دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

سختی های ناتمام سرزمین سكوت/ مطالبات ناشنوایان را گوش شنوایی نیست
 
گرگان- ناشنوایان به عنوان بخشی از جمعیت توان خواه جامعه، با توجه به محدودیت هایی كه دارند با چالش های زیادی مانند مسكن، اشتغال و ... روبرو هستند كه باید برای رفع آن تدابیری اندیشیده شود.
سختی های ناتمام سرزمین سكوت/ مطالبات ناشنوایان را گوش شنوایی نیست گرگان- ناشنوایان به عنوان بخشی از جمعیت توان خواه جامعه، با توجه به محدودیت هایی كه دارند با چالش های زیادی مانند مسكن، اشتغال و ... روبرو هستند كه باید برای رفع آن تدابیری اندیشیده شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- مریم شریفی: حدود یك میلیون ناشنوا در كشور زندگی می كنند و بیش از هفت هزار پرونده شنوایی در استان گلستان وجود دارد كه این آمار بسیار بالای است.

ناشنوایی یكی از سخت ترین نوع معلولیت بوده و ناشنوایان از مظلوم ترین معلولان هستند، زبان گویایی برای بیان بسیاری از نیازهای خود ندارند و بسیاری از مسئولان از این نقطه ضعف، برای سرپوش گذاشتن برای كم كاری های خود استفاده می كنند.

ناشنوای 45 ساله استان گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینكه بزرگترین مشكل من پیدا كردن كار مناسب است، گفت: 18 سال است كه به عنوان شاگرد مغازه از هفت صبح تا 9 شب كار فتوكپی انجام می دهم و دستمزدم 2 میلیون تومان است كه یك میلیون و 500 هزار تومان آن را هم بابت اجاره خانه می دهم و تنها با 500 هزار تومان در ماه زندگی خودم و خانواده را اداره می كنم.

حمید زورقیان با گلایه از مسئولان بهزیستی، افزود: من یك فرزند خردسال دارم كه مشكل كم شنوایی دارد و نیازمند سمعك است ولی بهزیستی برای تهیه سمعك هیچ كمكی به ما نمی كند و تهیه یك سمعك 6 میلیون تومانی، با درآمدی كه من دارم ممكن نیست.

سختی های ناتمام سرزمین سكوت/ مطالبات ناشنوایان را گوش شنوایی نیست

توانایی تأمین مسكن مستقل ندارم

علی سوزنیان، ناشنوای 47 ساله گلستانی نیز به خبرنگار مهر گفت: من شاگرد یك مغازه نجاری هستم، درآمدم بسیار كم و شاگردانه است و همراه همسرم كه او هم ناشنوا است و پسر كوچكم در یكی از اتاق های منزل پدرم زندگی می كنیم.

سوزنیان ادامه داد: من و همسرم خیلی دوست داریم كه یك منزل مستقل داشته باشیم ولی با درآمد كمی كه داریم نمی توانیم اجاره خانه پرداخت كنیم.

فاطمه دهمرده مادر مهرداد از دیگر ناشنوایان گرگانی هم به خبرنگار مهر گفت: پسرم از بدو تولد مشكل ناشنوایی داشت، طبق نظر كمیسیون پزشكی وقتی زیر پنج سال بود برای عمل كاشت حلزون مناسب تشخیص داده نشد و در سال های بعد از پنج سالگی هم كه اقدام كردیم بهزیستی اعلام كرد در این سن برای هزینه كاشت حلزون حمایتی نمی كنند.

وی اضافه كرد: من سرپرست خانوار هستم و قادر به پرداخت هزینه كاشت حلزون كه 50 میلیون تومان است نیستم، حتی هزینه خرید سمعك كه 6 تا 10 میلیون تومان هزینه دارد برایم مقدور نیست.

دهمرده با انتقاد از بهزیستی استان گفت: حتی برای تهیه باطری سمعك كه 50 هزار تومان است بهزیستی از ما حمایت نمی كند.

