دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

13 خانه مراقبتی كوچك در تهران ایجاد شده است
 
شهرری ـ ایرنا ـ معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران با بیان اینكه نگاه بهزیستی به مقلوله توانبخشی و نگهداری معلولان از حالت تجمیعی به ایجاد خانه های مراقبتی كوچك در سطح شهر تغییر كرده است، گفت: 13 خانه مراقبتی از ابتدای سال تاكنون در تهران ایجاد شده است.
13 خانه مراقبتی كوچك در تهران ایجاد شده است شهرری ـ ایرنا ـ معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران با بیان اینكه نگاه بهزیستی به مقلوله توانبخشی و نگهداری معلولان از حالت تجمیعی به ایجاد خانه های مراقبتی كوچك در سطح شهر تغییر كرده است، گفت: 13 خانه مراقبتی از ابتدای سال تاكنون در تهران ایجاد شده است.

به گزارش ایرنا، سید احمد خادم روز دوشنبه در حاشیه گردهمایی بزرگ روز جهانی معلولان شهرستان ری، اظهار داشت: معلولان می توانند با استفاده از خانه های كوچك مراقبتی ضمن دریافت خدمات توانبخشی مانند فیزیوتراپی، كاردرمانی، بینایی و شنوایی در بطن جامعه قرار گیرند.

وی با تاكید براینكه یكی از اهداف مهم ایجاد خانه های مراقبتی كوچك حفظ كرامت معلولان و جامعه هدف سازمان بهزیستی است، عنوان كرد: ظرفیت این خانه كه در محلات و نقاط مختلف شهر هستند حداكثر 10 نفر است.

خادم یادآور شد: افراد خیری كه دارای واحدهای خالی در شهرها هستند می توانند با مراجعه به سازمان بهزیستی و استفاده از كارشناسان جوان این عرصه نسبت به ایجاد خانه های مراقبتی كوچك اقدام كنند.

وی با بیان اینكه هر متخصص و فارغ التحصیل رشته های مختلف توانبخشی می تواند پنج خانه مراقبتی كوچك را مدیریت كند، افزود: سازمان بهزیستی برای تامین مخارج و نیازهای معلولان در این خانه كمك هزینه درمانی، پرستاری و سایر هزینه ها را می دهد.

خادم در ادامه با اشاره به اینكه هم اكنون 175 مركز نگهداری معلولان به صورت انتفاعی و خیریه در استان تهران فعال هستند، بیان داشت: شیوع ویروس كرونا ارائه خدمات در این مراكز را كمی با مشكل روبرو كرده است كه امیدواریم در دوران پسا كرونا این مشكلات برطرف شود.

وی یادآور شد: خوشبختانه با همكاری یكی از مراكز خیریه به زودی 290 دستگاه تهویه هوا تهیه و در خدمت مراكز نگهداری سالمندان و معلولان قرار خواهد گرفت.

خادم در بخش دیگر سخنان خود با تاكید براینكه سیاست سازمان بهزیستی به سمت استفاده از معلولان برای تصمیم سازی و تصمیم گیری سازمانی پیش می رود، اظهار داشت: معلولان با ایجاد تشكل های مختلف می توانند در این حوزه حضور فعال داشته باشند كه تاكنون 2 تشكل ناشنوایان و معلولان جسمی و حركتی ایجاد شده است و به زودی سایر تشكل ها نیز شكل خواهد گرفت.

وی یادآور شد: سازمان بهزیستی معتقد است كه باید معلولان و جامعه هدف این سازمان به شكل فعالانه و مسئولانه در خصوص آینده خود تصمیم گیری كنند و سیاست های اصلی بهزیستی را تدوین نمایند.

خادم در خصوص استفاده مساوی معلولان از خدمات اجتماعی و فرصت های شغلی جامعه نیز عنوان كرد: سازمان های مختلف اجرایی باید بدانند كه افراد معلول محدودیت های خاصی دارند و این موجب نمی شود كه كلا محدود باشند از همین جهت این افراد می توانند خدمات خوبی در حوزه های مختلف ارائه دهند.

وی اضافه كرد: معلولان باید در مشاغلی كه می توانند انجام دهند در سازمان ها و ادارات استخدام شوند تا مانند سایر افراد حق مساوی در استفاده از خدمات را داشته باشند.

خادم با بیان اینكه تولیدات مختلف هنری و صنعتی معلولان هم اكنون به خوبی عرضه می شود ولی بازار خوبی ندارد، ابراز كرد: گروه های جهادی در این حوزه وارد عمل شده اند تا تولیدات این افراد را به صورت تضمینی خرید و در سطح جامعه توزیع كنند.

وی یادآور شد: شهرداری تهران اقدامات خوبی در خصوص مناسب سازی معابر انجام داده است ولی با توجه به وسعت كلان شهر تهران و تعداد افراد معلول این روند باید بیش از پیش ادامه داشته باشد.

همایش بزرگ روز جهانی معلول امروز(دوشنبه) با ویلچررانی معلولان از حرم عبدالعظیم(ع) به سمت باملند شهرری ادامه داشت و مسئولان مختلف استانی و شهرستانی در این مراسم حضور داشتند.

سوم دسامبر هر سال (برابر با 12 آذر ماه) از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی معلولین اعلام شده است. هدف از نام گذاری این روز افزایش آگاهی عمومی، درك و پذیرش افراد دارای معلولیت و تجلیل از دستاوردها و مشاركت های آن ها است.

برچسب ها
- شهرستان ری
- روز جهانی معلولان
- اداره كل بهزیستی استان تهران
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۸:۴۸ - ۱۵/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۴۹