دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

معلولان استان كردستان از دغدغه های خود می گویند؛ ''مشكلات ما با وعده وعید حل نمی شود''
 
گروه استان ها ــ معلولان استان كردستان در حالی از دغدغه های خود سخن به زبان آورده كه معتقدند كه گره مشكلات آنان با وعده و عیدهای توخالی مسئولان متولی و تبریك و برگزاری مراسمات نمادین باز نخواهد شد.
معلولان استان كردستان از دغدغه های خود می گویند؛
گروه استان ها ــ معلولان استان كردستان در حالی از دغدغه های خود سخن به زبان آورده كه معتقدند كه گره مشكلات آنان با وعده و عیدهای توخالی مسئولان متولی و تبریك و برگزاری مراسمات نمادین باز نخواهد شد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، 12 آذرماه هر سال كه به عنوان روز جهانی معلولان، نام گذاری شده به ما یادآور می شود، آنچه بیش از هر خدمتی نزد معلولان ارزشمند و متعالی ست، چگونگی برخورد و درك این قشر در جامعه و فرهنگ سازی این امر و آموزش آن به ویژه به كودكان و نوجوانان است. باید باور كنیم در پس بسیاری از این جسم های ناتوان و ذهن های نارسا افكاری ناب و متعالی و عواطفی جان افزا نهفته است.

هر ساله در روز 12 آذرماه پیام تبریك، عكس های یادگاری، دورهمی و جلسات نمادین مختلفی به این مناسبت برگزار می شود اما كوچكترین دغدغه و مشكلاتی از این قشر كاسته نمی شود؛ وقتی مواردی همچون مناسب سازی معابر توسط ارگان های مربوطه نادیده و معلول با توزیع ناعادلانه خدمات شهری مواجه می شود، نه تنها احساس نا امنی می كند، بلكه این تبعیض او را ناتوان تر و منزوی تر می كند. اگرچه مسئولان استانی و كشوری مشاورانی در این زمینه برای خود انتخاب می كنند، اما در كل نقش و كارایی این مشاوران نیز برای رفاه جامعه معلولان مشخص نیست.

خبرنگار تسنیم امسال نیز بار دیگر برای انعكاس مشكلات و معضلات معلولان استان كردستان به میان آنها رفته و دغدغه های این قشر از جامعه را از زبان خودشان منعكس كرده كه در ادامه از نظر خوانندگان محترم می گذرد:

طاها كرم پور، یكی از معلولان شهرستان قروه در گفت و گو با خبرنگار تسنیم با اینكه معلول باید همانند سایر اقشار مردم حق و حقوقش در جامعه رعایت شود، اظهار كرد: اكثر معلولان استان كردستان از بی توجهی مسئولان متولی منزوی شده اند چراكه عدم اجرای قانون روز به روز به ناتوانی آنها می افزاید، اكثر اقدامات و وعده های مدیران فقط در حد یك شعار است و بیشتر جنبه تبلیغاتی و سوء استفاده از جایگاه معلولین دارد، روز معلول برای ما روزی است كه دغدغه ای برای رفتن به معابر، پارك ها، اماكن ورزشی و آموزشی نداشته باشیم.

وی خطاب به تمام متولیان حوزه معلولان استان كردستان گفت: مسئولین محترم روز معلول روزی نیست كه تنها با برگزاری یك جشن و یا مصاحبه با یك رسانه و فقط از روی رفع تكلیف از حق و حقوق و آمارهای آنچنانی صحبت و طوری وانمود كنید كه همه چی گل و بلبل است، ادارات و سایر مراكز به وظیفه خود كه سهمیه سه درصدی استخدام افراد دارای معلولیت است عمل كنند و به بهانه های واهی و گذاشتن شرط سلامت كامل جسمانی باعث تضییع این حق از معلولین نشوند.

این معلول قروه ای با تأكید بر اینكه صدا و سیما كردستان به وظیفه قانونی خود در ساخت برنامه های فرهنگ سازی، آشنایی با حقوق افراد دارای معلولیت و نیازها و مشكلات آنان توجه كند، تصریح كرد: پیشنهاد می شود مسئولان این حوزه با ساخت فیلم ها و سریال هایی كه بیشتر جنبه تحقیر، تمسخر، ترویج نگرش منفی نسبت به افراد دارای معلولیت و القای عقوبت گناه را دارد باعث آزرده خاطر شدن معلولان نشوند.

