دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

نقش گیاهان دارویی بر سلامت بدن
 
گیاهان دارویی تاكنون تاثیر بسزایی در درمان بیماری های مختلف داشته اند به خصوص بر روی ویروس كرونا كه ایمنی بدن در درمان آن، حرف اول را می زند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، طب سنتی ایران از دیرباز تا كنون به كمك دارو های مختلف به درمان بیماری های مختلف پرداخته است. دارو های سنتی، تركیباتی كاملا طبیعی هستند كه با توجه به خواص درمانی گیاهان مختلف تهیه می شوند. در گذشته نبود امكانات و نیاز به درمان مناسب، باعث مصرف دارو های سنتی توسط نیاكان ما می شدند.

از زمان شروع ویروس كرونا متخصصان و پزشكان متعددی در كشور، راه های مختلفی در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی برای درمان ویروس كرونا پیشنهاد كرده اند؛ البته این موضوع در كشور باعث ایجاد ممنوعیت ها و محدودیت هایی شد؛ به طوریكه اواخر تابستان جواد مجتبوی، مدیر طب ایرانی و مكمل دانشگاه علوم پزشكی مشهد اعلام كرد عطاری هایی كه در دوران كرونا اقدام به فروش گیاهان دارویی با عنوان درمان قطعی كرونا كنند، برخورد خواهد شد.

او بیان كرد: هیچ دارویی را به عنوان درمان قطعی كرونا نمی توان معرفی كرد به غیر از واكسن هایی كه امروزه در دنیا، آزمایش های بالینی خود را گذرانده و ثبت جهانی شده اند.گیاهان دارویی را نمی توان به عنوان درمان قطعی كرونا معرفی كرد. این گیاهان دارویی تنها خاص افزایش سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری های واگیردار را دارند.

بر اساس پژوهش های متعدد مشخص شده است كه ویروس كرونا برای ورود به سلول های هدف، به گیرنده های پروتئینی خاصی نیاز دارند لذا در مقالات اخیر كه توسط پژوهشگران چینی و كانادایی منتشر شده، استفاده از مهار كننده های ACE2 به عنوان راهكاری برای كنترل كرونا پیشنهاد شده است.

طبق بررسی هایی كه در سال های گذشته انجام گرفته است، حدود 20 گیاه شناخته شده در طب سنتی ایرانی نقش مهاركنندگی قوی نسبت به گیرنده های ACE2 داشته اند. از جمله این گیاهان می توان به گیلاس وحشی، گل ختمی، روناس، نارنج، زرشك وحشی، اسپند و سیر اشاره كرد.

در بین گیاهان نام برده شده اثرات مهاركنندگی گیلاس وحشی، گل ختمی و روناس به صد در صد و سایر گیاهان حدود 70 درصد گزارش شده است. تا قبل از تهیه و توزیع واكسن تقریبا تمام درمان های مورد استفاده در مورد بیماری كرونا با هدف كنترل و كاهش علائم آن تجویز می شدند، اما پس از تهیه و توزیع واكسن می توان امیدوار بود كه به صورت ریشه ای خود ویروس كه كامل ایجاد بیماری است، در بدن بیمار از بین برود.

گیاهان دارویی

تولیدات گیاهی در صف دریافت مجوز

چندی پیش نفیسه حسینی یكتا، مدیركل دفتر طب ایرانی و مكمل وزارت بهداشت اعلام كرد: استفاده از دارو های گیاهی برای كمك به بیماران كرونایی یك بخش كوچكی از ظرفیت های طب ایرانی و گیاهان دارویی است و ورود این دارو ها به پروتكل درمانی كشور، منوط به تایید كمیته علمی كروناست كه هیچ كدام از دارو های گیاهی تولید شده توسط متخصصان ایرانی تاكنون وارد این چرخه نشده اند.

