دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

وضعیت شدت كرونا در مادران باردار
 
تغذیه دوران حاملگی
وضعیت شدت كرونا در مادران باردار



تغذیه دوران حاملگی

عطیه اكبری، افزود: زوجین قبل از اقدام به بارداری باید تحت مشاوره های درمانی و غربالگری قرار گیرند تا موارد خطر از لحاظ رفتاری، اجتماعی و زیست پزشكی در این فرآیند فیزیولوژیك، شناسایی و تعدیل شود.

وی در خصوص اقدامات های بهداشتی و تخصصی قبل از بارداری، عنوان كرد: طی مشاوره هایی كه با زوجین انجام می شود، گروه خونی و نتایج آزمایشcbc، سابقه بیماری دیابت، فشارخون و میزان ایمنی زایی مادر بررسی می شود. اگر سابقه بیماری دیابت در خانواده وجود نداشته باشد، اندازه گیری قندخون ناشتا كافی است. از طرفی برای خانم هایی كه سابقه فشار خون دارند، تعدیل داروها، كنترل داروها و تجویز داروهایی كه ضمن كنترل فشار، حداقل زیان را برای مادر داشته باشد، صورت می گیرد.

اكبری با بیان لزوم تكرار واكسن كزاز هر 10 سال یك بار، تصریح كرد: به طور معمول در جریان آزمایشات پیش از ازدواج، برای خانم ها واكسن كزاز تجویز می شود، تزریق این واكسن برای افزایش ایمنی زایی اهمیت فراوان دارد.

به گفته متخصص زنان و زایمان، غربالگری ویروس سرخجه و واریسلا، بیماری های ژنتیكی، تالاسمی و سابقه تولد نوزاد قبلی در بروز بیماری هایی نظیر نقایص لوله عصبی و فنیل كتونوری، در مداخلات پزشكی پیش از بارداری انجام می شود.

وی همچنین در ادامه به انجام ویزیت دندانپزشكی، پیش از اقدام به بارداری در خانم ها توصیه كرد و گفت: البته اقدامات درمانی دندانپزشكی، حتی انجام تصویربرداری با شیلدهای محافظتی مادران باردار، هیچ مشكلی برای مادر و جنین ایجاد نمی كند و تمام اقدامات در طول بارداری قابل انجام است.

اكبری مصرف الكل و سیگار را پیش از اقدام به بارداری و در طول حاملگی، مضر اعلام كرد و افزود: مصرف سیگار، احتمال زایمان زودرس، وزن پایین جنین در هنگام تولد، بروز آسم، چاقی و دردهای كولیكی در نوزاد را افزایش می دهد، این موضوع زنگ خطری برای خانم های سیگاری و آنهایی است كه در معرض دود سیگار هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، مصرف الكل توسط مادر و پدر را خطرآفرین دانست و اظهار كرد: مصرف الكل توسط خانم ها، پیش از بارداری و در دوران حاملگی ممكن است موجب تولد جنین با وزن كم، بروز ویژگی های غیرطبیعی در اعضای صورت و اختلالات عصبی شود.

وی همچنین بر ضرورت كنترل وزن در مادران تاكید كرد و ادامه داد: خانم های چاق پیش از بارداری باید به فكر كاهش وزن و پیروی از رژیم غذایی سالم باشند، چراكه وزن بالا در دوران حاملگی پیامدهای متعددی به همراه خواهد داشت.

اكبری غربالگری روانی و اجتماعی را از دیگر اقدامات حائز اهمیت در دوران پیش از بارداری اعلام و بیان كرد: استرس، اضطراب و خشونت های خانگی از مهم ترین مواردی است كه منجر به زایمان زودرس و تولد جنین با وزن كم می شود.

متخصص زنان و زایمان در ادامه اظهار كرد: انجام فعالیت های ورزشی از بایدهای بی چون و چرا برای حفظ سلامت و تندرستی در همه افراد از جمله خانم هاست و حتی تمرینات سبك در دوران بارداری هم بسیار توصیه می شود.

اكبری با اشاره به اهمیت مصرف اسید فولیك در دوران حاملگی، گفت: مصرف اسفناج، كلم بروكلی، زرده تخم مرغ، گوجه فرنگی و موز كه غنی از اسید فولیك هستند، برای مادران باردار توصیه می شود. همچنین گوشت و سبزیجات سرشار از آهن نیز منجر به كاهش 70 درصدی پیامدهای عصبی در نوزادان خواهد شد.

وی تصریح كرد: در بحران كرونا، بهتر است تعداد ویزیت ها و مراجعات زنان باردار كاهش یابد و به طور مرتب نكات بهداشتی از جمله آلودگی زدایی و استفاده از ماسك سه لایه مدنظر قرار گیرد.

اكبری از نبود رابطه مستقیم بین حاملگی و افزایش خطر ابتلاء به كرونا خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته، علائم بالینی مبتلایان عادی به كووید 19 نسبت به مبتلایان باردار، شدید تر نیست و به طور معمول 90 درصد خانم های باردار مبتلابه كرونا، بدون عوارض حاملگی بهبود پیدا می كنند.

وی در پایان گفت: اقدام به بارداری به منظور بقای نسل، ارتقای سطح نشاط خانواده و استحكام بنیان خانواده، فرآیندی حساس است كه زوجین باید نسبت به تمام ابعاد آن آگاهی داشته باشند و البته بدانند در بحران كرونا هم می توانند برای این مهم تصمیم گیری كنند.
منبع خبر:
رادیو سلامت
   تاریخ: ۱۲:۳۳ - ۲۷/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۸