دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

درمان كمردرد چیست؟
 
درمان كمردرد بر اساس مدت زمان و شدت درد كمر تعیین می شود. كمردرد اغلب بیشتر از شش هفته ادامه نمی یابد و درمان كمردرد در خانه با ورزش و مصرف مسكن اتفاق می افتد.


پزشك متخصص، بهترین روش درمان كمردرد را تعیین خواهد كرد، زیرا گاهی ممكن است درمان به داروهای با نسخه، تزریق های مختلف یا در مرحله آخر به جراحی نیاز داشته باشد.

بیشتر كمردردها در عرض یك ماه پس از درمان كمردرد به روش خانگی بهبود می یابند. با این حال این موضوع در همه افراد یكسان نیست و متفاوت است و چنین می شود كه كمردرد یك وضعیت پیچیده پدید می آورد. امكان دارد برای بسیاری درد كمر طی چند ماه برطرف نشود و درمان كمردرد زمان بر باشد، اما فقط تعداد كمی از آن ها درد مداوم و شدید دارند.

مسكن های بدون نسخه و استفاده از گرما ممكن است تنها چیزی باشد كه شما نیاز دارید. برای درمان كمردرد استراحت در تخت توصیه نمی شود. بهتر است فعالیت های خود را تا آنجا كه می توانید ادامه دهید و اندكی درد را تحمل كنید. فعالیت های سبك مانند پیاده روی و فعالیت های روزمره را امتحان كنید.

فعالیتی كه باعث افزایش درد می شود را متوقف كرده، اما به دلیل ترس از درد از فعالیت اجتناب نكنید. اگر درمان كمردرد در خانه پس از چند هفته جواب نداد، ممكن است پزشك داروهای قوی تر یا سایر روش های درمانی را پیشنهاد كند.

درمان كمردرد به چندین روش می تواند انجام پذیرد. روش هایی مانند درمان های گیاهی یا خانگی، درمان دارویی كمردرد یا انواع ورزش برای بهبود شرایط می تواند مفید باشد.

درد كمر، چهارمین فاكتور شایع زمین گیر كردن اشخاص كمتر از پنجاه سال در دنیا است. متخصصان می گویند حدودا 80درصد اشخاص كمردرد را تجربه می كنند. با این وجود، پژوهش ها نشان داده كه بعد از دو هفته، درد مزمن كمر در 90درصد اشخاص، حدود 80درصد كمتر شده است. در حال حاضر برای درمان كمردرد اغلب تا شش هفته، از درمان های غیرجراحی مانند دارو، فیزیوتراپی و تزریق درون ستون مهره ها استفاده می شود.

استفاده از كمربندهای طبی هم در برخی كمردردها می تواند مفید واقع شود. اگر پس از شش هفته، این درمان ها جواب نداد، ممكن است پزشكان به سراغ جراحی بروند. درصد كمی از كمردردها ممكن است دلایلی همچون فشار دیسك بین مهره ای روی ریشه عصب داشته باشند كه به شكل دردی از كمر یا مفصل ران در اندام تحتانی حس می شود. به این عارضه سیاتیك می گویند.

انواع درمان كمردرد

به طور سنتی، مدیریت درد مداوم كمر شامل درمان های محافظه كارانه مثل فیزیوتراپی، داروهای موضعی، داروهای ضدالتهاب خوراكی، درمان های مداخله ای مثل تزریق و جراحی است. پیشرفت های اخیر در فناوری راه را برای به حداقل رساندن عوارض و بهبود سریع تر و آسان تر هموار كرده است. درمان كمردرد به انواع در در ناحیه كمر و نشانه ها در هر بیماری بستگی دارد.