سختی های ناتمام سرزمین سكوت/ مطالبات ناشنوایان را گوش شنوایی نیست

سامانه های اورژانسی برای افراد ناشنوا نداریم

مدیر كانون و انجمن اسلامی ناشنوایان ایران هم به خبرنگار مهر گفت: معلولیت شنوایی جز معلولیت های سخت است چون فردی كه دچار این معلولیت هست زبان اعتراض و مطالبه گری ندارد.

حسین گلعزار افزود: به دلیل اینكه كسی صدای آنها را نمی شنوند بهترین دلیل برای رفع مسئولیت از كسانی هست كه باید به این قشر خدمت كنند و در جواب اگر سوالی از آن مسئول پرسیده شود می گوید من چون نفهمیدم انجام ندادم اگر مرا توجیه می كرد حتماً كمك می كردم.

به دلیل محدود بودن دایره واژگان ناشنوایان بسیاری از مفاهیم را درك نمی كنند وی اضافه كرد: اگر یك ناشنوا به مشكلی برخورد كند كه نیاز به پلیس 110 داشته باشد به هیچ روشی نمی تواند با پلیس ارتباط بگیرد زیرا هنوز سامانه ای در ناجا برای خدمت رسانی به این افراد راه اندازی نشده است.

رابط ناشنوایان گلستان ادامه داد: حتی یك ناشنوا به 115 دسترسی ندارد و مواردی داریم كه به خاطر عدم دسترسی به این خدمات جان خود را از دست داده اند.

گلعزار تصریح كرد: ناشنوایان مشكل ارتباط با جامعه را دارند و علت آن محدود بودن دایره لغات و اشاره آنها است، ناشنوایان هرچه را كه برایش اشاره داشته باشند درك كرده و در غیر این صورت متوجه نمی شوند.

وی ادامه داد: ناشنوایان به دلیل اینكه قوه شنوایی ندارند طبیعتاً از قوه ادراكی پایین تری نسبت به دیگران یا دیگر معلولان برخوردار هستند.

كتاب ها برای ناشنوایان مناسب سازی نشده است

گلعزار گفت: عامه مردم و حتی مدیران ما بر این باور هستند كه ناشنوایان به دلیل اینكه سواد دارند پس همه چیز را خوب درك می كنند اما این تفكر اشتباه است چون آنها فقط خواندن را می فهمند اما درك این مطلب برایشان دشوار است و باید مطالب برای ناشنوایان مناسب سازی و یا اصطلاح می گوییم ساده نویسی شود.

وی تصریح كرد: طبق تحقیقات میدانی حدود دو درصد از ناشنوایان كتاب مطالعه می كنند، زیرا از كتاب خواندن چیزی متوجه نمی شوند و همان دو درصدی كه مطالعه می كنند، كسانی به عنوان مربی در امر تفهیم مطالب به آنها كمك می كنند.

سختی های ناتمام سرزمین سكوت/ مطالبات ناشنوایان را گوش شنوایی نیست

گلعزار اضافه كرد: در هر شغلی تكلم حرف اول را می زند و كسانی كه قصد استخدام دارند وقتی می بینند كه شخص قدرت تكلم یا شنوایی ندارند، آنها را نمی پذیرند.

رابط ناشنوایان افزود: در 97 درصد بهزیستی های كشور كه متولی امر هستند ما مترجم به زبان اشاره نداریم و این اوج محرومیت ناشنوایان است.

وی بیان كرد: در مراكزی مثل بهزیستی، بانك، دادگاه، بیمه، بیمارستان باید حداقل یك رابط داشته باشیم و این اصلاً سخت و هزینه بردار نیست.

گلعزار ادامه داد: ما در كانون ناشنوایان استان گلستان و اداره كل بهزیستی استان گلستان این ظرفیت را داریم كه هر سازمان و نهادی كه تمایل به این امر را داشته باشد به صورت رایگان این دوره را برگزار كنیم كه این موانع برطرف شود.

