دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

ساخت 950 واحد مسكن معلولان در گیلان/500 واحد تا پایان سال تحویل می شود
 
خبرگزاری شبستان:نحوی نژاد از در دست ساخت بودن 950 واحد مسكن معلولان در گیلان خبر داد و گفت: تا پایان امسال حدود 500 واحد مسكن معلولان در گیلان به صاحبانشان تحویل داده می شود.


نحوی نژاد از در دست ساخت بودن 950 واحد مسكن معلولان در گیلان خبر داد و گفت: تا پایان امسال حدود 500 واحد مسكن معلولان در گیلان به صاحبانشان تحویل داده می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «حسین نحوی نژاد» شامگاه یكشنبه( 14 آذر) در برنامه گفت وگوی خبری با بیان اینكه 43 هزار معلول بینایی، شنوایی، ذهنی جسمی و حركتی تحت پوشش بهزیستی گیلان هستند اظهار داشت: بهزیستی گیلان بالای 90 درصد از فعالیت های خود را به مردم واگذار كرده است.

مدیركل بهزیستی گیلان میانگین مستمری كه به خانوارهای دارای فرد معلول تعلق می گیرد را در سال گذشته بین 170 هزار تومان تا 650 هزار تومان اعلام كرد و افزود: این میزان در سال جاری به 350 هزار تومان برای یك نفر تا یك میلیون و 100 هزار تومان برای خانواده های پنج نفره و بالاتر افزایش پیدا كرد.

نحوی نژاد با بیان اینكه در صورت اجرای قانون حمایت از معلولان با توجه به اهتمام وزارت تعاون، نمایندگان مجلس و دستور رئیس جمهور بسیاری از مشكلات معلولان حل می شود تصریح كرد: در ماده 27 این قانون آمده فردی كه معلول و سرپرست خانوار است باید حداقل دستمزد شورای عالی كار یعنی 2 میلیون و 800 هزار تومان را بگیرد.

وی با تاكید بر اینكه در حال حاضر بسیاری از خدمات مانند فیزیوتراپی، كار درمانی، گفتار درمانی، مشاوره های روانشناسی برای معلولان، پروتز و وسایل توانبخشی از شمول بیمه خارج است یادآور شد: بودجه های فعلی برای حمایت از معلولان كافی نیست و باید خدمات توابخشی كه حدود 56 خدمت است در پوشش بیمه قرار گیرند.

مدیركل بهزیستی گیلان نظر نمایندگان به ویژه اعضای كمیسیون برنامه و بودجه و كمیسیون اجتماعی را برای گسترش نظام بیمه ای توانبخشی بسیار مثبت خواند و گفت: پس از تشكیل مجلس یازدهم بهزیستی گیلان بسته ای پیشنهادی خود را برای حمایت بیشتر و بهتر از معلولان تهیه و در اختیار نمایندگان مجلس قرار داد.

فنی و حرفه ای زیر بار اجرای قانون آموزش رایگان معلولان نمی رود

نحوی نژاد با تاكید بر اینكه دو سال است سازمان اداری و استخدامی كشور دیگر اجازه نمی دهد سه درصد سهمیه جذب معلولان در جای دیگری صرف بشود اضافه كرد: كارآفرینی و پرداخت تسهیلات از تبصره 16 و 18 بهترین راه برای حمایت شغلی از معلولان است اما متاسفانه فنی و حرفه ای به بهانه واگذاری كارگاه هایش به بخش خصوصی زیر بار اجرای قانون آموزش رایگان به معلولان نمی رود.

وی از اشتغال 440 معلول در گیلان در سال گذشته خبر داد و با بیان اینكه شمار اشتغال ایجاد شده امسال هم تاكنون به عدد 480 نفر رسیده است افزود: وزارت تعاون در قانون موظف شده بود كه صندوق حمایت از فرصت های شغلی را ایجاد كند و مزیت این كار هم این است كه بهزیستی می تواند سرمایه گذاری انجام دهد.

30 درصد معابر گیلان مناسب سازی شده است

مدیركل بهزیستی گیلان متوسط مناسب سازی در معابر و اماكن عمومی استان را كه وظیفه شهرداری هاست را تنها 30 درصد اعلام كرد و گفت: شاخص ورودی ها، بالابرها و آسانسورها، سرویس های بهداشتی و نحوه دسترسی به بخش های مختلف ادارات گیلان نیز متاسفانه حدود 35 درصد است.

نحوی نژاد با اذعان به این نكته كه اگر شهرداری ها به وظایف خود عمل كنند 70 درصد مشكل عبور و مرور معلولان حل و فصل می شود اظهار داشت: دیروز به اتفاق چند نفر از معلولان نخبه جلسه ای با اعضای شورای اسلامی شهر رشت داشتیم، رئیس شورا دستور داد كه در شورا یك نماینده از بهزیستی برای نظارت بر تصویب اقدامات عمرانی و زیرساختی حضور پیدا كند.

وی در ادامه حدود 35 درصد از معلولیت ها را مادرزادی اعلام كرد و بیان داشت: 10 مركز ژنتیك در گیلان وجود دارد و سه آزمایشگاه تخصصی ژنتیك هم در استان با بهزیستی طرف قرارداد است از طرفی در قانون توسعه ششم انجام مشاوره های ژنتیك به ویژه برای خانواده هایی كه دارای معلول هستند اجباری شده است.

مدیركل بهزیستی گیلان با اشاره به اینكه تا پایان سال مراحل غربالگری خانواده های دارای دو معلول به بالاتر تحت پوشش قرار می گیرند اضافه كرد: در پنج ساله اخیر آمار تولد كودكان معلول ژنتیكی در گیلان كاهش پیدا كرده است و از 10 درصد به 3.3 دهم درصد رسیده ایم اما معلولیت های اكتسابی همچنان وجود دارد.

نحوی نژاد از آماده سازی و تحویل سه هزار و 700 واحد مسكن معلولان در گیلان سخن گفت و خاطرنشان كرد: تا پایان امسال خانوارهای دارای دو معلول به بالایی كه مسكن مناسب ندارند صاحب خانه می شوند از طرفی در حال حاضر 950 واحد مسكن در دست ساخت است كه تا پایان سال حدود 500 واحد آن تحویل داده می شود.
منبع خبر:
شبستان
   تاریخ: ۰۸:۲۶ - ۱۵/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۰