درمان گیاهی كمردرد

برای درمان كمردرد روش های زیادی وجود دارد كه یكی از آن ها درمان گیاهی كمردرد است. در ادامه با برخی از گیاهان دارویی مفید برای درمان دردكمر آشنا می شوید:

1. زنجبیل

2. زردچوبه

3. برگ ریحان

4. چای بابونه

5. پوست درخت بید

6. نعنا

7. سنبل الطیب

8. فلفل قرمز

9.دانه خشخاش

درمان و مدیریت اسپاستیك

اسپاسم در افراد مختلف متفاوت است. این به آن معنا است كه درمان نیز متفاوت خواهد بود. متخصصان پزشكی اغلب از روش های زیر برای درمان اسپاسم در افراد مبتلا به ام اس استفاده می كنند:

    داروها

    فیزیوتراپی كمر

    كار درمانی



اسپاسم بدون درمان می تواند جدی تر شده و منجر به عوارضی برای فرد شود. اگر فردی مبتلا به ام اس است و دچار اسپاسم می شود، باید با یك متخصص مشورت كند تا او گزینه های درمانی را مورد بررسی قرار دهد.

درمان كمردرد بعد از سقط جنین

بعد از سقط جنین، انقباضاتی مشابه گرفتگی های قاعدگی، می توانند منجر به كمردرد شوند. انقباضات رحمی در حین سقط هم می توانند كمردرد ایجاد كنند. این حالت معمولا در ناحیه كمر احساس می شود و درد آن می تواند خفیف، متوسط ​​یا شدید باشد. شما می توانید هنگام بروز این درد درست مانند سایر گرفتگی ها، با مسكن ها و پدهای گرم كننده آن را درمان كنید.

اما اگر درد خیلی ناراحت كننده است، از مراجعه به پزشك دریغ نكنید تا او به شما توصیه كند كه چه كارهای دیگری می توانید انجام دهید.

تحریك الكتریكی با فركانس پایین برای درمان كمردرد

طبق مطالعه ای كه در دانشگاه وندربیلت آمریكا انجام شد، بیماران در یك آزمایش كوچك گفتند كه درد مزمن آن ها در طول 15 روز با جلسات تحریك الكتریكی، حدود 90درصد بهبود یافته، اما بلافاصله پس از اتمام جلسات، دوباره برگشته است. اثرات بلند مدت تحریك الكتریكی در میزان تسكین درد هنوز مشخص نیست.

اكثر درمان های درد دارویی هستند، اما متاسفانه این داروها می توانند عوارض جانبی جدی داشته باشند؛ بنابراین استفاده از جریان های الكتریكی ضعیف برای تغییر نحوه عملكرد نورون های درد می تواند عوارض بسیار كمتری داشته باشد. در این پژوهش برای اولین بار بود كه از تحریك الكتریكی برای تعدیل درد عصبی استفاده شد.

داروهای ضدپیری دیسك های ستون فقرات

دانشمندان دریافته اند كه گروه نسبتا جدیدی از داروها كه به عنوان سنولیتیك شناخته می شوند، می توانند از انحطاط دیسك نخاعی در موش ها جلوگیری كنند. با افزایش سن، تعداد سلول هایی كه دیگر توانایی تقسیم ندارند و روند پیری را تسریع می كنند، افزایش می یابد.

با بررسی این فرایند در دیسك های ستون فقرات، دانشمندان نشان دادند كه چگونه داروهای موسوم به سنولیتیك كه این سلول های مخرب را از بین می برند، می توانند از آسیب ناشی از افزایش سن جلوگیری كنند. این داروها چشم انداز یك درمان جدید برای درمان كمردرد در انسان را می افزایند. چشم اندازی بدون استفاده از داروهایی كه ریشه افیونی دارند و در نتیجه عوارض زیادی هم به وجود می آورند.