سیران زندی یكی از بانوان معلول استان كردستان نیز در گفت وگو با خبرنگار تسنیم با اینكه معلولان، توانمندان فرهیخته ای هستند كه با همت، شعور و عزت نفس به اطرافیان خود درس صبر و استقامت می دهند، اظهار داشت: اگرچه معلولیت محدودیت ایجاد می كند، اما دلیل بر ناتوانی فرد نیست، از دیدگان من زنان معلول در سطح جامعه از مشكلات و معضلات دو چندانی نسبت به قشر آقایان برخوردارند و به دلیل معلولیت و جنسیت دچار نوعی طردشدگی می شوند، شرایط فقر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در برخی جوامع بر زنان معلول تأثیر گذاشته و نگاه ترحم و تحقیرآمیز باعث كاهش اعتماد به نفس در آنها شده است.

وی افزود: وقتی برای خرید مایحتاج روزانه وارد خیابان می شویم به دلیل عدم مناسب سازی فضای شهری، با مشكل تردد مواجه می شوم، من مدام این جمله را از اطرافیان خود می شنوم كه مگر مجبوری به خیابان بیایید!، این كلمات نه تنها من بلكه تمام معلولان می شنوند و متأسفانه فرهنگ سازی آشنایی با معلولیت ها در جامعه مغفول مانده است، ما نیز مانند دیگر اعضای جامعه حق طبیعی زندگی داریم، مشكلاتی اعم از گذراندن اوقات فراغت، آزار از سوی اطرافیان، و خانواده، مشكلات حمل و نقل عمومی، نگاه فرهنگی غلط جامعه، ازدواج و اشتغال از جمله مهم ترین مشكلات زنان معلول است.

روایت تسنیم از مشكلات معلولان؛ از عدم اجرای قانون اشتغال تا گله مندی از نبود امكانات
خیرین برای حمایت از جامعه معلولان مشاركت بیشتری داشته باشند
جمال احمدی یكی از معلولان شهرستان دیواندره و فعال فرهنگی در حوزه مناسب سازی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینكه بهزیستی استان باید به زیستی باشد نه بدزیستی بیان كرد: 12 آذر روز جهانی افراد دارای معلولیت نام گذاری شده و در این روز بهزیستی كردستان مراسمی برگزار كرده و با چند وعده وعید دروغ و آمارهای كذب و تبریك، بیشتر معلولان را سركار می گذارند و با اتمام مراسم تا یك سال آینده معلولان باز هم به فراموشی سپرده می شوند «همان آش است و همان كاسه».

وی افزود: به مسئولان و نمایندگان استانی و كشوری پیشنهاد می كنم به جای دست گدایی دراز كردن میان خیرین و مشاركت های مردمی، بودجه مالی كافی و قانون معلولان را جامعه هدف را به تصویب برسانند، كه معلولان جامعه ایران نیز مانند سایر كشورهای پیشرفته در رفاه و آسایش باشد.

این معلول دیواندره ای با ابراز گله مندی از فعالان حوزه رسانه و فضای مجازی استان گفت: متاسفانه خود این قشر پای كار نیستند، حق و حقوق و مشكلات معلولان را زیاد بیان نمی كنند تا از این طریق بتوانیم ادرات، مسئولان و مردم را نسبت به حق و حقوق معلولان و وظایف شان در قبال قشر جامعه معلولان آگاه كنند. در پیگیری مشكلاتمان از جمله نبود شغل، بیمه، مسكن، توانبخشی، تجهیزات پزشكی و مناسب سازی معابر متاسفانه با درب بسته ادارات مواجه می شویم.

به گزارش تسنیم؛ نمایندگان تشكل های معلولان در حالی 11آذرماه به مناسبت روز جهانی معلولان با شهردار و اعضای شورای شهر سنندج نشست داشتند كه آقای شهردار از ساماندهی مشكلات این حوزه و ساخت شهرك مسكونی برای این قشر از جامعه خبر داده در حالی كه این وعده و عیدها هیچ ضمانت اجرایی نداشته و اگر در خیابان ها و كوچه پس كوچه های سنندج كه قدم بزنی درست می فهمی كه خیابان ها، ادارات، فضاهای تفریحی، وسایل حمل و نقل عمومی و ... طوری طراحی نشده اند كه معلولی بتواند به طور مستقل و بدون كمك گرفتن از دیگران از آنها استفاده كند.

اسماعیل زارعی كوشا، استاندار كردستان نیز در پیام تبریك خود به مناسبت روز جهانی معلولان وعده داده مجموعه مدیریت استان وظیفه خود می داند در تامین خواست و نیاز این جامعه ارجمند بویژه در تمهید بسترها و زیرساخت های مناسب در معابر و ادارات برای تسهیل رفت و آمد این عزیزان را مد نظر قرار داده و تلاش كرده كه فرصت های برابر در اشتغال و كار را نیز مورد توجه بیشتر قرار دهیم.

حال باید منتظر ماند و دید كه تا چه اندازاه به این وعده ها عمل می شود، آیا سال دیگر در روز 12 آذرماه باز هم معلولان استان كردستان مانند همیشه از مشكلات و دغدغه های خود می گویند...
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۲:۵۳ - ۱۳/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۲