دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

ارائه بسته آموزش و توانبخشی بر بستر اینترنت برای معلولان خوزستانی
 
ایسنا:مدیركل بهزیستی خوزستان با اشاره به نحوه اجرای برنامه توانبخشی از راه دور در مراكز روزانه توانبخشی در شرایط بحرانی ناشی از شیوع بیماری كووید گفت: به منظور پیشگیری از سرایت بخشی بیماری، خدمات حضوری مراكز روزانه آموزشی محدود شده و بسته آموزش و توانبخشی از راه دور بر بستر اینترنت و مخابرات فراهم شده است.

غلامرضا صدیق راد در مراسم گرامیداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت كه (12 آذرماه) در اهواز برگزار شد، اظهار كرد: شعار امسال "پیش به سوی دنیایی فراگیر، دسترس پذیر و پایدار بعد از بیماری كرونا با راهبری و مشاركت افراد دارای معلولیت" نشان دهنده آن است كه تمامی افراد جامعه به ویژه عزیزان دارای معلولیت باید از امكان مشاركت در سرنوشت خود و جامعه در بستر شرایط مناسب برخوردار باشند.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به ضرورت ارتقای سطح سلامت جسمی و روانی جامعه هدف با تامین نیازهای مراقبتی و توانبخشی از طریق ارائه خدمات توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی در مراكز افزود: ساماندهی سالمندان، افراد دارای معلولیت و بیماران روانی مزمن در خانه های كوچك و حمایتی، ساماندهی افراد مجهول الهویه در مراكز شبانه روزی، خدمات ویژه سالمندان در مجتمع مسكونی و نگهداری و توانبخشی افراد دارای معلولیت، سالمندان و بیماران روانی مزمن در خانواده از اهم برنامه های دفتر امور مراكز توانبخشی مراقبتی بهزیستی در این خصوص است.

مدیركل بهزیستی خوزستان بیان كرد: در حال حاضر هشت مركز شبانه روزی توانبخشی و مراقبتی سالمندان به 450 خدمت گیرنده، 10 مركز توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی افراد دارای اختلالات هوشی رشدی بالای 14 سال به 730 خدمت گیرنده، پنج مركز توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی به افراد دارای اختلالات هوشی رشدی كمتر از 14 سال به 180 خدمت گیرنده، 9 مركز توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی به بیماران روانی مزمن به 575 خدمت گیرنده و دو مركز توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی افراد دارای معلولیت جسمی حركتی به 100 خدمت گیرنده، خدمات ارائه می كنند.

وی افزود: 18 مركز خدمات توانبخشی و مراقبت در منزل نیز به 835 معلول، سالمند و بیمار روانی مزمن خدمات توانبخشی ارائه می كنند.

صدیق راد گفت: اعطای كمك هزینه درمان و نگهداری 360 معلول، سالمند و بیمار روانی مزمن مجهول الهویه، یك هزار و 498 كمك هزینه حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی و یك هزار و 376 كمك هزینه حق پرستاری و مددكاری افراد دارای معلولیت در خانواده از دیگر خدمات بهزیستی به افراد دارای معلولیت بوده است.

وی افزود: علاوه بر 48 هزار و 73 كمك هزینه معیشت توانبخشی (مستمری)، 14 هزار و 648 خانوار نیز كمك هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد دریافت می كنند.

مدیركل بهزیستی خوزستان با اشاره به نحوه اجرای برنامه توانبخشی از راه دور در مراكز روزانه توانبخشی در شرایط بحرانی ناشی از شیوع بیماری كووید گفت: به منظور پیشگیری از سرایت بخشی بیماری، خدمات حضوری مراكز روزانه آموزشی محدود شده و بسته آموزش و توانبخشی از راه دور بر بستر اینترنت و مخابرات فراهم شده است.

وی افزود: در حال حاضر 95 مركز روزانه توانبخشی نسبت به ارائه این نوع از خدمات به حدود 3 هزار و 935 فرد دارای معلولیت، سالمند، بیمار روانی مزمن و فرد دارای اختلال اوتیسم اقدام می كنند و افراد خدمت گیرنده با توجه به گزارش های عملكردی مراكز یادشده از كمك هزینه (یارانه) برخوردار هستند.

صدیق راد گفت: كمك به 100 كودك ناشنوا برای كاشت حلزون، تامین وسایل كمكی و اندام های مصنوعی برای 405 معلول نیازمند، تامین 3 هزار وسیله توانبخشی و یك هزار و 498 وسیله بهداشتی معلولان در كنار ارائه خدمات توانپزشكی به 375 معلول و خدمات توانبخشی و درمان اختلالات دهان، بلع و تغذیه به 310 معلول از جمله اقدامات شاخص بهزیستی خوزستان برای افراد دارای معلولیت در سال جاری است.

در پایان این مراسم از توان یابان موفق در عرصه های مختلف علمی، ورزشی، فرهنگی و هنری تقدیر شد.
منبع خبر:
خوزنا
   تاریخ: ۱۴:۰۹ - ۱۳/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۵