دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

همدان 46 هزار معلول دارد/ اشتغال معلولین مهمتر از مسكن آنهاست
 
مدیركل بهزیستی استان همدان از وجود 46 هزار مددجوی معلولین جسمی،ذهنی و حركتی در استان همدان خبر داد.
همدان 46 هزار معلول دارد/ اشتغال معلولین مهمتر از مسكن آنهاست به گزارش ایسنا، دكتر مهدی دیناری ظهر روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار كرد: از مجموع 46 هزار نفر نیز 16 هزار نفر به صورت مستمری خدمات دریافت می كنند.

وی ادامه داد: از مجموع 46 هزار نفر معلولین نیز 11 هزار و 400 نفر پشت نوبتی هستند كه پرونده های آنها در كمیسیون پزشكی تایید و ثبت شامانه شده است و اعتبار آن نیز نهایی شده كه امید است این 11 هزارو 400 نفر نیز از خدمات های مجموعه بهزیستی هر چه سریعتر استفاده كنند.

دكتر دیناری تصریح كرد: 19 هزار نفر از مددجویان مجموعه بهزیستی به صورت غیر مستقیم از خدمات بهزیستی بهره مند می شوند.

وی به شدت و ضعیف معلولیت های افراد اشاره كرد و گفت: 9 هزار و 500 نفر معلولیت خفیف، سه هزار و 800 نفر متوسط، 14 هزار و 200 نفر شدید و بیش از شش هزار نفر معلولیت خیلی شدید داریم.

دكتر دیناری به نامشخص بودن وضعیت نزدیك به 8 هزار پرونده در بهزبستی اشاره كردو گفت: مجموعه بهزیستی به دنبال تكمیل كردن این پرونده هاست.

وی بیان كرد: از مجموعه معلولین پنج هزار و 700 هزار نفر معلولین بینایی، 21 هزار نفر اعصاب و روان هستند.

مدیركل بهزیستی همدان به هزینه كمك های درمانی مددجویان اشاره كرد و گفت: این رقم در برابر نیاز این افراد ناچیز بوده كه در این راستا سایر ارگان ها باید از بهزیستی حمایت كنند.

وی ادامه داد: در ستاد مناسب سازی معابر ارگانهای مختلف وجود دارند و تمامی ساختمان هایی كه جدید ساخته می شوند همگی باید از نظر مناسب سازی باید تاییدیه مطلوب را دریافت كنند همچنین مناسب سازی معابرو خیابانها باید از نظر بحث مناسب سازی به شكلی طراحی شوند و با تغییر كنند كه معلولین بتوانند به راحتی تردد كنند تا مشكلی برای آنها به وجود نیاید.

دكتر دیناری افزود: مادران و دختران باید نسبت به وجود اورژانس اجتماعی آگاهی داشته باشند چرا كه این محل برای پذیرش آنها هنگام مواجهه با مشكلات اجتماعی و هرگونه تهدید اجتماعی است كه می توانند با شماره 123 تماس بگیرند تا مددكاران بر بالین آنها حاضر می شوند.

وی افزود: یكی از واحدهای تخصصی مجموعه بهزیستی وجود مراكز اجتماعی است كه به معلولین خدمات رسانی می كنند و این هفته برای مطرح كردن معلولین و قابلیت ها و توانمندی این افراد است چرا كه ما افتخارآفرینانی در جامعه معلولین داریم كه در عرصه های مختلف نیز مطرح هستند.

وی با بیان اینكه اولویت مجموعه بهزیستی حضور معلولین در كنار خانواده هایشان است، تصریح كرد: مجموعه بهزیستی سعی بر حضور معلولین در كنار خانواده و بهره گیری آنها از احساسات و عواطف درون خانواده است كه در صورتیكه خانواده ها توانایی مراقبت از معلولین را نداشته باشند به مجموعه بهزیستی سپرده می شوند و در مراكز شبانه روزی نگهداری می شوند.

دكتر دیناری با بیان اینكه مراكز روزانه در بهزبستی برای ارائه خدمات به معلولین و خانواده هایشان وجود دارد، گفت: 26 مركز در كل استان وجود دارد كه معلولین از این مراكز استفاده می كنند.

