دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

تحصیل 80 هزار دانش آموز در مدارس خاص كشور
 
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سیدجواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور امروز در بزرگداشت روز جهانی معلولین اظهار داشت: خرسندم كه در این روز توفیق حضور در جمع صمیمی و فرهیخته تبریز باشم. 

هشت میلیون نفر از جمعیت ایران به نوعی به خدمات ویژه نیازمند هستند

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: صد میلیون كودك در جهان نیاز به تعلیم و تربیت ویژه دارند و همچنین هشت میلیون نفر از جمعیت ایران به نوعی به خدمات ویژه نیازمند هستند. 

وی با اشاره بر اینكه دو سند راهبردی از جمله كنوانسیون حمایت از كودكان به عنوان بزرگترین سند بین الملل و قانون جامع حمایت برای احیای حقوق و پیوستن آنها به جامعه ایجاد می شود، گفت: پیش دبستانی برای آموزش و پرورش استثنایی بسیار مهم است. پیش دبستانی كودكان استثنایی از بدو تولد شروع شده و اخباری است. ما ده هزار دانش آموز در كشور داریم كه پیش دبستانی آن ها از بدو تولد شروع می شود. مخاطب ما دانش آموزان با نیاز های ویژه است كه كار ویژه را می طلبد. دانش آموزی كه استثنایی است باید تحصیل، معلم و كتاب او نیز استثنایی باشد.

وی افزود: ما در سال گذشته به 9 هزار نفر از كادر آموزشی آموزش و پرورش استثنایی زبان اشاره و خط بریل را یاد دادیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تاكید بر اینكه گام های موثری برای ایجاد جامعه دوستدار انسان برداشته شده است، گفت: جامعه دوستدار انسان دوستدار معلول، دوستدار انسان عادلانه، فراگیر، در دسترس و بدون مانع و عاری از خطر و برای همه است. 

وی ادامه داد: ما در جامعه دوستدار انسان یك مفهوم جدی را باید بدانیم كه مفهوم معلولیت یك مفهوم شكل گرفتنی مثل جنسیت، زنانگی، مردانگی است. 

حسینی ابراز داشت: مفهوم معلول یعنی انسان با نیازهای ویژه، زیرا معلولیت یك پدیده اجتماعی است. 

وی اضافه كرد: معلولیت نوع نگاهی است كه به این افراد شكل می گیرد كه همان نگاه شاید برای زن و دختر نیز پیش بیاید. 

 معلولیت یك مفهوم یادگرفتنی است

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان كرد: معلولیت یك مفهوم یادگرفتنی است و باید یاد گرفت كه معلولیت محدودیت نیست و این افراد باعث بسیاری از تحولات جهان هستند كه شماری از آنها در دنیا و ایران و تبریز می بینیم.

وی یادآور شد: دختر نابینای مطلق در زنجان است كه قبل من به قدری زیبا صحبت كرد كه بنده صحبت های خود را منتفی كردم و همین دختر قهرمان اسكی جهان بوده و به پنج زبان دنیا مسلط است. 

حسینی خاطرنشان كرد: جامعه دوستدار انسان وجهه همت خویش می شناسد تا حق مشاركت در سیاست، اشتغال، ازدواج و آموزش و غیره را به رسمیت شناخت.  

وی با اشاره بر اینكه سازمان آموزش و پرورش استثنایی افتخاری است كه برای جامعه دوستدار شكل گرفته است، گفت: مربع طلایی اهداف این سازمان در فراهم سازی امكان تحصیل توسعه آموزش مهارتی خدمات توانبخشی و توسعه مشاركت ها تجلی دارد. 

حسینی با بیان اینكه سازمان آموزش و پرورش استثنایی از روز اول تأسیس تا به امروز توانسته است تا 18 برابر، پوشش تحصیلی دانش آموز با نیازهای ویژه كشور را افزایش بدهد، اظهار داشت: تولید یك هزار محتوای آموزش، تولید 10 هزار محتوای فاخر یادگیری، آموزش 24هزار معلم در 300 كارگاه آموزشی،  ساخت مدارس متعدد از دیگر خدمات است. 

وی ادامه داد: دو متر به فضای آموزشی مناطق محروم افزوده شد و در حال حاضر فضای آموزشی از 9 متر به 11 متر رسیده است. 

وی با بیان اینكه یك هزار و 250  مدرسه در سال 99 مناسب سازی شده است، گفت: 810مركز ویژه یادگیری، توسعه آموزش های فنی حرفه ای یا ایجاد دوره حرفه ای و پیش حرفه ای و شركت بیش از 10 هزار دانش آموز در 2000 كارگاه و ایجاد 55 هنرستان و 62 رشته و 280 پودمان شایسته محور از خدمات قابل ذكر این چند سال اخیر است. 

حسینی با تاكید بر اینكه دانش آموزان را با سمت مهارت سوق می دهیم، گفت: در استان آذربایجان شرقی نمایشگاه دائمی محصولات دانش آموزان به منظور تجاری سازی و برندسازی دایر خواهد شد. 

وی ادامه داد: سند جامع آموزش های مهارتی و فنی حرفه ای و اشتغال نیز تدوین شده است. 

معاون وزیر آموزش و پرورش به خدمات توانبخشی امروز دانش آموزان اشاره كرد و گفت: 700 نیروی توانبخش در مدرسه خدمات ارائه می دهند و همچنین در بخش برون مدرسه ای در سال ده میلیارد افزوده داشتیم. 

حسینی گفت: مركز جامع تشخصی و توانبخشی و خدمات مشاوره تبریز نیز ایجاد خواهد شد.

وی با تاكید به مداخلات طلایی گفت: جامعه دوستدار انسان باید در زمان مناسب خود خدمات را ارائه دهد به این منظور علاوه بر اینكه می خواهیم پوشش را به صد درصدی برسانیم سه گروه به گروه هفت خوان اضافه شد. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به برنامه های دیگری اعم از  سنجش و سلامت امسال با وجود كرونا كه ركورد زد اشاره كرد و گفت: غربالگری مشكلات یادگیری طرح جدید است كه در برنامه سنجش با رویكرد خانواده محور و معلم محور برای حركت در مسیر قرار گرفته است. 

وی متذكر شد: این اهداف به تنهایی حاصل نمی شود بلكه با مشاركت و درگیری همه اجزای آموزش  و پرورش حاصل می شود. 

حسینی  با بیان اینكه كتابی مبنی بر توسعه مشاركت ها اخیرا منتشر كه 95 درصد این كتاب نوآورانه است، گفت: در طرح از خشت تا بهشت 165 مدرسه توسط خیرین ساخته شد و 145 میلیارد تومان خیرین برای خرید تجهیزات كمك كردند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد:  آموزش خاص و استثنایی حدود 5 تا 10 برابر بیشتر از آموزش و پرورش عادی هزینه می خواهد.

وی با اشاره اینكه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پاندمی كرونا 361 هزار دستگاه تبلت به دانش آموزان كل كشور هدیه داد، گفت: بر اساس بودجه سال 1400 ما نزدیك به 200 میلیارد تومان را برای رفع نیازهای دانش آموزان نیازمند به استان های مختلف می دهیم.

وی با اشاره به رمز موفقیت نخست وزیر مالزی كه در اولین جلسه هیات دولت تاكید كرده بود كه هیچ شاخص را از هیچ وزارت خانه ای نمی پذیرم مگر اینكه پیوست آموزش و پرورش داشته باشد، گفت: بیش از 6 هزار نفر در سال جاری خدمات حرفه ای تخصص دریافت كرده اند. 

انتهای پیام/60027
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۵:۵۱ - ۱۴/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۹