دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

معلولیت ناتوانی نیست
 
زاهدان- ایرنا- افراد معلول شاید برای ادامه زندگی از دیگران كمك بگیرند اما خیلی از افراد امید، صبر، استقامت، پشتكار و غیره در زندگی را از همین معلولان یاد می گیرند و در نتیجه معلولیت محدودیت است اما ناتوانی نیست.
معلولیت ناتوانی نیست زاهدان- ایرنا- افراد معلول شاید برای ادامه زندگی از دیگران كمك بگیرند اما خیلی از افراد امید، صبر، استقامت، پشتكار و غیره در زندگی را از همین معلولان یاد می گیرند و در نتیجه معلولیت محدودیت است اما ناتوانی نیست.

معلولیت (به انگلیسی Handicap) به آسیب های ناشی از اختلال و ناتوانی گفته می شود كه منجر به ایجاد محدودیت و جلوگیری از ایفای نقش طبیعی فرد در زندگی می شود و فرد دارای معلولیت یا معلول كسی است كه بخشی از توانایی های فیزیكی، جسمی، اجتماعی، حرفه ای، ذهنی و روانی خود را از دست داده و یا اصلا بدست نیاورده است.

در سال 83 مجلس شورای اسلامی، قانونی را تحت عنوان قانون جامع حمایت از معلولان در 16 ماده قانونی تصویب و چهار سال بعد كنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت نیز آن را به تصویب رساند تا ایران نیز به این كنوانسیون بین المللی بپیوندد.

در اسفند 96 حمایت از حقوق معلولان مطرح شد كه تحت عنوان قانون حمایت از حقوق معلولان به تصویب مجلس رسید و در اردیبهشت 97 برای اجرا ابلاغ شد اما متاسفانه مشكلات زیادی در مسیر اجرای این قوانین وجود دارد كه باعث شده بخش بزرگی از آن ها اجرایی نشود.

حمایت از افراد دارای معلولیت شرط اساسی برای تحقق توسعه پایدار، صلح و امنیت است و برای رسیدن به یك آینده بهتر لازم است كه تمام افراد جامعه خود را در زمینه احقاق حقوق افراد دارای معلولیت مسوول بدانند.

فرد معلول یا توانخواه كسی ست كه به دلیل بیمـاری و یا صدمـه جسمی به حمایت فوق العاده نیاز دارد و بیشترین علل معلولیت ها شامل عوامل ژنتیكی، مادرزادی و عارضه ای است.

انواع معلولیت ها نیز شامل معلول ذهنی، روانی، جسمی و اجتماعی است.

معلولیت ناتوانی نیست

ترحم نكنید

یكی از معلولان جسمی حركتی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: معلولیت محدودیت هایی ایجاد می كند اما ناتوانی نیست و نباید فرد معلول را از حق اجتماعی و طبیعی خودش محروم كرد.

وی كه خود را مریم معرفی كرد، گفت: متاسفانه گاهی نگاه ترحم آمیز و حتی نیازمند به معلولان صورت می گیرد در حالیكه ما هیچگونه نیازی به ترحم نداریم و این نگاه ها باعث آزار ما می شود كه حتی در برخی موارد می تواند به گوشه نشینی برخی معلولان بیانجامد.

وی افزود: مسوولان شهری آنگونه كه باید به معلولان توجه نمی كنند و بسیاری از امكانات اجتماعی كه حق همه افراد جامعه است از دسترس معلولان خارج بوده و یا به سختی فراهم می شود.

این معلول جسمی و حركتی ادامه داد: لوازم و امكانات پزشكی هزینه بسیار بالایی دارد تا جاییكه برای تهیه یك ویلچر مدت ها است كه وعده داده شده اما متاسفانه هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و به دلیل هزینه سنگین خرید آن از عهده خودم نیز خارج است.

معلول دیگری گفت: افراد دارای معلولیت كمتر مورد حمایت قانون قرار دارند و كمتر كسی خود را ملزم به اجرای قانون معلولان می داند.

امیر عسگری افزود: با وجود تمام سختی ها و مشكلاتی كه در جامعه برای ما معلولان وجود دارد توانسته ام در مقطع كارشناسی ارشد تحصیل كنم اما اكنون كه به دنبال شغل مناسبی می گردم در هیچ اداره دولتی و خصوصی پذیرفته نشده ام و تنها علت آن نیز معلولیت و كم توانی عنوان شده است.

وی بیان كرد: معلولان زیادی در جامعه حضور دارند كه به درجات بالای علمی و ورزشی رسیده اند و به معنای واقعی كلمه ما می توانیم را معنا كرده اند اما متاسفانه در برخی موارد همچنان نگاه ها ترحم آمیز است.

