دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

انسان بودن زن در اسناد حقوق بشری مغفول مانده است
 
تهران - ایرنا - معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری با بیان اینكه در همه اسناد بین المللی حقوق بشری، تمركز و توجه به رفع تبعیض و ایجاد تساوی جنسیتی است، گفت: از این رو می توان گفت در این حمایت ها، كیفیت تحت الشعاع كمیت قرار گرفته و زن بودن زن موجب فراموشی انسان بودن وی شده است.
انسان بودن زن در اسناد حقوق بشری مغفول مانده است تهران - ایرنا - معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری با بیان اینكه در همه اسناد بین المللی حقوق بشری، تمركز و توجه به رفع تبعیض و ایجاد تساوی جنسیتی است، گفت: از این رو می توان گفت در این حمایت ها، كیفیت تحت الشعاع كمیت قرار گرفته و زن بودن زن موجب فراموشی انسان بودن وی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود عباسی روز دوشنبه در نشست بین المللی «زن، صلح و امنیت پایدار» كه در راستای توسعه تعاملات بین المللی و معرفی اقدامات و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه زنان و خانواده برگزار شد، افزود: صلح در اندیشه بشر شكل می گیرد و برای تحقق آن باید فرهنگ سازی و نشست های اینچنینی را در دستور كار قرار داد.
وی ادامه داد: زمانی صلح محقق می شود كه آن را در جایگاه راستین خود و زنان را به عنوان نیمی از پیكره جامعه بشری ببینیم به همین دلیل معتقدیم صلح و حقوق بشر باید صدر مباحث قرار گیرند.
معاون وزیر دادگستری با تاكید بر اینكه اجرای اولویت های زنان، صلح و امنیت یك تعهد مهم سیاسی در ابتكار سازمان ملل متحد در جهت اقدام برای حفظ صلح است، تصریح كرد: این اقدام ضرورت مشاركت كامل، برابر و معنادار زنان را در فرایند صلح و راه حل های سیاسی برای برقراری صلح موثر و دستاوردهای پایدار صلح تایید می كند.
عباسی تصریح كرد: در حالیكه سال ها دستاوردهای متعددی در زمینه مشاركت زنان در زمینه صلح و مشاركت در فرایند سیاست و صلح تحقق یافته اما همچنان پس از گذشت 20 سال از تصویب قطعنامه 1325 و تصویب قطعنامه های دیگر در این موضوع، روشن است باید كارهای بیشتری انجام گیرد.
دبیر مرجع ملی كنوانسیون حقوق كودك با بیان این موضوع كه رهبران زن در شبكه ها و سازمان های مختلف به رهبری خود در حل و فصل مخاصمات و برقراری مذاكرات غیر رسمی صلح در سطوح مختلف ملی، منطقه ای و جهانی ادامه می دهند، تصریح كرد: اما عمدتا زنان در حاشیه های صلح رسمی قرار می گیرند.
وی به نقش زنان در خط مقدم مقابله با كووید19 اشاره كرد و گفت: زنان همچنین در خط مقدم كمك برای كاهش خطرات سیاسی مرتبط با این همه گیری قرار دارند، در عین حال همه گیری كرونا تاكنون زنان و دختران زیادی را در معرض خطر بیشتری از فقر و خشونت از جمله افزایش آمار ثبت شده خشونت جنسی و جنسیتی قرار داده است.
عباسی تصریح كرد: در عصر حاضر زنان در دو راهی تاریخی قرار دارند؛ یا دستاوردهای دشوار حقوق زنان و صلح پایدار را از دست می دهند یا مقاوم تر و در راستای صلحی پایدار ظاهر خواهند شد كه بطور قطع زنان با همت بلند خویش راه دوم را برمی گزینند.
به گفته معاون وزیر دادگستری، اطمینان از مشاركت برابر و معنادار زنان در همه حوزه های مرتبط با صلح و امنیت برای مقابله با بحران بسیار ضروری است. اگر كمی به عقب بازگردیم به مجموعه استاد بین المللی حقوق بشری كه به طور خاص و عام بر حقوق زنان تاكید دارند برمی خوریم كه در همه آنها تمركز و توجه به رفع تبعیض و ایجاد تساوی جنسیتی بوده است.
وی ادامه داد: اما نكته مهم این است كه به موضوع و مسایل دیگری غیر از آزادی و تساوی توجه نشده، در حالیكه زنان در فرایند صلح و امنیت تاثیر گذار هستند. از این رو می توان گفت در این حمایت ها، كیفیت تحت الشعاع كمیت قرار گرفته و زن بودن زن موجب فراموشی انسان بودن وی شده است.
ادامه دارد...

برچسب ها
- محمود عباسی
- دادگستری
- حقوق زنان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۳:۱۰ - ۲۷/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۰