دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

پذیرش دانشجو در رشته "یادگیری الكترونیكی" از سال آینده
 
رئیس دانشكده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران از راه اندازی رشته "یادگیری الكترونیكی" در دوره كارشناسی ارشد برای اولین بار در كشور توسط این دانشگاه خبر داد و گفت: پذیرش دانشجو در این رشته از سال 1401 آغاز می شود.
پذیرش دانشجو در رشته به گزارش ایسنا، دكتر الهه حجازی با اعلام این خبر گفت: از سال 1398 و پس از شیوع كرونا، تجربه آموزش عالی كشور در حوزه آموزش مجازی ارتقاء پیدا كرد، اما به دلیل اینكه به یكباره در شرایط ویژه قرار گرفتیم، به سختی یا به طور محدود امكان دسترسی به افرادی وجود داشت كه متخصص حوزه آموزش مجازی و آگاه به روش های مبتنی بر یادگیری الكترونیكی باشند و بتوانند به شكل چندرسانه ای كار كنند یا به ارزشیابی برنامه ها بپردازند. بنابراین نیاز بود برنامه ای متناسب با شرایط و نیازهای روز طراحی و راه اندازی كنیم تا ضمن برطرف شدن خلأهای موجود در زمینه آموزش مجازی، نیروی متخصص مورد نیاز برای این حوزه نیز تربیت شود.

وی افزود: البته در گذشته یك برنامه یادگیری الكترونیكی در دانشگاه تهران وجود داشته كه رویكرد آن بیشتر سخت افزاری بوده و كمتر به جنبه های مختلف آموزش الكترونیكی توجه داشته است.

رئیس دانشكده روان شناسی دانشگاه تهران، برنامه ریزی برای راه اندازی مقطع كارشناسی ارشد "ارزشیابی آموزشی" را دیگر رشته جدید این دانشكده اعلام كرد و گفت: این رشته بین رشته ای برای اولین بار در كشور اجرا می شود و دانشگاه تهران به عنوان پیشنهاددهنده آن، تنها دانشگاه مجری این رشته در كشور است. در این بین رشته ای، رشته های سنجش، برنامه ریزی درسی و روان شناسی تربیتی مشاركت دارند.

دكتر حجازی درباره ضرورت راه اندازی این بین رشته ای، گفت: تاكنون درسی با عنوان ارزشیابی آموزشی داشتیم، ولی ارزشیابی یك مبحث بسیار گسترده و یك تخصص است، نه یك واحد درسی. به همین دلیل برنامه ای را در قالب كارشناسی ارشد ارزشیابی آموزشی ایجاد كردیم تا نیروهایی تربیت شوند كه اگر می خواهند بر روی مباحث ناظر بر سنجش یا اندازه گیری به ویژه در عملكردهای آموزشی فعالیت كنند، دارای قابلیت های لازم باشند.

وی همچنین از رشته «مدیریت و برنامه ریزی آموزش عالی» به عنوان یكی دیگر از رشته های جدید دانشكده روان شناسی دانشگاه تهران نام برد و گفت: این رشته در سال جاری با پذیرش دانشجو فعالیت خود را آغاز كرده است.

دكتر حجازی در توضیحی درباره این رشته بین رشته ای، اظهار كرد: این رشته به رویكردهای مختلف در آموزش عالی (اقتصادی، مدیریت، تعلیم و تربیت) می پردازد. تربیت متخصصان در حوزه مدیریت آموزش عالی با نگاه ویژه به رفع مشكلات این عرصه، از اهداف این برنامه است.

رئیس دانشكده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در ادامه با تاكید بر اهمیت نظریه پردازی در علوم انسانی، گفت: در همین راستا پیشنهاد راه اندازی رشته «مغز، ذهن، تربیت» در دوره كارشناسی ارشد را ارائه كرده ایم تا دانشجویانی كه بُعد نظری شان خیلی قوی است و دوست دارند وارد كارهای نظری شوند، بتوانند در این رشته تحصیل كنند.

وی تاكید كرد: رشته «مغز، ذهن، تربیت» این امكان را می دهد تا دانشجویانی كه به فعالیت های فكری و نظری علاقه دارند و از سوی دیگر در حوزه های فلسفه و روانشناسی هم ورود دارند، بتوانند وارد این رشته شوند و در نتیجه بتوانیم یك سری افراد متفكر و نظریه پرداز را در این زمینه تربیت كنیم.

استاد دانشكده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران افزود: رشته روان شناسی تربیتی را سال هاست كه در دانشكده اجرا می كنیم ولی رشته «ذهن، مغز و تربیت» به هر سه بعد نرم افزاری (مغز)، روان شناسی تربیتی و فلسفه توجه دارد تا افراد متفكری در این زمینه تربیت شوند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، وی افزود: امیدواریم بتوانیم مجوز رشته «ذهن، مغز و تربیت» راه اندازی كنیم و این رشته با دریافت مجوز از سال آینده در دانشگاه تهران اجرا بشود.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۸:۱۰ - ۱۵/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۲