دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

1.5 متر به فضای آموزشی هر دانش آموز استثنایی افزوده شد
 
تهران- ایرنا- رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: یك و نیم به متر فضای آموزشی هر دانش آموز با نیازهای ویژه در مدارس استثنایی افزوده شد و هزار و 200 مدرسه كودكان استثنایی در ابعاد گوناگون مناسب سازی شد.
1.5 متر به فضای آموزشی هر دانش آموز استثنایی افزوده شد تهران- ایرنا- گفت: یك و نیم به متر فضای آموزشی هر دانش آموز با نیازهای ویژه در مدارس استثنایی افزوده شد و هزار و 200 مدرسه كودكان استثنایی در ابعاد گوناگون مناسب سازی شد.

به گزارش خبرنگار گروه گروه علم و آموزش ایرنا، سیدجواد حسینی روز شنبه در گردهمایی به مناسبت روز جهانی معلولین كه با حضور مدیركل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران برگزار شد، اظهار داشت: این روز جهانی برای آگاهی یافتن جامعه از مشكلات معلولان و تلاش در جهت مناسب سازی جامعه و رفع تبعیض ها است.

وی افزود: از میان هفت میلیارد نفر جمعیت جهانی بیش از یك میلیارد نفر را معلولین تشكیل می دهند كه بیش از 100 میلیون نفر از آنها را كودكان تشكیل می دهند، همچنین هشت میلیون نفر معلول در ایران زندگی می كنند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یادآور شد: در روز جهانی معلولین باید این مفهوم به یك نگرش صحیح تبدیل شود و حمایت از معلولان محقق شود.

حسینی خاطرنشان كرد: حق آموزش یكی از حقوقی است كه همه انسان ها و معلولین باید برخوردار باشند، سازمان آموزش و پرورش استثنایی از سال 1370 برای ارایه خدمات به معلولان تاسیس شد و تا امروز پوشش تحصیلی دانش آموزان به 18 برابر افزایش یافته است.

وی از توانمندسازی 24 هزار معلم در بخش آموزش دانش آموزان استثنایی با رویكرد كرونا در 2 سال گذشته خبر داد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: 2 سند مهم برای معلولان وجود دارد كه یكی سند بین المللی به كنوانسیون حمایت از كودك و دیگری سند ملی قانون جامع حمایت از معلولان كه به تصویب مجلس رسیده و آموزه های آن در تلاش برای گام برداشتن برای معلولان است.

حسینی خاطرنشان كرد: در كرونا بیش از 10 هزار محتوای یاددهی و یادگیری با رویكرد عدالت آموزشی به دانش آموزان استثنایی عرضه شد، همچنین 2.5 متر فضای آموزشی برای دانش آموزان مناطق محروم افزایش یافت.

وی با بیان اینكه 810 مركز مشكل ویژه یادگیری خدمات حرفه ای به دانش آموزان ارایه می كنند، گفت: همچنین توسعه آموزش های مهارتی در دستور كار بوده و در این راستا هزار و 103 مدرسه هنرستانی با حدود 10 هزار هنرجو فعالیت می كند كه 75 درصد محتواها در قالب 36 رشته و 280 پودمان جنبه عملی دارد.

رییس آموزش و پرورش استثنایی افزود: در 2 سال اخیر 55 كد رشته هنرستانی تاسیس شد و 62 رشته هنرستانی توسعه پیدا كرده است.

حسینی با بیان اینكه اعتبار ارایه خدمات برون بخشی و برون مدرسه ارتقا یافته است، یادآور شد: همچنین 60 مركز مشاوره خانواده راه اندازی شده و 19 طرح قلم خدمت با بیش از 20 میلیارد اعتبار هدف گذاری شده است.

وی با بیان اینكه دانش آموزان استثنایی نیازمند مداخلات بهنگام هستند، اظهار داشت: رسالت بزرگ آموزش و پرورش استثنایی با یاری سایر دستگاه ها محقق می شود، بنابراین توسعه مشاركت ها درون و برون سازمانی مدنظر است و در این راستا 93 درصد برنامه های این سازمان نوآورانه است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان كرد: خیرین 105 مدرسه برای دانش آموزان استثنایی ساختند، همچنین 30 هزار تبلت به دانش آموزان با نیازهای ویژه برای تحصیل در دوران كرونا و آموزش مجازی اهدا شد.

حسینی ادامه داد: در حال حاضر طرح 100 مدرسه 100 دبیرخانه نیز كلید خورده كه در راستای مشاركت خیرین توسعه یافته است.
ادامه دارد.

وی افزود: همكاران در سازمان آموزش و پرورش استثنایی توسعه سازمانی را مد نظر قرار داده اند و برنامه های نوآورانه ای را ایجاد كرده اند كه برای ماندگاری ثبت و ضبط شدند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینكه اولیای بیش از 6 هزار دانش آموز استثنایی خدماتی ارایه كردند، گفت: همچنین 193 مدرسه در ساعات بعدازظهر به باشگاه پیشكسوتان تبدیل شد.

حسینی یادآورشد:همچنین قرار است 54 طرح به صورت همزمان كلنگ زنی و به بهره برداری برسد كه ارزش آنها بیش از 120 میلیارد تومان است. 43.8 درصد این طرح ها با مشاركت خیرین محقق شده است كه امروز 2 طرح به صورت نمادین افتتاح می شود.

برنامه ریزی در آموزش و پرورش استثنایی برای پساكرونا صورت گیرد

همچنین عبدالرضا فولادوند مدیركل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران هم در این نشست گفت: برنامه ریزی منسجمی برای دوران پسا كرونا در آموزش و پرورش استثنایی صورت گرفته، چراكه چالش های این برنامه ریزی پس از دوران كرونا خود را نمایش می دهد.

وی افزود: معلولانی كه به عنوان نیروی انسانی آموزش داده می شوند، در عین حالی كه از با استعدادترین افراد هستند، در راستای این كار بسیار مهم آموزش و پرورش نیز كارهای بزرگی را انجام داده اند.

مدیركل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران یادآور شد: در این زیست بوم جدید كرونا و پس از آن، نقش های اجتماعی همه ما تغییر كرده، بنابراین نقش های افراد در حوزه آموزش استثنایی هم متفاوت شده است.

به گزارش ایرنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد سوم دسامبر مصادف با 12 آذر را به عنوان روز جهانی معلولی نامگذاری كرده است.

برچسب ها
- مدارس
- وزارت آموزش و پرورش
- دانش آموزان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۱:۱۷ - ۱۳/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۳