درمان كمردرد در افراد بالای 50 سال

فردی در حال كایروپراكتیك برای درمان كمر درد سیوطب

روش های مختلف درمان كمردرد در افراد بالای 50 سال عبارت اند از:

    شما می توانید تمرینات كششی مختلف مانند كشش زانو تا سینه، ژست كودك، كشش گاو گربه و حركت ژست كبری را انجام دهید

    شما می توانید برای درمان، حركات فیزیوتراپی كه شامل ماساژ، حركات كششی و تمرین هایی كه برای رفع عوامل ایجاد كننده درد است را انجام دهید

    برای درمان كمردرد می توانید از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) استفاده كنید

    می توانید طب سوزنی را امتحان كنید كه در آن سوزن های كوچكی در نقاط خاصی از ستون فقرات شما وارد می شوند

    اگر درد شما شدید است، می توانید با یك متخصص كایروپراكتیك مشورت كنید

    در صورتی كه هیچ یك از روش های فوق الذكر، به درمان كمردرد شما كمك نكرد، جراحی را به عنوان آخرین راه حل در نظر بگیرید

درمان رفتاری شناختی



درمان رفتاری شناختی بر پیوند متقابل بین افكار، احساسات و اعمال جسمانی متكی است. این روش درمانی می تواند به بیماران در شناسایی و تغییر افكار و رفتارهایی كه درد آن ها را افزایش می دهد، كمك كرده و همچنین مهارت های كنترل بهتر درد و بهبود كیفیت زندگی را بیاموزد.

اسپوندیلیت آنكیلوزان؛ استراحت ممنوع

بیماری اسپوندیلیت آنكیلوزان، معمولا عارضه كمردرد در مردان كمتر از چهل سال است. كمردردی كه با استراحت بدتر می شود و با فعالیت تسكین می یابد مشخصه این بیماران است.

دستگاه كشش ستون فقرات

یكی از شیوه های درمان كمردرد، تراكشن یا همان كشش ستون فقرات است. كشش ستون فقرات در جهت كشش بافت های نرم اطراف مفاصل، فشرده سازی عصب و اعمال نیرو به دو استخوانی كه به هم متصل هستند، صورت می پذیرد. این روند سبب جدایی این دو استخوان و فاصله گرفتن آن ها از یكدیگر می شود تا بتواند فضای بیشتری را در میان مهره ها باز كند.

درمان های انسداد عصبی

یك متخصص ارتوپدی می تواند از داروهای بی حسی موضعی، سموم بوتولینوم یا استروئیدها برای انسداد درد عصب و درمان كمردرد استفاده كند.

تزریق اپیدورال استروئید

این روش درمانی كوتاه مدت برای تسكین دردهای كمر مرتبط با سیاتیك است. این شیوه برای بیماران مبتلا به تنگی نخاع توصیه نمی شود چون اغلب این اشخاص نتایج بلند مدت ضعیفی را تجربه می كنند.

تحریك الكتریكی عصب از طریق پوست (TENS)

در این شیوه، الكترودهای دارای باتری با به وجود آوردن یك سری ایمپالس سبب انسداد درد اعصاب محیطی می شوند. تحریك الكتریكی عصب از طریق پوست باعث افزایش اندورفین برای تسكین درد در بدن می شود. این شیوه نتایج گوناگونی را در اشخاص به همراه داشته است.

بریس های كمر

بریس های كمر نظیر كمربندها و آستین های طبی، پوشیدنی های محبوبی هستند كه بر اساس گزارش ها درد را تسكین داده و حالت افراد را بهبود می بخشند. ممكن است فرد به دلایل مختلفی از جمله جلوگیری از صدمات ناشی از كار یا مدیریت شرایطی مانند اسكولیوز، استفاده از بریس را انتخاب كند. با این حال، اكثر مردم نباید از بریس های پشتی استفاده كنند مگر اینكه پزشك آن ها را توصیه كند.

حركت فشردن پنجه پا برای درمان كمردرد

فشار دادن انگشتان و پنجه روی زمین باعث بهبود جریان خون می شود و می تواند به تسكین درد كمر یاری برساند. برای انجام این تمرین روی زمین بایستید، زانوها را خم و تعادل خود را به وسیله پنجه ها نگه دارید. این وضعیت را برای سه ثانیه حفظ كنید و این حركت را هر روز ده بار برای هر كدام از پاها انجام دهید.

