دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

پیشگیری از تنبلی چشم 500 كودك در اردبیل
 
اردبیل- معاون پیشگیری از معلولیت بهزیستی استان اردبیل گفت: با انجام طرح غربالگری بینایی 500 كودكی كه مبتلا به تنبلی چشم شده بودند، به موقع شناسایی و درمان شدند.
پیشگیری از تنبلی چشم 500 كودك در اردبیل اردبیل- معاون پیشگیری از معلولیت بهزیستی استان اردبیل گفت: با انجام طرح غربالگری بینایی 500 كودكی كه مبتلا به تنبلی چشم شده بودند، به موقع شناسایی و درمان شدند.

طاهره رزاق پور در گفت وگو با خبرنگار مهر، اظهار كرد: در اجرای طرح غربالگری بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم در استان اردبیل با همكاری مهدهای كودك و مراكز جامع بهداشتی تلاش می كنیم تا كودكان 3 تا 6 ساله را تحت پوشش این طرح ببریم.

وی تصریح كرد: هدف سازمان بهزیستی از اجرای این طرح شناسایی به موقع كودكانی است كه احتمال ابتلاء و گرفتاری آنها به اختلالات بینایی وجود دارد كه با تشخیص به موقع، ارجاع و درمان قطعی در دوره طلایی 3 تا 6 سال به راحتی می توان جلوی نابینایی و كم بینایی را گرفت.

معاون پیشگیری از معلولیت بهزیستی استان اردبیل گفت: این طرح در 3 سطح اجرا می شود كه در مرحله اول كودكان در مراكز مجهز به دستگاه ها و تجهیزات مناسب از لحاظ بینایی مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرند تا سلامت آنها مورد توجه قرار گیرد.

رزاق پور افزود: در سطح دوم در صورت نیاز كودكان به اپتومیست ارجاع داده می شوند تا بینایی آنها مورد ارزیابی و سنجش دقیق تر قرار گیرد.

وی سطح سوم ارجاع را مربوط به چشم پزشكی و متخصصان این حوزه اعلام كرد و ادامه داد: با كمترین هزینه اما به موقع تشخیص و درمان اختلالات بینایی انجام شده و فرد دیگر گرفتار نابینایی و كم بینایی نمی شود.

رزاق پور از خانواده ها خواست تا در سنین طلایی 3 تا 6 سال كودكان خود را به صورت مرتب مورد سنجش قرار دهند تا با هزینه پرداختی ناچیز 3 هزار و 300 تومان از گرفتاری های بعدی و نابینایی و كم بینایی جلوگیری كنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان كرد: در همه مناطق شهری، روستایی و عشایری به صورت ثابت و سیار تیم های بینایی سنجی فعال هستند تا كودكان را مورد غربالگری قرار دهند كه اجرای این طرح علاوه بر مهدهای كودك، مراكز پیش دبستانی در مراكز بهزیستی و جامع سلامت نیز به انجام می رسد.

معاون پیشگیری از معلولیت بهزیستی استان اردبیل از پوشش 2 هزار كودك در یك سال گذشته در قالب اجرای این طرح خبر داد و اضافه كرد: از بین این كودكان 500 كودك كه احتمال ابتلای آنها به تنبلی چشم وجود داشت، به موقع شناسایی و به متخصصان ارجاع داده شدند تا جلوی اختلالات بینایی آنها گرفته شود.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۰۸:۱۳ - ۱۵/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۴