وی گفت: معلولان در برخی مواقع از حق طبیعی و اجتماعی خود مانند استفاده از دستگاه عابر بانك، حضور در ادارات، حضور در اماكن عمومی مانند پارك ها و حتی رفت و آمد با سایر دوستان و آشنایان و غیره به دلیل نبود راه دسترسی مناسب محروم هستند كه امیدواریم شهرداری با كمك مسوولان ذیربط هرچه سریعتر بتوانند ذره ای از مشكلات موجود را برطرف كنند.

معلولیت ناتوانی نیست

دست ما را نگیرید بلكه راه را برایمان هموار كنید

رییس هیات مدیره جامعه معلولان سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه بالغ بر 60 هزار معلول ثبت شده در استان داریم كه این آمار بالاترین اقلیت افراد جامعه را تشكیل داده اند.

دكتر محمد نخعی قائنی افزود: قانونگذار به صراحت بحث مناسب سازی و دسترسی آسان معلولان به تمامی اماكن عمومی را در ماده 2 قانون جامعه حمایت از معلولان دیده و همه دستگاه های عمومی و انقلابی، پارك ها و معابر عمومی و غیره موظف هستند معابر و اماكنشان را به نحوی بسازند كه معلولان بتوانند دسترسی آسان به خدمات شهری داشته باشند.

وی با اشاره به شعار معلولان كه می گویند دست ما را نگیرید بلكه راه را برایمان هموار كنید، اظهار داشت: شرایط ویژه معلولان می طلبد كه فضاهای بانكی و ای تی ام مناسب سازی شوند و سازمان بهزیستی به عنوان دبیرخانه همواره پیگیر این موضوع بوده و وظیفه خود را بخوبی انجام می دهد اما دستگاه های دولتی سلیقه ای عمل می كنند زیرا دغدغه معلولان را ندارند و شرایط معیشتی و رفاهی را برای این افراد در نظر نمی گیرند.

رییس هیات مدیره جامعه معلولان سیستان و بلوچستان ادامه داد: تا زمانیكه این امر نهادینه نشود قطعا با كلكسیونی از مشكلات شهروندی معلولان مواجه خواهیم بود.

وی گفت: در بحث مبلمان شهری شهرداری كارهایی انجام داده اما به صورت پراكنده است و متاسفانه اقدامی مستمر نبوده و حتی رمپ های مناسب نیز برای نابینایان جای گذاری نشده كه شهرداری باید از هزینه هایی كه خود مردم و حتی معلولان پرداخت می كنند بصورت كارشناسی شده در این زمینه ورود كند.

وی خاطرنشان كرد: معلولان انسان های خیلی متوقعی نیستند و به حداقل ها رضایت دارند اما متاسفانه همان حداقل ها هم در این استان بسیار كم و گاهی اصلا وجود ندارد.

رییس هیات مدیره جامعه معلولین سیستان و بلوچستان گفت: تجهیزات پزشكی معضل دیگر معلولان است كه اگر معلول نابینا یا كسیكه باید پروتز استفاده كند نتواند آن را تهیه كند طبعا نمی تواند در اجتماع حضور فعال یابد و در این چندسال بحث تحریم های ظالمانه و تورم تاثیرات بسیاری در این زمینه داشته و بسیاری از معلولان از امكانات اولیه خود محروم شده اند.

نخعی افزود: به همان میزانی كه مالیات و گمرك برای لوازم آرایشی برند در كشور عرضه می شود به همان میزان عصا، پروتز، بریل، قطعات ارتوپدی و غیره معلولین جسمی و حركتی و ضایعه نخاعی پرداخت می شود كه این امر یك ظلم به جامعه معلولان است.

وی بیان كرد: در حال حاضر یك پروتز زیرزانو 40 تا 50 میلیون تومان قیمت دارد و یك معلول با این وضعیت معیشتی و اقتصادی نمی تواند آن را تهیه كند و و دولتمردان و مجلس باید تدابیری اتخاذ كنند تا این مشكل هرچه سریعتر برطرف و امكانات و تجهیزات پزشكی معلولان فراهم شود.

وی اظهار داشت: مشكل معلولان در شرایط امروز جامعه باید به صورت كلی دیده شود كه خوشبختانه قوانین خوبی در نظام مقدس جمهوری اسلامی در حمایت از معلولان وجود دارد اما مشكل اجرای قانون است كه متاسفانه قابلیت اجرایی ندارد و سلیقه ای عمل می شود.

