دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

بیش از هشت هزار معلول روستایی زیر پوشش خدمات توانبخشی قرار دارند
 
زنجان - ایرنا - مدیركل بهزیستی استان زنجان گفت: در زمان حاضر هشت هزارو 208 نفر از افراد دارای معلولیت زیر پوشش خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه روستایی قرار دارند و خدمات لازم به آنان ارائه می شود.
بیش از هشت هزار معلول روستایی زیر پوشش خدمات توانبخشی قرار دارند زنجان - ایرنا - مدیركل بهزیستی استان زنجان گفت: در زمان حاضر هشت هزارو 208 نفر از افراد دارای معلولیت زیر پوشش خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه روستایی قرار دارند و خدمات لازم به آنان ارائه می شود.

محمد محمدی قیداری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) یك استراتژی در درون برنامه توسعه جامعه برایارائه خدمات توانبخشی، كاهش فقر، برابرسازی فرصت ها و فراگیر سازی اجتماعی همه افراد دارای معلولیت و" ارتقای اجرایی برنامه CBR" است.

وی اضافه كرد: این برنامه از طریق تلاش های مشترك خود افراد دارای معلولیت و خانواده های آنان، سازمان ها و جوامع و سایر خدمات دولتی و غیر دولتی در زمینه سلامت، آموزش، اشتغال و امور اجتماعی انجام می شود.

این مسوول با اشاره به اینكه ماتریس CBR كه در سال 2010 توسط سازمان جهانی بهداشت تهیه شده است ادامه داد: این ماتریس پنج مؤلفه كلیدی سلامت، آموزش، معاش، فعالیت های اجتماعی و توانمندسازی را شامل می شود كه در هر یك از این مؤلفه ها پنج جزء وجود دارد.

وی اظهار داشت: چهار مؤلفه اول مربوط به بخش های توسعه كلیدی است كه بیانگر تمركز رویكرد چندبخشی در CBR بوده و آخرین مؤلفه مربوط به توانمندسازی فرد معلول، خانواده آنان و جامعه می باشد كه مبنایی برای حصول اطمینان از دسترسی افراد دارای معلولیت به تمام بخش های توسعه و بهبود كیفیت زندگی و لذت بردن از حقوق بشر است.

این مسوول ادامه داد: این برنامه كه از سال 1374 در كشور آغاز شده اكنون بخشی از برنامه ششم توسعه كشور است و به دنبال جلب حمایت جامعه، پاسخگویی به نیازهای تمامی افراد دارای معلولیت و تقویت نقش تشكل های افراد دارای معلولیت در برنامه CBR است و تاكنون توانسته 100 درصد جمعیت روستایی كشور را تحت پوشش قرار داده دهد.

مدیركل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: همه ساله خدمات مختلفی درزمینه سلامت، آموزش، معاش، فعالیت های اجتماعی و توانمندسازی برای افراد دارای معلولیت در مناطق روستایی از طریق همكاری بین وزارتخانه های مختلف و بخش های دولتی، همكاری بین سازمان های غیر دولتی و اعضای جامعه برنامه فراهم می شود.

وی همچنین خدمات مالی خرد افراد دارای معلولیت را دیگر برنامه های این قشر عنوان كرد و گفت: این برنامه نیز به منظور تشكیل صندوق های خرد محلی متشكل از افراد كم درآمد دارای معلولیت و با هدف توانمندسازی و ظرفیت سازی آنان تدوین شده است تا با ایجاد دسترسی به منابع مالی لازم، سطح معیشت و درآمد افراد دارای معلولیت ارتقا یابد.

محمدی خاطرنشان كرد: اجرای برنامه بر پایه تشكیل گروه هایی متشكل از افراد دارای معلولیت است تا در نهایت اعضا باید بتوانند تسهیلات دریافتی را صرف یك فعالیت درآمدزا كنند.

به گفته وی هم اكنون سه صندوق با عضویت افراد دارای معلولیت فعال هستند.

برچسب ها
- زنجان
- سازمان بهزیستی كشور
- معلولان
- توانبخشی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۴۴ - ۱۷/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۳