دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

نگاه بیمه سلامت به پوشش خدمات توان بخشی / چتر حمایتی بیمه سلامت بر سر معلولان
 
به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، بیمه سلامت ایران شرح وظایف گسترده ای در خدمت رسانی به آحاد جامعه دارد، دراین میان مددجویان بهزیستی نیز مورد توجه  مدیران و تصمیم گیران در شورای عالی بیمه و سازمان بیمه سلامت قرار داشته و تاكنون اقدامات مهمی در خصوص كاهش مشكلات بهداشتی و درمانی معلولان انجام شده است .

 توانبخشی نقش مهمی در بازگرداندن افراد آسیب دیده به چرخه زندگی سالم دارد، تا بتوانند فعالیت های خود را همانند سایر افراد جامعه انجام دهند و بیمه سلامت ایران همه تلاش خود را برای رسیدن به این هدف انجام خواهد داد.

ذكراین نكته از اهمیت بسزایی برخوردار است كه اعلام آمادگی سازمان بیمه سلامت ایران برای ورود جدی به حوزه توان بخشی و توجه ویژه به افراد نیازمند خدمات این حوزه با تاكید ویژه  مدیریت عامل 
 سازمان با قدرت بیشتری پیگیری شده و در حال حاضر شرایط مطلوب تری نسبت به گذشته دارد.
 
بیمه سلامت در كنار سازمان بهزیستی از آمادگی لازم برای خدمات رسانی به معلولان برخوردار است
 
دراین رابطه مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران بر نقش وزارت بهداشت به عنوان تولیت درمان و اداره سلامت كشور در اجرای خدمات مورد نیاز معلولان تاكید می كند ومی گوید: بیمه سلامت در كنار سازمان حمایتی بهزیستی از آمادگی لازم برای خدمات رسانی به معلولان برخوردار است. به گفته این مقام مسئول در سازمان بیمه سلامت، این سازمان نهایت تلاش خود را برای ارایه خدمات با كیفیت و با كمیت مناسب به معلولان انجام می دهد.
 
 لازم به ذكر است كه بارها در رسانه ها بی توجهی نظام سلامت به ویژه بیمه ها دركاهش مشكلات بهداشتی و درمانی بیماران معلول مورد نقد قرار گرفته است، اما پیگیری های دقیق شورای عالی بیمه و فعالان نظام سلامت نشان می دهد كه بیمه سلامت چتر حمایتی خود از بیماران نیازمند به خدمات توان بخشی را نسبت به گذشته بسیار گسترده كرده و برنامه های مهمی برای این قشر از بیماران تدارك دیده است.
 
دراین خصوص مدیركل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران می گوید، از سال گذشته تفاهم نامه ای میان بیمه سلامت و بهزیستی منعقد شد، مبنی بر  پوشش  9 كد خدمتی ستاره دار در حوزه توان بخشی كه این خدمات شامل 2 كد كار درمانی ، 4 كد مربوط به خدمات تنظیم سمعك و آسیب شنوایی و 2 كد مربوط به گفتار درمانی است كه این بسته های خدمتی پس از ابلاغ بودجه از بهمن ماه به ادارات كل استانی ابلاغ شد.
 
حنان حاج محمودی تاكید می كند، از آن تاریخ تاكنون بیشترین پوشش خدمات بیمه سلامت مربوط به كار درمانی است، سپس خدمات گفتار درمانی در مرحله بعدی قرار دارد؛ البته درارتباط با خدمات شنوایی سنجی و آسیب های شنیداری تقریبا خدمتی ارایه نشده، یعنی به صورت بیمه ای درخواست هزینه برای این بیماری ارسال نشده است.
 
145 موسسه طرف قرارداد بیمه سلامت در حوزه توان بخشی هستند
 
وی اظهار می كند،  در حال حاضر تعداد موسسات طرف قرارداد در بخش كار درمانی حدود 152 موسسه ، در بخش گفتار درمانی 136 ، در بخش شنوایی سنجی 42 موسسه و 15 موسسه مركز جامع توان بخشی فعالیت می كنند كه درمجموع 145 موسسه طرف قرارداد بیمه سلامت هستند.

