دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

دولت برای ''مسئله حیاتی جمعیت'' باید یك ردیف بودجه مستقل تعیین كند
 
مشاور عالی وزیر بهداشت گفت: بر اساس ماده 75 قانون اساسی باید محل هزینه و منابع مالی اجرای هر طرح مشخص باشد؛ دولت باید ماده 75 "طرح جوانی جمعیت" را به روشنی حل كند و در قانون بودجه سال 1400 یك ردیف بودجه مستقل برای آن معین كند.
دولت برای
مشاور عالی وزیر بهداشت گفت: بر اساس ماده 75 قانون اساسی باید محل هزینه و منابع مالی اجرای هر طرح مشخص باشد؛ دولت باید ماده 75 ""طرح جوانی جمعیت"" را به روشنی حل كند و در قانون بودجه سال 1400 یك ردیف بودجه مستقل برای آن معین كند. - اخبار اجتماعی -
دكتر محمد اسماعیل اكبری در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به لزوم در نظر گرفتن یك ردیف بودجه مستقل در لایحه بودجه برای طرح جوانی جمعیت اظهار كرد: بحمدلله بعد از 9 سال، مجلس محترم تصمیم گرفت سیاست های كلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری را در قالب یك طرح پشتیبانی كند.

وی ادامه داد: این طرح از مجلس نهم و دهم شروع شد، با كمال تاسف باید بگویم كه دو مجلس قبل در رابطه با اجرای سیاست های كلی جمعیت نمره صفر گرفتند! با اینكه سیاست های كلی، طبق قانون اساسی كشور، قانون محسوب می شود و اگر كسی راست می گوید و ولایت فقیه را ولایت رسو ل الله می داند، اجرای آن یك حكم شرعی است.

مشاور عالی وزیر بهداشت خاطرنشان كرد: علاوه بر این، سیاست های كلی طبق ماده 110 قانون اساسی ابلاغ شده است و طبق مصوبه دولت جمهوری اسلامی، در همان موقع مصوب و به اجرا تبدیل شد اما به اجرا درنیامد! در ادامه، هیچ دولتی از سال 1393 برای این منظور قدمی برنداشت؛ به همین علت عده ای از دلسوزان مجلس و خارج از مجلس به فكر افتادند و طرح تعالی جمعیت را طراحی كردند كه در مجلس نهم و دهم این طرح ابتر باقی ماند و مورد پیگیری قرار نگرفت.

وی افزود: مجلس یازدهم كه همه به آن امید بسته اند به عنوان نخستین طرح، طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را اعلام وصول كرد و مجدداً آن را رونق داد؛ با همت و پشتكاری و دلسوزی هایی كه در كشور وجود داشت، توانستند كه نظر رحمت حق تعالی را جلب كنند و مجلس قبول كرد تا در قالب اصل 85 آن را مصوب كند؛ به این مفهوم كه لازم نباشد در صحن علنی مورد بحث قرار گیرد.

پروفسور اكبری خاطرنشان كرد: این طرح واقعاً طرح خوبی است و در صحن علنی مجلس اینكه چند سال باید اجرا شود، مشخص می شود كه گویا قرار است برای 7 سال قابلیت اجرا داشته باشد؛ اما یك گرفتاری این است كه در قالب هر طرحی كه مجلس مصوب می كند، ماده 75 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می گوید كه باید محل هزینه و منابع مالی اجرای آن مشخص باشد البته در دو بند از 72 بند طرح، منابعی برای تعیین بودجه این طرح تعیین شده است.

وی افزود: یكی از این موارد، استفاده از قوانین پیشین بوده است كه دولت در آنها مكلف بوده برای ازدواج، باروری، ناباروری و... پول هزینه كند؛ موارد این چنینی در طرح تجمیع شده اند و مشخص شده كه دولت باید تأمین مالی طرح را انجام دهد؛ حقوقدانانی كه بنده با آنها در ارتباط بودم نیز این را قبول داشتند؛ چرا انسان گره ای را كه با دست باز می شود را با دندان باز كند! یك قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و یك موضوع بسیار مهم و با اهمیت ترین موضوع جمهوری اسلامی "جمعیت" است؛ از سویی، هیچ موضوعی مانند "مسئله حیاتی جمعیت كشور" مورد تاكید مقام معظم رهبری نبوده و هر دو سه هفته یك بار به بهانه های مختلف، فرمایشاتی از ایشان می شنویم كه به موضوع جمعیت تأكید می كند.

پروفسور اكبری متذكر شد: بنابراین چه چیزی مهم تر از این كه دولت محترم به فكر بیفتد و در آخر كار خود این مسئله را حل كند و این افتخار به اسم این دولت ثبت شود حتی اگر تا الان اقدامی انجام نداده باشد، در این صورت جبران مافات می كند؛ دولت برای این امر باید ماده 75 را به روشنی حل كند؛ در قانون بودجه سال 1400 یك ردیف بودجه باید معین شود و پول هایی كه در بخش های مختلف برای موضوع "جمعیت" در نظر گرفته شده در آن تجمیع شود و برای قانون و طرحی كه در مجلس به عنوان جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مصوب شده در نظر گرفته شود.

وی یادآور شد: در این صورت، هم شورای نگهبان گرفتاری ندارد و هم مردم؛ هم اینكه دوباره فرصت ما تلف نمی شود؛ واقعاً ظلم است كه این طرح، 9 سال در مجلس گرفتار یك بند مصوبه بوده كه باید همان روز اول به تصویب می رسید! من خواهش ویژه ای از سازمان برنامه و بودجه دارم از كسانی كه در آنجا زحمت می كشند و كار كارشناسی می كنند؛ خدمت آنها این موضوع را عرض كردم و آنها قبول كردند كه این ردیف بودجه را در نظر بگیرند تا مجلس هم از آن پشتیبانی كند و موضوع اصل 75 این قانون با یك ردیف بودجه مستقل به اسم "پشتیبانی طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مصوب مجلس" حل شود.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در كانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (كلیك كنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (كلیك كنید)

"افزایش جمعیت" عاملی علیه اقتصاد یا در خدمت آن؟!
سقط 16 جنین سالم برای كشف یك جنین مبتلا به سندروم داون در غربالگری/ جنگ جمعیتی علیه مردم ایران با غربالگری
ابلاغ طرح "جوانی جمعیت" برای اجرای آزمایشی 3 یا 5 ساله
برنامه های پیدا و پنهان كنفرانس های بین المللی برای "كاهش جمعیت"
موشن گرافی/ "خانواده كامل" حداقل 4 فرزند دارد!
تصور اشتباه افزایش رفاه با كم فرزندی! + فیلم
"زوجین صاحب فرزند" از ضریب امید و نشاط بیشتر و احتمال طلاق بسیار كمتر برخوردارند
"تك فرزندی" سخت ترین تجربه فرزندآوری است!
فیلم/ بَزك "تجرد و كم فرزندی" توسط سلبریتی های داخلی!
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۰۰:۲۸ - ۲۸/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۵