستاران شاغل باید برای جلوگیری از خسارت های سنگین در هنگام بروز قصور شغلی از این بیمه نامه برخوردار باشند زیرا نداشتن آن آسیب های سنگینی به آنان وارد می كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، حسین مومنی افزود: كاركنان هر شغلی با توجه به شرایط و امكانات و خطراتی كه در محیط كار وجود دارد باید بیمه شوند. یكی از شغل های سخت و پر خطر پرستاری است كه لازم است همه افراد شاغل در این حرفه بیمه مسئولیت داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری ،عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: بیمه مسئولیت پرستاران و كادر درمان یكی از انواع بیمه نامه های مسئولیت مدنی است كه برای جبران خساراتی كه بر اثر قصور یا غفلت كادر درمان به بیمار وارد می شود، از آن استفاده می شود.
وی ادامه داد: یكی از پوشش های قابل توجه این بیمه نامه، پوشش تعیین وكیل حقوقی در دعاوی قضاییِ مربوطه است؛ به شرط آن كه در بیمه نامه ذكر شده باشد.

مومنی گفت: نكته ای كه باید پرستاران در نظر داشته باشند این است كه گاهی اعمالی وجود دارد كه خارج از وظیفه سازمانی پرستاران است، اما در برخی موارد بیمه مسئولیت پرستاران می تواند آن اعمال را نیز پوشش دهد. مرجع تشخیص وظایف پرستار در نهایت سازمان نظام پرستاری است.

بیمه مسئولیت پوشش دهنده خسارت قصور یا خطای پرستاری است
عضو شورای عالی نظام پرستاری بیان كرد: بیمه مسئولیت پرستاران به صورت سالانه صادر شده و با احتساب یك سال اول بیمه نامه جمعا تا چهار سال عوارض ناشی از قصور یا خسارت ناشی از خطای پرستار را پوشش می دهد.
مومنی گفت: پرستاران باید در هنگام خرید بیمه مسئولیت؛ پوشش بیمه را متناسب با قوانین جاری كشور انتخاب كنند. انتخاب تعداد دیه برحسب حجم كار پرستاران و بنا بر تشخیص آنها باید صورت گیرد، لازم است بیمه به گونه ای انتخاب شود كه پرستاران دچار عدم پاسخگویی شركت های بیمه در ارتباط با سقف بیمه نشوند.

وی افزود: بیمه مسئولیت برای پرستاران جزو ضرورت های مهم است زیرا در مواقعی كه اتفاقی برای پرستاران رخ دهد با داشتن بیمه مسئولیت می توانند از حمایت های قانونی برخوردار شوند. حق بیمه پرداختی بابت بیمه نامه با در نظر گرفتن نوع شغل و ضریب میزان آسیب وارده به بیمار محاسبه می شود.
عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: یكی از مشكلاتی كه در گروه پرستاری با آن مواجه هستیم این است كه برخی پرستاران بیمه مسئولیت ندارند و از فواید این بیمه نامه مطلع نیستند. متاسفانه برخی پرستاران هم هستند كه به تاریخ اعتبار بیمه خود دقت كافی ندارند، برای مثال بعد از مدتها متوجه می شوند كه مدت اعتبار بیمه مسئولیتشان تمام شده و از این مساله آگاه نبوده اند.

وی ادامه داد: مزیت داشتن بیمه مسئولیت این است كه قصوری اتفاق می افتد و به اخذ خسارت یا دیه منجر می شود؛ بیمه مبلغ خسارت یا دیه را به طرف مقابل پرداخت می كند و بدین گونه پرستار از نظر مالی فشار كمتری را متحمل می شود.

ضرورت بیمه مسئولیت برای پرستاران هوم كر
مومنی با اشاره به اشتغال برخی پرستاران در مراكز مشاوره وارائه مراقبت پرستاری درمنزل بیان كرد: پرستارانی كه در مراكز مشاوره و مراقبت پرستاری مشغول خدمات دهی به بیماران هستند؛ حتما تحت پوشش بیمه مسئولیت این مراكز قرار بگیرند تا اگر اتفاقی در روند ارائه خدمت افتاد بتوانند یك چتر حمایتی برای خود داشته باشند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: ضروری است مسئولان مراكز هوم كر علاوه بر بیمه مسئولیت حرفه ای ؛ بیمه مسئول فنی راهم بگیرند. زیرا بعضی در برخی آرای هیئت های انتظامی یا مراجع رسیدگی به شكایات مسئولان فنی رانیز به پرداخت خسارات یا دیه محكوم می كنند و در صورت داشتن بیمه مسئولیت، بیمه گر از مسئول فنی برای پرداخت خسارت حمایت می كند.