وی اذعان كرد: اداره كل بهزیستی استان گلستان در این راستا حركت هایی را شروع كرده است و امید داریم مسئولان استانی و كشوری حمایت كنند تا به نتیجه برسد.

قانون جذب و استخدامی قهرمانان ملی در مورد ناشنوایان اجرا نمی شود

گلعزار اضافه كرد: 6 نفر از اعضای اصلی تیم والیبال ناشنوایان كشور گلستانی هستند و از جامعه ناشنوایان گرگان كشتی گیر قهرمان آسیا داریم اما متاسفانه همه این عزیزان یا كارگر هستند یا بیكار و قانون جذب و استخدام قهرمانان ملی اجرا نمی شود.

سختی های ناتمام سرزمین سكوت/ مطالبات ناشنوایان را گوش شنوایی نیست

همه مسئولان فرهنگ ارتباط با ناشنوایان را فراگیر كنند

ناشنوای ما در بیمارستان به دلیل نبودن رابط و كج فهمی پزشك جان خود را از دست می دهد گلعزار بیان كرد: ناشنوا در بیمارستان بر اثر كج فهمی پزشك از درد جان می دهد و بسیار دردناك است كه خانواده این مرحوم خودشان این مطلب را به ما گزارش داده اند، در صورتی كه اگر در مركز درمانی حداقل یك نفر آشنا به زبان اشاره باشد كفایت می كند.

حمایت بهزیستی برای كاشت حلزون

معاون توانبخشی بهزیستی گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: فرد متقاضی كاشت حلزون بعد از مراجعه به مراكز كاشت و انجام اقدامات لازم و تایید كمیسیون پزشكی، معرفی نامه خود را از مركز دریافت و به هیئت امنای ارزی مراجعه و هیئت امنای ارزی قسمت اعظم هزینه های مربوط به كاشت حلزون و هزینه 100 جلسه گفتار درمانی و توانبخشی شنوایی را پرداخت می كنند.

محمود امانیان اضافه كرد: سازمان بهزیستی هم مبلغ سه میلیون تومان از سهم مشاركت خانواده را پرداخت می كند.

امانیان، افزود: در افراد با سنین بالاتر كه متقاضی كاشت حلزون هستند چنانچه در كمیسیون پزشكی مراكز منتخب كاشت حلزون شركت و تایید شده و معرفی نامه دریافت نمایند، بخش زیادی از هزینه های جراحی توسط هیئت امنای ارزی پرداخت می شود.

معاون بهزیستی تصریح كرد: بنیاد خیریه شنوایی از سال 1395 به همت جمعی از خیران و متخصصان امر با هدف شناسایی خانواده های محروم كه توانایی پرداخت سهم مشاركت جراحی كاشت حلزون را ندارند دایر و شروع به فعالیت كرده است. در صورت شناسایی، تایید و ثبت مشخصات افراد مذكور در سامانه بنیاد توسط مراكز كاشت حلزون قسمتی از هزینه ها به صورت آنلاین به هیات امنای ارزی پرداخت می شود.

امانیان در خصوص اشتغال ناشنوایان اظهار كرد: علاوه بر خدماتی كه از طریق معاونت اشتغال به مددجویان ارائه می شود معاونت توانبخشی هم از طریق ارجاع مددجویان به مراكز پشتیبان شغلی نسبت به اشتغال آنها اقدام می كند كه در حال حاضر تعداد دو مركز در شهرهای گرگان و بندرگز در حال فعالیت هستند.

در شرایطی كه همه از عدالت در زمینه های مختلف سخن می گویند لازم است تا گوشی برای شنیدن دغدغه ها و مشكلات ناشنوایان باید و دولت حمایت جدی تری از این افراد كند.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۰۸:۰۷ - ۱۴/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۶