دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

نرم افزار گویاساز ویژه دانش آموزان نابینا هنوز آماده نشده است
 
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان استثنایی گفت: نرم افزار گویاساز ویژه دانش آموزان نابینا، به دلیل زمان بر بودن روند كدنویسی هنوز آماده نشده است.
نرم افزار گویاساز ویژه دانش آموزان نابینا هنوز آماده نشده استبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ آقای مجید هداوند در واكنش به آماده نشدن نرم افزار گویاساز برای آموزش در مدارس استثنایی ویژه نابینایان گفت: یك كارگروه فنی در وزارت آموزش و پرورش مسؤول این كار بوده و در جریان این مساله هستند. اكنون پوسته اصلی و برخی از آیكن ها در نرم افزار گویاساز آمده شده است، اما به طور كلی همكاران در حال تغییر كدنویسی این برنامه هستند.

وی خاطرنشان كرد: روز چهارشنبه هفته گذشته مجددا این موضوع در كارگروه مربوطه پیگیری شد و یك قسمتی از كار را انجام دادند. در نسخه به روز شده جدید شبكه شاد، یكی از كار هایی كه انجام می شود همین بحث گویاساز است كه در دستور كار قرار گرفته است.

آقای هداوند درباره علت تعویق اجرای برنامه گویاساز گفت: كار یك مقدار طولانی شد، زیرا ورژن های مختلف شاد تغییر كردند و متأسفانه موجب شد كه كار یك مقدار كند پیش برود، البته این كندی در سازمان استثنایی نبوده بلكه در كارگروه فنی این اتفاق افتاده است، زیرا اولویت بندی های دیگری از جمله گفتگوی صوتی و گروهی مطرح شد.

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان استثنایی گفت: اكنون كارگروه تلاش خود را می كند و قول دادند كه به زودی آماده شود. در عین حال ما تلاش كردیم گویا ساز برای روز جهانی معلولین آماده شود، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد، زیرا كار كدنویسی زمان بر است. به محض اینكه ما در این ماه نتیجه بگیریم اطلاع رسانی خواهیم كرد.

وی در پاسخ به این سؤال كه از ابتدای آذر همه مدارس در تمام مقاطع به صورت حضوری شدند، آیا تمام مدارس هم اكنون حضوری هستند؟ گفت: ما از یكم مهر، مدارسی كه كمتر از 50 نفر ظرفیت داشتند را با رعایت یك سری استلزامات حضوری كردیم.

آقای هداوند گفت: البته اكنون مدارس ما به شكل حضوری دایر هستند، از یكم آذر نیز سایر مدارسی كه بیش از 50 نفر جمعیت دارند به شكل نوبتی و گروه بندی شده با رعایت شیوه نامه ها و اصل سلامت دانش آموزان و تأكید بر واكسیناسیون آغاز به كار كردند.

وی افزود: همچنین از ابتدای مهر اعلام شد كه همه كارگاه های عملی به شكل حضوری باشند، مگر اینكه ستاد ملی مقابله با كرونا اعلام كند فلان منطقه قرمز است و نمی توان آموزش حضوری داشت.

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان استثنایی درباره سطح سواد و آگاهی والدینی كه دانش آموز معلول دارند گفت: آمار دقیقی درباره میزان سواد والدین دانش آموزان معلول نداریم، اما نسبت به والدین دانش آموزان عادی، كمتر است. به همین خاطر یكی از كلیدی ترین برنامه های ما آموزش به خانواده ها است. مانند برنامه مدرسه یاری یا پارلمان مشورتی اولیا كه اكنون تشكیل شده و والدین مرتب با همكاران ما در ارتباط هستند. ولی نسبت به والدین دانش آموزان عادی یك مقدار سطح سواد كمتری دارند.

آقای هداوند گفت: والدین نقش مهمی در این زمینه دارند، گزارشی كه ما در استان ها داریم این بود كه خیلی از اولیا تمایل به بحث حضوری داشتند و در رابطه با مسائل آموزشی هم همكاری زیادی كردند. معمولا خانواده های دانش آموزان استثنایی بخاطر شرایطی كه دانش آموزان با نیاز ویژه دارند نسبت به اولیای دانش آموزان عادی، همكاری و همیاری بیشتری دارند.

وی افزود: ما پارسال یك دستور العملی را تحت عنوان اولیا همیار معلم آماده و ارسال كردیم و از هر خانواده ای یكی از افراد با انگیزه و باسواد را انتخاب كردیم كه به دانش آموزان معلول آن خانواده كمك كنند. برای خانواده هایی كه در این طرح شركت نكردند نیز یك بسته آموزشی، پرورشی و توانبخشی خانواده محور در ماه گذشته ارسال كردیم كه هفت برنامه در آن پیش بینی شده تا خانواده ها مشاركت بیشتری داشته باشند.

آقای هداوند گفت: ما در آموزش و پرورش استثنایی طبق آماری كه اخذ شده 12 هزار معلم كم داریم. طبق مصوبه ای كه پارسال با حضور وزیر آموزش و پرورش به ابلاغ رسید، باید 10 درصد از استخدام های آموزش و پرورش عادی به مدارس استثنایی اختصاص یابد تا كم كم این كمبود رفع شود.
   تاریخ: ۰۸:۱۲ - ۱۷/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۱