درمان كمردرد به روش های ساده

فعالیت خود را قطع نكنید

ممكن است در هنگام درد نتوانید به چنین چیزی فكر كنید. اما این احتمالا اولین چیزی است كه پزشك شما توصیه می كند. سعی كنید با فعالیت و حركت روزانه خود همگام باشید. این می تواند یك پیاده روی سریع 30 دقیقه ای یا دور زدن با دوست شما باشد. تلاش داشته باشید حداقل سه بار در هفته روی پای خود بایستید.

سلمان همانی، استادیار ارتوپدی در دانشكده پزشكی دانشگاه اموری در آتلانتا می گوید: «كم تحركی باعث می شود ماهیچه های اطراف ستون فقرات و كمر ضعیف شوند. این به نوبه خود باعث حمایت كمتری از ستون فقرات خواهد شد و منجر به درد طولانی مدت می شود.»

كشش و تقویت در ناحیه كمر

ماهیچه های قوی به ویژه در ناحیه شكم به حمایت از كمر كمك می كند. قدرت و انعطاف پذیری ممكن است به تسكین درد و جلوگیری از آن یاری برساند.

یوگا، پیلاتس و تای چی تنها چند راه برای تقویت هسته و ماهیچه های اطراف باسن هستند. یكی از تمرین هایی كه كل قسمت فوقانی و تحتانی كمر را هدف قرار می دهد این است كه روی شكم دراز بكشید و پاها و بازوها را در حالت پرواز بالا بیاورید.

حالت خوب بدن خود را حفظ كنید

این كار به كاهش فشار بر كمر كمك می كند. می توانید از نوار، تسمه یا نوارهای كششی استفاده كنید تا ستون فقرات خود را در یك راستا نگه دارید. سعی كنید سر خود را روی لگن متمركز كنید. شانه های خود را خم نكنید و چانه خود را جلو نیندازید.

اگر جلوی صفحه نمایش كار می كنید، دستان خود را به طور مساوی روی میز و چشمان خود را در بالای صفحه قرار دهید. از صندلی خود بلند شوید و مرتبا حركات كششی كنید و راه بروید.

حفظ وزن مناسب برای درمان كمردرد

كاهش وزن های اضافی بار كمر را سبك می كند. دكتر همانی می گوید: «كاهش وزن واقعا كمك كننده است، زیرا مقدار نیروی مكانیكی را بر ستون فقرات كاهش می دهد.»

در صورت نیاز به كمك از پزشك خود در مورد رژیم غذایی و برنامه ورزشی مناسب، راهنمایی بخواهید.

سیگار را ترك كنید

تحقیقات نشان می دهد كه اگر سیگار می كشید، چهار برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری به بیماری های دژنراتیو دیسك یا سایر مشكلات ستون فقرات مبتلا می شوید.

نیكوتین موجود در سیگار و سایر محصولات دخانی می تواند استخوان های ستون فقرات را ضعیف كرده و مواد مغذی حیاتی را از دیسك های اسفنجی كه مفاصل را تقویت می كنند، بگیرد. یك ستون فقرات سالم باعث می شود كمر انعطاف پذیر باشد و ماهیچه های آن سفت و دردناك نشوند.

ترك سیگار شاید به صورت مستقیم و آنی تاثیر نداشته باشد، ولی برای درمان كمردرد كمك بزرگی به شمار می رود.

گرما و سرما را امتحان كنید

شاید شنیده باشید كه هر دو این موارد برای درمان كمردرد از دیگری بهتر است. پاسخ كوتاه این است كه بهترین گزینه برای شما كدام است.

اگر كمرتان از تورم یا التهاب اذیت شده معمولا یخ بهتر است. اما اگر می خواهید عضلات سفت را شل كنید، یك پد گرم كن نتیجه بهتری دارد. دكتر همانی پیشنهاد می كند كه یخ یا عملیات حرارتی را به 20 دقیقه محدود كنید.

