دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

آیا پاندمی تاثیری بر افزایش دندان قروچه داشته است؟
 
گزارش گروهی از دندانپزشكان در سیدنی نشان می دهد، دندان قروچه از زمان آغاز پاندمی كرونا (corona) افزایش یافته است كه علت آن میتواند استرس باشد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، قروچه یكی از مشكلات بسیار رایج است كه اكثراً به علت استرس رخ می دهد. این عارضه میتواند منجر به آسیب دیدگی دندان ها، سردرد، بیخوابی و درد فك، دندان، لثه و همچنین مفاصل و ماهیچه های فك شود.

درد ناشی از دندان قروچه میتواند ناتوان كننده باشد و زندگی روزانه را به صورت قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد.

ساختار دندان های پائین و بالا به گونه ای كه فقط برای جویدن و گازگرفتن با هم تماس پیدا می كنند. در طول روز زمان كمی به جویدن اختصاص می یابد و بدین ترتیب تماس دندان ها نیز كم است.

همین طور كه در حال مطالعه این خبر هستید، دقت كنید كه دندان های پائین و بالا با هم تماس ندارند؛ چه دهان بسته و چه باز باشد! حال اگر سابیدگی و فشار دندان ها رویهم بیش از حد نرمال باشد، دندان ها به مرور فرسوده میشوند، عضلات فك آسیب می بینند و سفت می شوند.

مفاصل فك كه فك پائین را به جمجمه متصل می كند، حاوی دیسكی است كه به كنترل نحوه حركت مفاصل فك كمك می كند. این دیسك امكان دارد دچار در رفتگی شود كه منجر به صدای كلیك هنگام باز كردن فك، درد و كاهش عملكرد آن می شود.

استرس یكی از عوامل اصلی دندان قروچه است بر اساس این گزارش هنگامی كه بیمار از درد فك و عضلات اطراف آن شكایت می كند یا علائم آشكاری از سابیدگی دندان و دندان قروچه نمایان است، نخستین نكته ای كه به ذهن پزشك میرسد استرس است.

پاندمی كرونا، شروع یك شغل یا زندگی جدید، مشكلات اقتصادی، از دست دادن عزیزان و خیلی عوامل دیگر میتوانند دلیل موجهی برای استرس باشند.

چگونه می توان دندان قروچه را كنترل كرد؟ نخستین گام پذیرش این عارضه و آگاهی از آن به كمك پزشك است تا بتوان آن را از یك رفتار ناخوداگاه، به یك رفتاری قابل كنترل تبدیل كرد.

گام بعدی یافتن منبع استرس زا در زندگی و رفع آن به كمك مشاوره است. در صورت لزوم پزشك متخصص فك یا دندان پزشك بیمار را به مركز فیزیوتراپی معرفی می كند تا مشكلات فك برطرف شود.

قدم بعدی و در صورت شدت بیماری، میتوان از محافظ بایت در خواب استفاده كرد.

معمولاً به این افراد توصیه می شود هنگام خمیازه یا عطسه دهان خود را زیاد باز نكنند، فریاد نزنند، با صدای بلند نخندند و آدامس نجوند.

این مطالعه توسط محققان دانشگاه سیدنی انجام شده و در The Conversation منتشر شده است.
   تاریخ: ۲۱:۱۸ - ۱۹/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۱