پرستاران حتما با دستور پزشك اقدام كنند
وی افزود: پرستارانی كه در مراكز هوم كر فعالیت دارند و خارج از شرح وظایف خود و بدون دستور و مشورت با پزشك مستقیما به تجویز دارو و درمان اقدام می كنند اگر اتفاقی برای بیمار رخ دهد، عملكرد پرستارغیر قانونی بوده و شركت های بیمه از آنها حمایت نمی كند.
مومنی ادامه داد: به عنوان مثال پرستاران گاهی بربالین بیماری حضور یافته و با گرفتن شرح حال از بیمار و بدون اینكه به پزشك اطلاع دهند برای بیمار دارو تجویز می كنند؛ این موضوع دخالت در امر طبابت است. پرستاران باید در نظر داشته باشند كه مسئول ارزیابی و مراقبت از مددجو هستند؛ اما در خصوص طبابت اجرا كننده دستور داده شده از طرف پزشك هستند.

دقت پرستاران در گزارش نویسی و نگهداری از مهر نظام پرستاری
عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: از جمله مباحثی كه پرستاران باید دقت كنند، بحث گزارش نویسی است. باید در گزارش نویسی واقعیت ها را به طور كامل بیان كنند و در گزارش خود خطاها را نوشته و اصل صداقت را رعایت كنند.
مومنی ادامه داد: از دیگر كارهایی كه پرستاران باید انجام دهند؛ نگهداری از مهر خودشان است. برای مثال پرونده هایی بوده است كه گزارش پرستاری دست خط و امضا پرستارمسئول بوده؛ اما از مهردیگری استفاده شده است و این موضوع برای پرستارصاحب مهر مشكل ساز شده است، بنابراین پرستاران حتما در نگهداری و مراقبت از مهر خود دقت كافی داشته باشند.

پرستاران نسبت به شرح وظایف خود آگاه باشند
مومنی بیان كرد: ضروری است پرستاران شرح وظایف خود را مطالعه كنند و وظایف خود را طبق شرح وظایفی كه برای آنان مقرر شده است انجام دهند. هنگامی كه پرستاران از وظایف خود آگاه باشند، می توانند به بیماران و مددجویان خدمات مطلوبی ارائه دهند.
عضو شورای عالی نظام پرستاری اضافه كرد: پرستاران دقت كنند درصورت مشورت با پزشك از تلفن شخصی استفاده نكنند و با تلفن بیمارستان تماس برقرار شود. زمانی كه دستوری به صورت تلفنی به پرستار داده می شود؛ در صورت امكان تلفن روی آیفون گذاشته شده كه همكاران دیگر از دستور پزشك مطلع شوند و دستور پزشك را پس از ثبت در پرونده بیمار تایید كنند.

مومنی درباره خطاهای دارویی گفت: پرستاران خطاهایی دارویی را جدی بگیرند و دقت لازم در این خصوص داشته باشند؛ در مواردی هست كه دارو از نظر پوكه، رنگ، نوشته و... شبیه به داروهای خاص و خطرناك هستند؛ مثل ویتامین C با آتراكوریوم كه با یكدیگر تشابه دارند.
وی اضافه كرد: پرستاران در هنگام تزریق دارو دقت زیادی داشته باشند؛ از نظر حقوقی توصیه می شود حداقل سه بار تا زمانی كه دارو را تزریق می كنند، آن را بررسی كنند.

حضور نمایندگان نظام پرستاری در هیئت های انتظامی و پزشكی قانونی
مومنی گفت: نظام پرستاری بر اساس تكلیف ذاتی خود می تواند در بحث حقوقی پرستاران ورود پیدا كند و نمایندگانی را در هیئت های بدوی انتظامی، تجدید نظر و هیئت عالی انتظامی نظام پزشكی دارد كه با ورود در پرونده ها نظر كارشناسی و رای خود را اعلام می كند.
وی ادامه داد: نماینده هایی از هیئت مدیره های نظام پرستاری نیز در پزشكی قانونی شهرستان ها و استان ها هستند كه بر مباحث حقوقی و بالینی تسلط كافی دارند و در پرونده های ارجاعی از محاكم قضایی ، نظر كارشناسی دقیقی را ارائه می دهند.

مومنی گفت: همچنین شورای حل اختلاف ویژه رسیدگی به جرائم امور پزشكی در مراكز استان ها وجود دارد. اولین شعبه این شورا در سال 1384 در دادگستری مشهد تاسیس شد و در حال فعالیت در زمینه پرونده های پزشكی است؛ در دیگر استان ها از جمله تهران نیز این شورا وجود دارد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: هیئت های انتظامی مثل دو لبه شمشیر هستند؛ از یك طرف حقوق مردم و از طرف دیگر حقوق همكاران كادر درمان را باید در نظر داشته باشند. در این مراكز نمی شود احساسی برخورد كرد بلكه بر اساس قوانین و مستندات باید قضاوت كنند.
مومنی تاكید كرد : برای اینكه مدارك و مستندات جامع و كاملی داشته باشیم؛ پرستاران باید گزارش نویسی خوب، دقیق و صادقانه داشته باشند.
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۳:۴۰ - ۱۰/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۷