دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

گذر از پیچ و خم های زندگی با پاهایی كه راه نمی روند
 
بارها همه ما شعار «معلولیت محدودیت نیست» را شنیده ایم، ولی این موضوع لازم است دیگر به یك باور عمومی تبدیل شود.
گذر از پیچ و خم های زندگی با پاهایی كه راه نمی روند مشكلات اقتصادی حاكم بر جامعه همه شئون زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است، به طوری كه داشتن یك شغل معمولی برای تامین حداقل های زندگی به عنوان یك دغدغه اصلی برای مردم مطرح است.طبیعی است كه در این بین افراد معلول جسمی و حركتی بیش از سایر اقشار جامعه، دست یافتن به شغل دچار مشكل شوند و با معضل بیكاری دست و پنجه نرم كنند.

معلولیت جسمی مانع پیشرفت من نشده است
مینا قربانی وند،یك تولیدكننده معلول در گفت و گو با ایسنا در ابتدا به معرفی خود پرداخت و گفت: متولد سال 1363 بوده و تاریخ معلولیت من سال 65 است و به دلیل تب و تشنج از ناحیه پا دچار معلولیت شده و از ویلچر استفاده می كنم، دیپلم هستم در كنكور از دانشگاه تبریز قبول شدم ولی به دلیل دشوار بودن رفت و آمد نتوانستم ادامه تحصیل دهم، به ویژه اینكه خانواده ام نیز راضی به دوری ام از منزل نبودند، بنابراین نتوانستم تحصیلات دانشگاهی داشته باشم.

وی اضافه كرد: در سال 1390 ازدواج كرده و صاحب دو فرزند شدم، ولی بنابه دلایلی مجبور به متاركه شدم، همچنین از سال 1387 نیز به خیاطی مشغول هستم.

این تولیدكننده در ارتباط با نحوه آغاز فعالیت خود، خاطرنشان كرد: در سال 1387 با مشاركت 7 نفر یك شركت تعاونی تشكیل دادیم و با سرمایه اولیه به مبلغ 5 میلیون تومان كه با بازپرداخت 5 ساله از بهزیستی دریافت كردم، توانستم كار خودم را آغاز كنم.

قربانی وند بیان كرد: تعدادی از معلولان فعال در این شركت تعاونی ازدواج كرده و یكی از آنها فوت كرده اند، بنابراین خودم به تنهایی كار را ادامه می دهم، به طوری كه ناكافی بودن سرمایه اولیه در كم شدن نیروی كار موثر بوده است.

وی اضافه كرد: علاوه بر 5 میلیون تومان وام بهزیستی؛ اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعی میاندوآب در سال 98 مبلغ 30 میلیون تومان وام به شركت تعاونی ما پرداخت كرد.
این تولیدكننده ضمن قدردانی از مسئولان بهزیستی شهرستان برای حمایت از معلولان، خاطرنشان كرد: نگاه مثبت و ارزش مداری در این مجموعه نسبت به معلولان جسمی و حركتی وجود دارد كه موجب تقویت روحیه آنها می شود.

قربانی وند یكی از خاطرات شیرین خود از راه اندازی تولیدی را مربوط به روز افتتاحیه این تولیدی دانست و گریزی به آن ایام زد و گفت: در نخستین روز آغاز به كار این شركت تعاونی همه اعضا كه معلول نیز بودند سر یك سفره نشستیم و باهم ناهار خوردیم، بعد شروع به كار كردیم، كه آن تصویر برای همیشه در ذهن من ثبت شده است.

این كارآفرین بیان كرد: این معلولیت جسمی مانع پیشرفت من نشده است، چرا كه مثل اغلب همسن و سال های خودم درس خوانده ام، ازدواج كرده ام، صاحب فرزند شده، كار كرده ام و اكنون نیز توانایی كار كردن دارم و به سهم خودم توانسته ام موفق نیز باشم.

این تولید كننده ضمن اشاره به اینكه شیوع ویروس كرونا بر كسب و كار ما تاثیر منفی نداشته است، اضافه كرد: خوشبختانه بیمارستان میاندوآب سفارشات خود را به تولیدی ما می دهد كه از این بابت قدردان هستیم.

قربانی وند با بیان اینكه تخصص كافی در دوخت لباس راحتی و تریكو ویژه زنان، مردان و كودكان را داریم و برای انعقاد قرارداد با كارخانه ها، ادارات و بیمارستان های استان آمادگی داریم.

وی ضمن قدردانی از انجمن حمایت از معلولان میاندوآب، خاطرنشان كرد: این مجموعه در راستای حمایت به ویژه پشتیبانی معنوی از جامعه هدف خود از هیچ تلاشی تاكنون فروگذار نبوده و یكی از بزرگترین دستاوردهای آن خلق صمیمیت و ارتباط عاطفی عمیق بین ما است، به طوری كه توانسته ایم در كنار هم بر مشكلات مختلف فائق آئیم.