از سوی دیگر این مقام مسئول در سازمان بیمه سلامت می گوید، دربسیاری از مناطق محروم هیچ موسسه ای برای خدمات رسانی به معلولان وجود ندارد، لذا بیمه سلامت خواهان انعقاد قرارداد با مركز و موسسات ارایه خدمات توان بخشی است، با توجه به اینكه بیمه تنها تعرفه دولتی را پوشش داده و 25 درصد هزینه ها را پرداخت می كند، تفاوت تعرفه دولتی و خصوصی بر عهده بیمار است و بیمه شدگان بی بضاعت به این مراكز مراجعه نكرده و موسسات هزینه را به صورت نقد از بیمه شده دریافت می كنند.
 
به گفته حاج محمودی بیمه سلامت به دنبال آن است كه اگر بیماران از مراكز دارای مجوزهای لازم از وزارت بهداشت، خدمتی را دریافت كرده و فاكتور آن را دارند؛ این خدمت را از ابتدای سال 1400 برای سازمان و ادارات كل استانی ارسال كنند، تا بتوانندهرینه را به صورت خسارت متفرقه از بیمه دریافت كنند.البته با شورای عالی بیمه مكاتبه شده تا مجوز پوشش تعرفه خصوصی به بیمه داده شود، تا بتوان تعرفه های بخش خصوصی را برای مددجویان بهزیسنی پوشش داد.
 
وی با اشاره به اینكه برای 5 بیماری حوزه معلولان هماهنگی با مركزتحقیقاتی دانشگاهی صورت گرفته كه بسته خدمتی بیماران را به صورت بستری و سرپایی به تفكیك احصا شود به این نكته تاكید می كند كه با اخذ مجوز از شورای عالی بیمه به دنبال آن هستیم كه در 5 بیمارستان دانشگاهی خدمات مورد نیاز را پوشش دهیم.
 
توجه بیمه سلامت به بیماران اتیسم
 
اوتیسم یكی از شایعترین اختلالات در حال افزایش است و به ازای هر 59 تولد یك كودك دارای این اختلال است و یكی از اختلالات عصبی رشدی در حوزه اختلالات روانپزشكی كودكان محسوب می شود كه ساختار و كاركرد مغز را با نقایصی مواجه می كند.
 
تاثیر اوتیسم و شدت آن در هر فرد دارای اوتیسم متفاوت است. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، یك درصد از مردم جهان دارای اوتیسم هستند و حدود 34 هزار نفر در ایران شناسایی شده كه تقریبا نیمی از این بیماران تحت پوشش سازمان بیمه سلامت هستند.
 
بیمه سلامت ایران خدمات مورد نیاز بیماران مبتلاء به اتیسم را نیز تحت پوشش خود دارد، عمده مداخلات درمانی دارای شواهد علمی در اختلال طیف اوتیسم به طور كلی به دو دسته مداخلات دارویی و غیردارویی شامل توانبخشی و روانشناسی تقسیم می شوند. با  توجه به اینكه میزان رضایتمندی ها از خدمات بیمه سلامت به بیماران اتیسم افزایش پیدا كرده، به گفته مدیرعامل انجمن اتیسم انتظار می رود كه شورای عالی بیمه و بیمه سلامت همراهی بیشتری در كاهش مشكلات مبتلایان به اتیسم داشته باشند.
 
افرایش همراهی های بیمه سلامت با انجمن اتیسم 
 
سعیده صالح غفاری با ابراز قدردانی از نگاه پر مهر سازمان بیمه سلامت به بیماران اتیسم می گوید، انجمن اتیسم ایران از سال های 96 و 97 مطالبه گری خود را برای پوشش دهی ارزیابی های توان بخشی و خدمات توان بخشی شامل كاردرمانی، گفتاردرمانی و رفتار درمانی انجام داده است، ضمن اینكه ازآغاز به كار مدیریت عامل جدید در سازمان بیمه سلامت همراهی ها با انجمن اتیسم افزایش پیدا كرده است.
 
وی تاكید می كند، اقدام بیمه سلامت در ارایه خدمات مورد نیاز بیماران اتیسم در قالب بیمه همگانی قدم مثبتی بود.

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۰۸:۵۶ - ۱۶/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۵