دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

معلولان شهرقدسی راهی به اتاق فرماندار ندارند/ موانع بزرگ معلولان و نابینایان برای تردد
 
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرقدس، پروین یاری زاده رئیس اداره بهزیستی شهرستان قدس روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار كرد: مناسب سازی محیط برای افراد كم توان مانند افرادی كه معلولیت جسمی داشته و یا براثر سوانح رانندگی، بلایای طبیعی و حتی مادران باردار و سالمندان كه مرتبط با تساوی حقوق شهروندی بوده ضروری است تا بتواند تردد راحت تری داشته و اعتماد به نفس و توانمندی خود را حفظ كند.

وی گفت: اداره بهزیستی شهرستان قدس دارای 3 هزار و 200 پرونده در حوزه توانبخشی است كه حدود 50 درصد آن ها دارای معلولیت جسمی، حركتی و ضایعه نخاعی و 15 درصد مشكل بینایی و شنوایی دارند و درحوزه توانبخشی دو مركز اعصاب و روان با ظرفیت حدود 100 نفر و دو مركز ذهنی كمتر و بیشتر از 14 سال و مركز سالمندان با ظرفیت 410 نفر خدمات دهی انجام می شود و دو مركز روزانه توسعه توانبخشی و مراكز درمانی خدمات كاردرمانی، فیزیوتراپی و گفتار درمانی به معلولان ارائه می دهند.

همكاری ادارات در مناسب سازی قابل قبول نیست

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قدس با اشاره به اینكه رئیس جلسات مناسب سازی فرماندار و دبیر جلسه رئیس اداره بهزیستی است، تصریح كرد: در بحث مناسب سازی در مقایسه با سال های گذشته یك سری اقدامات انجام شده و برخی ادارات همكاری داشتند اما بانك ها در این خصوص همكاری لازم را نداشتند.  

یاری زاده در ادامه گفت: از جمله مشكلات عمده در مناسب سازی، بافت قدیمی ساختمان ها بوده كه نیاز به تخریب و نوسازی داشته و مشكل دیگر استیجاری بودن اكثر ادارات بوده كه لازم است در طبقه همكف قسمتی به منظور ارائه خدمات به جامعه معلولان اختصاص داده یا از بالابرهای ویژه استفاده و یا ارتباط تلفنی مطلوب برقرار شود.

وی بیان كرد: استفاده از وسیله نقلیه برای خدمت رسانی به جانبازان و معلولان با همكاری شهرداری قدس در دستور كار قرار گرفته و جانمایی تابلوهای مورد نیاز معلولان در حال پیگیری است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قدس در پاسخ به این سوأل كه با توجه به اینكه رئیس مناسب سازی فرماندار است، این مسئله در محل فرمانداری چه میزان رعایت شده، گفت: در این خصوص رمپی برای ورود ویلچر اختصاص داده شده اما در ورودی این قسمت معمولاً بسته بوده و با توجه به اینكه اتاق فرماندار در طبقه دوم قرار دارد شرایط مناسبی برای دسترسی معلولان در ساختمان شماره یك وجود نداشته ولی در ساختمان دوم این موضوع رعایت شده است.

یاری زاده خاطرنشان كرد: مناسب سازی در محیط منزل برعهده بهزیستی است ولی در سطح شهر برعهده شهرداری بوده و با توجه به ابلاغیه طرح شهید رجایی از سوی وزارت كشور تمامی ادارات موظف به اجرایی كردن این طرح هستند و اعتبارات لازم توسط همان سازمان تأمین می شود.

پیاده روهای اختصاصی مانع تردد جانبازان و معلولین  

وی در پاسخ به ناهمواری های موجود در پیاده روها و معابر نامناسب سطح شهر برای تردد معلولان و عبور ویلچر ابراز كرد: رسیدگی به معابر شهری بر عهده شهرداری كه در مناطقی كه بافت شهری جدید احداث شده برخی نكات رعایت نشده و موضوع دیگر بافت نامناسب شهری و مجوزهای غیراصولی بوده كه معابر را حتی برای عبور افراد عادی با مشكل مواجه كرده است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قدس در ادامه افزود: كنده كاری هایی كه بر اثر تعمیر و رفع نقص توسط ادارات خدمات رسان آب، برق و گاز انجام می شود و نصب میله های آهنی و بولارد برای ممانعت از عبور موتورسیكلت، تبدیل شدن پیاده روها به پاركینگ خصوصی و اختصاصی كردن پیاده روها توسط تعمیرگاه ها، مشكلات بسیاری برای عبور نابینایان و معلولان ایجاد می كند.

یاری زاده با اشاره به اینكه رفع این مشكلات نیازمند زمان و فرهنگ سازی است، در ارتباط با قانون جذب 3 درصد نیروی انسانی از جامعه معلولان در ادارات دولتی و تا 5 درصد در ادارات خصوصی گفت: آزمون استخدامی برای استخدام در ادارات دولتی در نظر گرفته شده و ادارات خصوصی نیز می توانند تأمین نیروی انسانی خود را از جامعه معلولان درخواست كرده و اداره بهزیستی با آن ها همكاری لازم را خواهد داشت و تاكنون حدود 35 نفر از طریق كاریابی ها جذب شركت ها شده اند.

مسكن قولنامه ای در شهرقدس مانع خانه دار شدن معلولان شده است

وی در ارتباط با ورزش معلولان عنوان كرد: طبق آخرین بخشنامه دریافت در روز گذشته، جانبازان و معلولان می توانند از تمام باشگاه های ورزشی سطح شهرستان استفاده كنند و این موضوع از طرف وزارت كشور به وزارت ورزش و جوانان، بخشداری ها و فرمانداری ها ابلاغ شده است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قدس در پاسخ به این سوأل كه چه اقدامی برای تأمین مسكن ویژه خانواده های دارای 2 یا 3 معلول انجام شده، بیان كرد: در بخش ودیعه مسكن كمك هایی به شكل مقطعی انجام می شود و اگر این خانواده ها دارای مسكن سند دار باشند می توانند تا سقف 140 میلیون تومان بلاعوض از سازمان كمك دریافت كنند اما مشكلی كه در شهرستان قدس شایع است مسئله قولنامه ای بودن مسكن بوده كه مانعی در خانه دار شدن آن ها شده است.

یاری زاده با تاكید بر اینكه با اجرای طرح مثبت زندگی و پایش جامعه هدف بسیاری از مشكلات برطرف خواهد شد، تصریح كرد: با توجه به نقشه محل زندگی مددجویان، مراكز برای تسهیل در دسترسی بهتر مددجویان مستقر شده و بازدیدهایی قابل توجهی طی این مدت انجام شده كه با اجرای این طرح و شناسایی افراد خدمات مناسب و بیشتری می توان ارائه داد.

انتهای پیام/67075/پ/س
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۰:۲۹ - ۲۷/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۲