رییس هیات مدیره جامعه معلولان سیستان و بلوچستان ادامه داد: با وجود سیستم آموزشی نابرابر و مشكلات موجود معلولان توانسته اند به درجات بالای علمی، تخصصی، ورزشی و غیره برسند بنابراین باید حق برخورداری از یك شغل و زندگی اجتماعی مناسب را داشته باشند اما متاسفانه جامعه در این زمینه به صورت لاك پشتی عمل می كند.

وی گفت: دستگاه های دولتی باید سه درصد جذب را برای معلولان درنظر بگیرند زیرا این افراد نیز حق زندگی، كار و استفاده از حقوق شهروندی را دارند و نباید صرفا به دلیل معلولیت بیكار در خانه بمانند.

معلولیت ناتوانی نیست

ژنتیك و مادرزادی ریشه بیشتر معلولیت ها

مدیركل سازمان بهزیستی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: 64 هزارو 269 معلول در استان از خدمات این سازمان بهره مندند كه از این تعداد بیشترشان معلولان جسمی و حركتی و بعد معلولان ذهنی هستند.

عزیزالله جهانتیغ گفت: ریشه بیشتر این معلولیت ها بحث های ژنتیكی و مادرزادی است كه بهزیستی برای پیشگیری از این قضیه خدمات غربالگری بینایی در كودكان سه تا 6 سال و شنوایی را از بدو تولد در مراكز بیمارستانی انجام می دهد.

وی افزود: خدمات حوزه توانبخشی در سه دفتر مراقبتی و شبانه روزی، دفتر روزانه و دفتر توانمندسازی ارائه می شود و كلیه خدمات توانبخشی از صفر تا صد برای نوزادان تازه متولد شده تا سالمندان توسط بهزیستی در این دفاتر ارائه می شود.

وی بیان كرد: علاوه بر خدمات پزشكی بحث توانمندسازی و حرفه آموزی معلولان نیز مورد توجه قرار دارد و شهریه های تحصیل و دانشگاه افراد معلول در تمامی مقاطع به صورت رایگان است.

مدیركل سازمان بهزیستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: به خانواده های 2 معلول به بالا مسكن واگذار و در قانون جدید نیز معلولین بالای 20 سال می توانند در مسكن ملی ثبت نام كنند و درصورت تامین زمین توسط دولت از كمك های بلاعوض بهزیستی برخوردار شوند.

وی گفت: مراكز روزانه توانبخشی بحث آموزش و نگهداری معلولین را به صورت روزانه در زمینه ذهنی، جسمی، حركتی، كودك كم شنوا و ناشنوا، كم بینا و نابینا، روانی مزمن و غیره انجام می دهند و در قبال خدمت ارائه شده ماهیانه یارانه ای را از سازمان بهزیستی دریافت می كنند.

وی افزود: در بحث شنوایی نیز كاشت حلزون از سال گذشته به صورت رایگان توسط بهزیستی و خیرین در زاهدان برای كودكان زیر 6سال انجام می شود.

جهانتیغ اظهار داشت: در بخش حرفه آموزی نیز مراكز ویژه در سطح استان كه علاوه بر آموزش در زمینه حرفه آموزی محلی و سنتی فعالیت می كنند.

وی خاطرنشان كرد: در زمینه اشتغال معلولان با معضلی همچون گزینش مواجه هستیم كه امیدواریم هرچه سریعتر برطرف شود و معلولین نیز مانند سایر افراد جذب نهادها و ادارت دولتی شوند.

وی گفت: با توجه به پهناور بودن سیستان و بلوچستان و ایمن نبودن جاده ها و بحث سوخت كشی متاسفانه بالغ بر 900 معلول ضایعه نخاعی با مشكلات عدیده در استان داریم و از سال گذشته سازمان بهزیستی حق پرستاری معلولان را از 200 هزار تومان به یك میلیون تومان افزایش داده اما معلولان ضایعه نخاعی خدمات زیادی باید دریافت كنند كه نیاز است در بحث معلولیت بویژه ضایعه نخاعی سازمان های مختلف ورود كنند.

مدیركل سازمان بهزیستی سیستان و بلوچستان افزود: بالغ بر 12 هزار معلول پشت نوبت داریم كه نیاز است سازمان بهزیستی و مجلس اعتبارات ویژه ای را برای حمایت و پرداخت مستمری در نظر بگیرند.

برچسب ها
- سیستان و بلوچستان
- اداره كل بهزیستی استان سیستان و بلوچستان
- زاهدان
- معلولان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۵۱ - ۱۷/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۶