دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

تصویب دو سند مهم بین المللی و ملی برای حمایت از معلولین
 
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور گفت: دو سند مهم بین المللی و ملی معلولین برای حمایت از معلولین به تصویب رسیده است


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سیدجواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور در گردهمایی به مناسبت روزجهانی معلولان اظهار كرد: روزجهانی معلولین با هدف جامع پذیر شدن این افراد در سطح جامعه نامگذاری شده است. از مهم ترین اهداف این روز می توان به رشد آگاهی مردم نسبت به معلولین، چگونگی پیوستن معلولین به جامعه، آگاه یافتن از مشكلات این گروه و تلاش در جهت مناسب سازی جامعه و رفع تبعیض در عرصه زندگی و سلامت اشاره كرد.

او افزود: جمعیت معلولین در جهان به 1 میلیارد نفر می رسد و 80 درصد این جمعیت در كشور های در حال توسعه هستند. امروز در كل جهان 100 میلیون كودك معلول وجود دارد و در كشور ما نیز 8 میلیون افراد دارای معلولیت زندگی می كنند.

حسینی گفت: دو سند مهم بین المللی و ملی معلولین برای حمایت از این گروه به تصویب رسیده است و هدف این سند و تلاش ما این است جامعه بتواند گام های موثری در راستای جامعه دوستدار انسان بردارد. جامعه دوستدار معلول، جامعه ی عادلانه، فراگیر، در دسترس و بدون خطر است. در واقع معلولیت یك مفهوم شكل گرفتنی تلقی می شود. همچنین معلولیت یك عنوان مفهوم اجتماعی محیطی است و در این روز باید این مفهوم باید به یك نگرش صحیح در سطح جامعه برسد.

معاون وزیر افزود: در جامعه دوستدار انسان؛ حق سلامتی و بهداشت، حق دسترسی به نیاز های سلامتی، حق مشاركت سیاسی، حق كیفیت زندگی، حق اشتغال و كار و حق آموزش از اساسی ترین حقوق همه انسان ها از جمله معلولین محسوب می شود و سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق این اهداف برای معلولین عزیز شكل گرفته است.

حسینی در ادامه به فعالیت های سازمان آموزش و پرورش استثنایی پرداخت و گفت: امروز می توانیم اعلام كنیم یك هزار محتوا و كتاب آموزشی برای این گروه مناسب سازی و تولید شده و پوشش این جامعه هدف به 18 برابر رسیده است. همچنین در شرایط كرونا بیش از 10 هزار محتوای یادگیری با رویكرد عدالت اجتماعی به دانش آموزان استثتایی ارائه می شود.

او افزود: توانمند سازی 24 هزار معلم فقط در سال 99 برای این گروه با برگزاری 224 كارگاه در دستور كار قرار گرفت. ما امروز با ساخت و ساز در مدارس و طرح از خشت تا بهشت توانسته ایم 1.5 متر فضای آموزشی برای دانش آموزان ویژه در سطح كشور ایجاد كنیم. همچنین در سال 99؛ 1250 مدارس ما مناسب سازی شدند و امروز 810 مركز مشكل ویژه یادگیری برای خدمت رسانی به این گروه فعال است. یكی از رویكرد در سازمان، توسعه آموزش های مهارتی و فنی حرفه ای است كه 10 هزار هنرجو در این زمینه در قالب 36 رشته آموزش می بینند. تلاش ما این است با آموزش های همراه با تولید و ایجاد نمایشگاه ها در سطح كشور؛ در معرض دید عموم مردم قرار بگیرد.

حسینی گفت: امروز خوشحالم كه اعلام كنم سند جامع آموزش های فنی و حرفه ای به همه استان ها ابلاغ می شود. ما برای یك جامعه فراگیر و دوستدار انسان به ویژه در زمینه آموزش؛ به توانبخشی این عزیزان نیازمندیم و در این زمینه 700 همكار توانبخش ما خدمات توانبخشی در مدارس را به این دانش آموزان ارائه می دهند. ایجاد مراكز جامع تشخیصی و خدمات مشاوره ای برای این گروه از جامعه طی دو سال اخیر در 11 استان راه اندازی شده است و تلاش می كنیم تا پایان سال 1400؛ یك مركز در هر استان راه اندازی می شود.

معاون وزیر افزود: برنامه غربالگری سنجش 99 درصد از نوآموزان پیش دبستانی با بیش از 20 هزار نیروی انسانی با وجود كرونا تحقق پیدا كرد. همچنین نوآموزان 5 تا 7 سال برای اولین بار برای تشخیص مشكلات یادگیری سنجش شدند

حسینی در پایان به نقش مهم خیرین در زمینه آموزش و پرورش اشاره كرد و گفت: خیرین مدرسه ساز كه بیش از 70 درصد مدارس كشور به همت آن ها ساخته شده؛ طی یك سال گذشته با طرح از خشت تا بهشت 165 مدرسه را ساختند. همچنین 145 میلیارد تومان برای تامین وسایل این دانش آموزان و 30 هزار تبلت به همت خیرین جمع آوری و اهدا شد. همچنین نقش دولت و سازمان آموزش و پرورش استثنایی با طرح 100 مدرسه، 100 دبیرخانه؛ 26 درصد مدارس ما مشاركت دولت را به رسمیت شناختند.

معلولین یكی از با استعدادترین سرمایه های انسانی جامعه بشری

در ادامه مراسم فولادوند مدیركل آموزش و پرورش تهران گفت: نیروی انسانی جوامع یكی از مهم ترین سرمایه های یك كشور محسوب می شود. نیرویی كه می تواند در نبود سایر سرمایه ها؛ سرمایه بیافریند. معلولین عزیز بعنوان نیروی انسانی؛ یكی از با استعدادترین افراد جامعه بشری هستند. در این راستا آموزش و پرورش یك معاونت مجزا برای این قسمت در نظر گرفته است.

او افزود: چالش اصلی دوران كرونا، بعد از كرونا خود را در زمینه آموزشی و پرورشی نمایان می كند و در تلاش هستیم برای دوران پساكرونا برنامه ریزی مناسبی در زمینه آموزش و پرورش داشته باشیم.
   تاریخ: ۱۲:۰۳ - ۱۳/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۳