دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

وقتی دانشجویان ناجی جان بیماران زیادی می شوند
 
به همت تیمی 5 نفره متشكل از دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی كرمان اختراعی ثبت شده است كه اختلال بلع را در بسیاری از بیماران درمان می كند.


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از كرمان، به همت تیمی 5 نفره متشكل از دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی كرمان اختراعی ثبت شده است كه اختلال بلع را در بسیاری از بیماران درمان می كند.

به بهانه روز دانشجو سراغ دو نفر از دانشجویان مخترع در دانشگاه علوم پزشكی كرمان رفتیم.

سیما فرپور دانشجوی دكترای تخصصی علوم اعصاب گفت: به واسطه سالمندی و برخی بیماری ها از جمله بیماری های نورولوژیك (مثل سكته مغزی، فلج مغزی، ام اس و ضربه های مغزی)، بیماری های نورودژنراتیو (مثل پاركینسون و آلزایمر)، بیماری ها و سرطان های سر و گردن و حتی كرونا، مشكلاتی در سیستم عصبی، حسی و حركتی فرد ایجاد می شود كه كنترل و هدایت مواد غذایی جامد، مایعات و حتی آب دچار نقص شده و فرد را با مشكلاتی در خوردن و آشامیدن مواجه می كند.

او افزود: در اصطلاح پزشكی به این گونه مشكلات اختلال بلع یا دیسفاژیا می گویند؛ اختلال در بلع ممكن است با علائمی مثل سرفه كردن، گلو پاك كردن و احساس درد و خفگی در قبل، حین و بعد از مصرف ماده غذایی همراه باشد و بیمار را با مشكلات پیچیده تری از جمله سوء تغذیه، كمبود آب بدن و عفونت های تنفسی مواجه كند كه تمام این موارد می توانند خطر مرگ و میر در بیماران را افزایش دهد.

فرپور بیان داشت: یكی از راه هایی كه می توان به این بیماران و به خصوص آن هایی كه در بلع مایعات مشكل دارند كمك كرد تغییر غلظت مواد غذایی به گونه ای است كه بلعی ایمن و راحت برای بیمار اتفاق بیافتد؛ البته این تغییر غلظت باید به صورتی باشد كه علاوه بر اینكه مزه، بو و رنگ ماده غذایی حفظ می شود، غلظت تعیین شده در مقابله با دمای بدن در دهان و بزاق دهان ثابت باقی بماند.

او تصریح كرد: در دنیا موادی وجود دارد كه به مواد غذایی بیمار و به ویژه مایعات مصرفی او اضافه می شوند و بیمار به آن واسطه بلع راحت تر و ایمن تری پیدا می كند و در عین حال لذت خوردن و آشامیدن برای بیمار از راه دهان نیز فراهم می شود.

روز دانشجو

این دانشجوی دكترای تخصصی علوم اعصاب گفت: متاسفانه به دلیل تحریم ها و مشكلات ارز، عملا تهیه تیكنر های خارجی برای بیماران نیازمند كشورمان با مشكل مواجه بود، اما خوشبختانه با كاری كه در 2 سال گذشته با همت یك تیم 5 نفره متخصصین فارماسیوتیكس، فیزیولوژی، علوم اعصاب، گفتاردرمانی، فارماسیست و طب فیزیكی و توانبخشی انجام شد، موفق به دست یابی به فرمولاسیونی شدیم كه علاوه بر اینكه به طور كامل مزایای نمونه خارجی را برای بیمار تامین می كند، به راحتی با انواع نوشیدنی ها و دیگر مواد خوراكی، دما و اسیدیته های مختلف قابل مصرف است، به طور مشخص 3 مزیت جدی هم نسبت به نمونه خارجی دارد و بر همین اساس موفق به ثبت اختراع آن شدیم.

علیرضا سالاری نژاد دانشجوی دكترای تخصصی علوم و اعصاب و یكی از اعضای این تیم 5 نفره بیان داشت: نمونه های خارجی برای آماده شدن نیاز به همزدن زیادی دارند كه اگر این كار به درستی صورت نگیرد نه تنها كمكی به بیمار نمی كند بلكه می تواند شرایط بیمار را پیچیده تر هم بكند كه در نمونه داخلی به واسطه فرمولاسیون خاصی كه دارد این مشكل مرتفع شده است و بنابراین بیماران با نواقص حركتی و ذهنی به راحتی می توانند از آن استفاده كنند و همچنین به این واسطه مصرف این ماده در بیمارستان ها و كلینیك ها نیز بسیار راحت تر و سریعتر شده است.

او افزود: مصرف نمونه های خارجی به دلیل محتوای بالا انرژی، برای بیمارانی كه باید از رژیم های غذایی با كالری و قند كم استفاده كنند (مثل بیماران مبتلا به دیابت) محدودیت و حتی ممنوعیت دارد، اما خوشبختانه این مساله نیز در محصول داخلی برطرف شده است.

سالاری نژاد تصریح كرد: نمونه داخلی به دلیل فرمولاسیون خاصی كه برای این اختراع طراحی شده است، ضمن بالابردن كیفیت، باعث كاهش قیمت نیز شده است.

عباس پرداختی معاون تحقیقات و فناوری و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی كرمان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان ، گفت: قطعا اختراعات و پژوهش ها تاثیر بسزایی در رشد و پیشرفت كشور خواهند داشت، در خصوص اختراع خانم فرپور باید گفت كه این اختراع محصولی فوق العاده است و در بلع، به بیماران زیادی كمك می كند.

روز دانشجو

او افزود: دانشگاه علوم پزشكی كرمان از ابتدای امسال تاكنون (9 ماه ابتدای سال) تعداد 556 طرح تحقیقاتی را ارائه داده است.

پرداختی در خصوص تعداد اختراعات ثبت شده به وسیله دانشجویان دانشگاه علوم پزشكی كرمان بیان داشت: از ابتدای بنیان گذاری دانشگاه علوم پزشكی كرمان تاكنون، تعداد 64 اختراع به همت دانشجویان و استادان به ثبت رسیده است.

در پایان این دانشجویان مخترع گفتند: از كلیه حمایت های مركز تحقیقات علوم اعصاب و همكاری های مركز تحقیقات فارماسیوتیكس دانشگاه علوم پزشكی كرمان كه ما را در به ثمر رساندن این اختراع همراهی كردند كمال تشكر را داریم.

گزارش از فاطمه جابری نسب
   تاریخ: ۰۸:۵۹ - ۱۶/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۴