این تولیدكننده ضمن اشاره به اینكه انجمن خیرین كارآفرین میاندوآب با مدیریت خانم دولت پرور یكی از كارآفرین های موفق استان امسال آغاز به كار كرده و برای حمایت از معلولان قول مساعد داده است، كه امیدوار هستیم این قول ها جامه عمل بپوشد.

تولیدكننده های معلول بیشتر حمایت شوند
روحینا ثبات قدم یك مددكار توانبخشی در گفت و گو با ایسنا، اظهار كرد: قانون حمایت معلولان سال هاست كه به تصویب رسیده و باید سه درصد استخدامی دستگاه های اجرایی به افراد معلول اختصاص داده شود، اما این قانون هنوز به شكل كامل و جامع اجرایی نشده است و همواره از آن غفلت می شود.

وی ضمن ابراز تاسف، گفت: حتی اگر این قانون به صورت كامل اجرا شود، فقط مشكلات بخش كوچكی از جامعه هدف برطرف خواهد شد، بنابراین ایجاد اشتغال های خرد، خوداشتغالی، مشاغل خانگی، حمایت كارآفرینان از معلولان حتی حالت برعكس آن حمایت از تولیدكننده های معلول گامی برای ایجاد اشتغال به شمار می رود.

این كارشناس ضمن تاكید بر اینكه معلولان تولیدكننده و كارآفرین باید بیشتر مورد حمایت قرار گیرند، اضافه كرد: این حمایت در رویكردهای مختلف اعم از مادی، معنوی، قانونی و ... مدنظر است.

اشتغال زایی برای356 نفر معلول در سال جاری
سعید فریور مدیركل بهزیستی آذربایجان غربی در حاشیه بازدید از 2 طرح اشتغالزایی لوازم خانگی و لوازم آریشی بهداشتی 2 نفر از مددجویان معلول جسمی - حركتی تحت پوشش بهزیستی پیرانشهر به ایسنا گفت: این طرح ها با بهره مندی از تسهیلات قرض الحسنه خوداشتغالی سال 99 توسعه پیدا كرده و به دنبال آن زمینه اشتغال یك نفر نان آور خانواده فراهم شده است.

این مسئول با بیان اینكه در این سازمان تلاش می كنیم شعار «معلولیت محدودیت نیست» به یك باور عمومی تبدیل شود، اظهار كرد: نگاه سنتی به این قشر از جامعه مبنی بر اینكه آنها از زندگی عادی نیز محروم هستند، باید اصلاح شود، چرا كه نمایندگان این جامعه علی رغم همه مشكلات توانسته اند در حوزه اقتصاد، ورزش، علم و ... موفقیت های چشمگیری به دست آورند.

وی در ارتباط با تعداد طرح های اشتغال زایی كه امسال به بار نشسته است، گفت: امسال با بهره گیری از الگوهای تسهیلگری اشتغال یعنی پرداخت تسهیلات از محل اعتبارات اشتغالزایی قانون بودجه، پرداخت حق بیمه كارفرما و خویش فرمای معلولان و نیازمندان، پرداخت جبران عدم كارایی معلولین، پرداخت سرمایه كار بلا عوض، صدور مجوز فعالیت برای مراكز و موسسات غیردولتی برای 1634 نفر اشتغال ایجاد شده و حمایت می شوند.

این مسئول اضافه كرد: امسال از محل اعتبارات تسهیلات خود اشتغالی و كارفرمایی به تعداد 356 نفر از معلولین و 138 نفر از زنان سرپرست خانوار و 98 نفر از معتادین بهبود یافته، تسهیلات پرداخت شده است.

وی گفت: این منابع مالی در قالب تسهیلات قرض الحسنه 4 درصد با پرداخت 7 ساله كه اقساط آن ها به صورت ماهیانه دریافت می شود، از طریق معرفی به بانك های عامل پرداخت می شود.

فریور بیان كرد: معلولان اغلب در مشاغل كشاورزی، دامداری، قالیبافی، تعمیرات، آرایشگری، زنبورداری، خیاطی، گلدوزی، لحاف دوزی، حلاجی پشم و خواربارفروشی فعالیت می كنند.

این مسئول اضافه كرد: برای 213 نفر در عرصه كشاورزی و دامداری با تسهیلات 106 میلیارد و 500 میلیون ریال، 42 نفر آرایشگری 21 میلیارد ریال، 101 مورد شغل هم در سایر زمینه ها اعم از حلاجی پشم - خواربارفروشی - زنبور داری – گلدوزی با پرداخت 50 میلیارد ریال اشتغالزایی شده است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۸:۲۸ - ۱۵/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۸