همچنین وزارت بهداشت اعلام كرد دارو های گیاهی موكوزیفت، پالمیناور، پی چی ار160، الرگارد، كووكسیر پارس و كو ایران امین اسامی دارو های گیاهی هستند كه برای درمان علائم كرونا از سازمان غذا و دارو مجوز تولید گرفته اند. اواخر سال گذشته هم جشنواره ملی گیاهان دارویی و ویروس كرونا برگزار شد كه از محور های اصلی و تخصصی این جشنواره می توان به گیاهان دارویی و تقویت سیستم ایمنی در پیشگیری از كرونا، گیاهان دارویی و اثر كمك درمانی در كاهش عوارض و نشانه های كرونا، گیاهان دارویی و كاهش اختلالات روانی در طول دوره درمان كرونا و گیاهان دارویی برای افزایش كیفیت زندگی در بهبود یافتگان بیماری كرونا اشاره كرد.

ففعالیت بیش از 100 شركت دانش بنیان در زمینه گیاهان دارویی

علی ابراهیمی مشاور ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به توانمندی های شركت های فناورانه در این حوزه گفت: در كشور بیش از 100 شركت دانش بنیان و خلاق در زمینه گیاهان دارویی، داروهای گیاهی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی فعالیت می كنند و بیش از 210 هزار هكتار و 275 هزار تن گیاهان دارویی دارای ارزش اقتصادی در كشور كشت و تولید می شود.

وی افزود: تاكنون دستاورد های متنوعی برای مبارزه با ویروس كرونا به دست آمده است، البته كه این دستاورد ها تاكنون برای درمان قطعی ویروس كووید 19 هیچ تاییدیه علمی ندارد اما تاثیر بسیار زیادی در افزایش سطح ایمنی بدن داشته اند.

مشاور ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی بیان كرد: تاكنون بیش از 2 هزار و 300 گونه گیاهی از مجموع فلور ایران با خواص دارویی، شناسایی و ثبت شده اند و بیش از 70 درصد گونه های گیاهی دارویی از مجموع فلور ایران در بانك ژن منابع طبیعی كشور نگهداری و حفاظت می شوند.

ابراهیمی ادامه داد: طیف وسیعی از فعالیت ضد ویروسی گیاهان دارویی گزارش شده است كه می تواند برای كاهش استفاده از مواد شیمیایی و صنعتی از جمله آنتی بیوتیك ها مورد استفاده قرار بگیرند و از عوارض پس از درمان بیماری های مختلف بكاهند.

وی تصریح كرد: تقاضا برای استفاده از گیاهان دارویی به دلیل عاری بودن از عوارض جانبی بالقوه ای كه دارو های صنعتی و شیمیایی ممكن است ایجاد كنند، در حال افزایش است.

مشاور ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: در حال حاضر واكسن های كرونا توانسته اند آمار ابتلا و مرگ و میر بر اثر این بیماری را تا حد بسیار زیادی كاهش دهند، به خصوص در كشور خودمان كه شاهد افت روز افزون موارد ابتلا و فوتی ها هستیم.

ابراهیمی افزود: شاید نتوانیم گیاهان دارویی را به اندازه ای كه واكسن ها اثر بخش بوده اند، موثر بدانیم اما دارو های گیاهی زیادی در راستای مبارزه با این بیماری می توانند بدن را ایمن سازند.

بر اساس منابع طب سنتی و تحقیقاتی كه بر روی گیاهان مختلف صورت گرفته است، گیاهان دارویی بالنگ، اسطخودوس، زرشك، سیب، جدوار، دارچین، سیسنبر، برگ بو، هل، میخك هندی، پرتقال، لیمو شیرین، نارنج، آمله، وارنگ بو، زعفران، به، گشنیز، گل گاوزبان، موز، نعناع، گل محمدی، هلیله سیاه، انجیر و زنجبیل در عملكرد سیستم ایمنی بدن تاثیر بسزایی دارند.

همچنین گیاه های انیسون، بسفایج، آویشن، سیب، جدوار، وارنگ بو، لیمو شیرین، به، گل گاوزبان، انجیر، مصطكی، گل محمدی، نیلوفر آبی سفید، انبه، بنفشه معطر، ترنجبین، ختمی، شیرین بیان، جو، آداس، عناب، پسته، كتیرا، چوب چینی، بید و نارنج امتحان خود را در برابر تب و مشكلات ریوی و تنفسی پس داده اند.
   تاریخ: ۰۵:۰۶ - ۱۵/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۳