وی به وجود 14 مركز شبانه روزی در استان همدان اشاره كرد و گفت: این مراكز در مناطق شهری و روستایی نیز وجود دارد و تمامی معلولین می توانند از این مراكز خدمات دریافت كنند.

مدیركل بهزیستی به كمك های مستمر مجموعه بهزیستی به معلولین اشاره كرد و گفت: خانواده های تك معلولی به صورت ماهانه 350 هزار تومان، دو معلولی 500 هزار تومان، سه معلولی 700 هزار تومان و چهارمعلولی 900 هزار تومان و بیش از چهار معلول یك تومان است كه این مبلغ در برابر هزینه های درمان و نیاز معلولین بسیار ناچیز است.

وی به كمك های غیر مستمری مجموعه بهزبستی اشاره كرد و افزود: كمك های غیر مستمری بر اساس اولویت بندی ها و مشكلاتی كه آنها دارند، می توانیم كمك كنیم كه مهمترین بحث آنها اشتغال، مسكن، كمك های موردی، شهریه دانشجویی، هزینه های درمان و سایر مصثادیق است كه این نوع كمك های غیر مستمر توسط مجموعه بهزیستی انجام شده است.

وی ادامه داد: در سال 99 نیز نزدیك به 17 هزار و 167 نفر در حوزه توانبخشی كمك های غیر مستمری انجام شد كه اعتبار آن افزون بر 9 میلیارد و 600 میلیون تومان است، همچنین در 6 ماهه امسال نیز به سه هزار و 480 نفر كمك غیر مستمری شده كه ارزش آن به مبلغ 4 میلیارد تومان بوده است.

وی به مسكن معلولین اشاره كرد و گفت: در راستای تامین مسكن مددجویان كمك های مالی انجام گرفته و در این راستا دو هزار و 253 واحد برای معلولین ساخته شده و در اختیار آنها قرار داده شده است.و در این راستا علاوه بر كمك های بلاعوض كه در مراكز شهری 14 میلیون تومان و در بخش روستایی 84 میلیون ریال بوده وام های دیگری با سود 4 درصد در اختیار آنها گذاشته ایم.

وی به ملك شهید بهشتی اشاره كرد و گفت: مالكیت این ملك توسط بهزبستی از بنیاد مستضعفین خریداری شده اما اسناد خریداری شده و مدارك مربوط به خرید این ملك موجود نیست و این در حالیست كه این ملك در سال 64 خریداری شده است و به دنبال رایزنی با بنیاد مستضعفین هستیم و تعیین تكلیف شود كه به محض آماده شدن بیمارستان اكباتان، دانشگاه علوم پزشكی این مكان را تخلیه می كند.

مدیر كل بهزیستی خاطرنشان كرد: با توجه به اینكه هزینه ها و خدمات مربوط به معلولین ناچیز است به كمك ها و مشاركت های مردمی نیاز داریم.

وی گفت: یك بخش ویژه برای ضایعات نخاعی نیاز داریم و مجموعه بهزیستی به دنبال برون سپاری برای احداث مركز توانبخشی ضایعات نخاعی است كه بتوانیم از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده كنیم.

وی ادامه داد: تمامی دلایلی كه بخش ضایعات نخاعی از بهزیستی گرفته شده است به علت كرونا بود كه نیاز شدید به تخت های بیمارستانی موجب جمع آوری بخش ضایعات نخاعی شد كه برای احیا این بخش به دنبال رایزنی هستیم.

وی به اهمیت اشتتغال معلولین اشاره كردو گفت: از مجموعه معلولین 40 درصدبیكار هستند و این در حالیست كه تمامی ارگانها باید سه درصد از سهمیه استخدام را به معلولین اخصاص دهند و افزایش نرخ بیكاری در جامعه معلولین،زیبنده بهزیبستی نیست.

وی به ارائه وام 100 میلیون تومانی برای ایجاد اشتغال معلولین اشاره كرد و گفت: تا كنون 485 نفر از این وام استفاده كرده اند و این مبلغ برای راه اندازی اشتغال معلولین با توجه به تورم بسیار ناجیز است و در صورتیكه فردی به عنوان كارفرما معلولین را برای اشتغال حمایت كند دو میلیارد تومان وام ارائه می دهیم كه تعداد زیادی معلولین بتوانند مشغول به كار شوند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۳:۲۷ - ۱۳/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۷