دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

شهادت 205 مدافع سلامت در دوره همه گیری كرونا
 
مشهد ـ وزیر بهداشت گفت: در دوران همه گیری ویروس كرونا، 205 نفر از مدافعان سلامت به درجه رفیع شهادت نائل آمدند كه نیمی از آنان پرستاران هستند.
شهادت 205 مدافع سلامت در دوره همه گیری كرونا مشهد ـ وزیر بهداشت گفت: در دوران همه گیری ویروس كرونا، 205 نفر از مدافعان سلامت به درجه رفیع شهادت نائل آمدند كه نیمی از آنان پرستاران هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام عین اللهی در نشست با پرستاران منتخب خراسان رضوی ضمن تبریك میلاد با سعادت حضرت زینب (س) و گرامیداشت مقام پرستار، اظهار كرد: تقارن میلاد با سعادت حضرت زینب (س) و روز پرستار افتخار جامعه پرستاری بوده و این موضوع نشان دهنده ارزش بالای كار پرستاران است.

وی ادامه داد: در همه گیری ویروس كرونا، جامعه پزشكی و پرستاران نمره بسیار خوبی دریافت كردند و صحنه های بی نظیری از فداكاری و ایثارگری در خدمات رسانی به بیماران خلق كردند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: در نظام سلامت، گروه های مختلفی در حوزه های مختلف تشخیصی، درمانی و توانبخشی در حال خدمات رسانی هستند اما پرستاران ارزش ویژه ای در نظام سلامت دارند و علت آن این است كه پرستاران با بیمار عجین می شوند و حضورشان در بالین بیمار، 24 ساعته و مستمر است.

وی با بیان این كه در احادیث گهربار ائمه اطهار (ع)، بارها تأكید شده است مراقبت از بیمار، ارزش و ثواب بالایی نزد پروردگار دارد، اضافه كرد: این امر افتخاری برای جامعه پرستاری است كه توانسته اند به درجه بالایی از ارزش ها نائل شوند.

عین اللهی با بیان این كه در نظام سلامت و بیمارستان ها، پزشكان تنها در زمان ویزیت بر بالین بیمار حاضر می شوند و این در حالی است كه حضور پرستاران در كنار بیمار مستمر و 24 ساعته است، خاطرنشان كرد: امیدواریم بتوانیم به سمتی حركت كنیم كه تفاوتی میان بیمارستان های خصوصی و دولتی در رسیدگی به بیماران وجود نداشته باشد.

وی تصریح كرد: بیشتر مراجعین به مراكز درمانی دولتی، افراد با درآمد متوسط و پایین هستند و بیمارانی كه از سطح درآمد بالایی برخوردار هستند به بیمارستان های خصوصی مراجعه می كنند و انتظار می رود بیمارستان های دولتی همانند بیمارستان های خصوصی در رسیدگی به بیمار عمل كنند.

وزیر بهداشت افزود: بحث روانی ارتباط با بیمار از خود درمان بیماری بالاتر است و اعتمادی كه بیمار به سیستم درمانی پیدا می كند، می تواند در روند درمانی بسیار مؤثر باشد.

وی یادآور شد: سلامت معنوی باید در دانشگاه های علوم پزشكی مورد توجه قرار گیرد و در این راستا زیر بناهای بسیار قوی و غنی در فرهنگ كشورمان وجود دارد كه باید از این موضوع حداكثر استفاده را داشت.

عین اللهی با بیان این كه همجواری دانشگاه علوم پزشكی مشهد با بارگاه منور حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) فرصتی ارزشمند را برای توسعه سلامت معنوی و خدمات رسانی به بیماران داخلی و بین المللی است، اظهار كرد: زمانی كه فردی دچار بیماری می شود، ارتباطش با خداوند متعال بیشتر می شود كه می توان با فراهم نمودن مكان های عبادی و توجه به معنویات در مراكز درمانی، این امر را تقویت كرده و پرستاران نیز در این زمینه می توانند نقش مؤثری ایفا كنند.

وی به رشد علوم پزشكی كشور پس از پیروزی انقلاب اشاره كرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حوزه علوم پزشكی بیشترین موفقیت را در میان سایر رشته ها كسب كرد و به درجات بالای علمی دست یافت كه حضور بیماران بین المللی از كشورهای دیگر نشان دهنده موفقیت كشورمان در حوزه پزشكی است.

وزیر بهداشت ادامه داد: این در حالی است كه پیش از انقلاب اسلامی، برای پیش پا افتاده ترین درمان ها و عمل های جراحی نیازمند سایر كشورها بودیم و پزشكان خارجی با كم ترین كیفیت در مناطق مختلف كشورمان حضور داشتند.

وی با بیان این كه در دوران همه گیری ویروس كرونا، در بسیاری از كشورها كه در حوزه پزشكی و پرستاری الگوی سایر كشورها هستند، بیماران بر روی زمین ماندند و خدمات مناسبی را دریافت نكردند، تصریح كرد: در این مدت با همت جامعه پزشكی و به ویژه پرستاران كشورمان، هیچ بیماری روی زمین نماند و به طور حتم خدمات این قشر در تاریخ ثبت و ماندگار خواهد شد.

عین اللهی اضافه كرد: باید برای پس از پاندمی كرونا نیز آمادگی های لازم را فراهم كرد تا با استفاده از تجربیات این دوران، بتوانیم تمامی حوزه های مرتبط را ارتقا دهیم.

وی خاطرنشان كرد: در حوزه ثبت اطلاعات و مستندسازی، جامعه پرستاری با مشكلات متعددی روبروست كه این امر را می توان با همكاری فناوری اطلاعات مرتفع كرد و دانشگاه علوم پزشكی مشهد با توجه به زیرساخت های مناسبی كه در اختیار دارد، می تواند پیشگام باشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با تأكید بر توسعه مراكز تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه پرستاری، گفت: زیر بنای هر كار و اقدامی، پژوهش است و انتظار می رود مراكز تحقیقاتی در حوزه پرستاری گسترش یابد تا بتوانند در ارائه نظرات و رفع مشكلات حوزه سلامت بیش از پیش موفق عمل كنند.

وی با بیان این كه در دوران همه گیری ویروس كرونا، 205 نفر از مدافعان سلامت به درجه رفیع شهادت نائل آمدند كه نیمی از شهدای مدافع سلامت از جامعه پرستاری است، ابراز كرد: تمام توان و تلاش خود را برای ارتقای جامعه پرستاری به كار خواهیم گرفت و ان شاءالله این موضوع را در عمل خواهید دید.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۸:۵۱ - ۱۹/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۴