برای درمان كمردرد از كرم های دارویی استفاده كنید

وقتی پشت شما سفت، زخم و متورم می شود، ممكن است كرم ها، محلول ها و پمادها كمك كنند. بسیاری از این محصولات حاوی موادی مانند منتول، كافور یا لیدوكائین هستند كه می توانند منطقه آسیب دیده را خنك، گرم یا بی حس كنند.

كرم ها را درست در جایی كه آسیب دیده است قرار دهید. در صورت بروز مشكل برای قرار دادن درست و دقیق كرم، از شخصی بخواهید به شما كمك كند.

درباره مكمل ها بپرسید

بهتر است ویتامین ها و مواد معدنی خود را از غذاها دریافت كنید. اما از پزشك خود بپرسید كه آیا مكمل ها برای درمان كمردرد می توانند مفید باشند؟

به عنوان مثال بسیاری از مردم ویتامین D كافی دریافت نمی كنند كه برای سلامت استخوان ها مهم است. این می تواند ناشی از عدم قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا بدن شما باشد كه نمی تواند ویتامین D كافی را از غذاها جذب كند. كمبود منیزیم هم ممكن است منجر به ضعف و گرفتگی عضلات شود.

همیشه قبل از مصرف هرگونه مكمل با پزشك خود مشورت كنید.

بیشتر بخوانید: آیا كمردرد در زنان شایع تر است؟ + بهترین راه های تشخیصی و درمانی

از یك حوله استفاده كنید

یك حوله جمع شده می تواند یك ابزار مفید برای درمان كمردرد باشد. سعی كنید هنگام دراز كشیدن آن را زیر لگن قرار دهید. اجازه دهید باسن شما روی حوله شل شود و به كشش كمر كمك كند.

درمان كمردرد با ورزش

انجام تمرین هایی برای تقویت كمر می تواند به كاهش و جلوگیری از كمردرد كمك كند. همچنین می تواند عضلات هسته، ساق پا و بازو را تقویت كند. به گفته محققان ورزش همچنین جریان خون را در ناحیه كمر افزایش می دهد كه ممكن است سفتی را كاهش داده و روند بهبود را تسریع كند.

حركت پل

انجام حركت پل بر عضله بزرگ باسن تاثیر می گذارد. افراد هنگامی كه باسن خود را حركت می دهند، این عضله را درگیر می كنند به ویژه هنگامی كه در حالت اسكوات خم می شوند. گلوتئوس ماكسیموس یكی از مهم ترین ماهیچه های بدن است و قوی نگه داشتن آن می تواند به حمایت از كمر كمك كند.

اجرای پل برای درمان كمردرد:

    روی زمین به پشت دراز بكشید و زانوها را خم كنید و پاها را به اندازه عرض لگن قرار دهید

    كف پاها را روی زمین فشار دهید، بازوها را در كنار خود نگه دارید

    باسن را از زمین بلند كنید تا بدن یك خط مستقیم از شانه ها تا زانو ایجاد كند

    باسن را با فشار دادن شانه ها روی زمین بلند كنید

    باسن را روی زمین بیاورید و چند ثانیه استراحت كنید

    15 بار این كار را تكرار كنید و سپس 1 دقیقه استراحت كنی

    3 ست 15 تایی را انجام دهید

كشش زانو به سینه

انجام كشش از ناحیه زانو به سینه می تواند به تسكین تنش و درمان كمردرد كمك كند.

برای انجام كشش زانو به سینه:

    به پشت روی زمین دراز بكشید

    زانوها را خم كنید، هر دو پا را صاف روی زمین نگه دارید

    از هر دو دست خود برای كشیدن یك زانو به سمت قفسه سینه استفاده كنید

    زانو را به مدت 5 ثانیه روی سینه نگه دارید، ماهیچه شكم را محكم كنید و ستون فقرات را به زمین فشار دهید

    به موقعیت شروع بازگردید

    این حركت را با پای مخالف تكرار كنید

    هر پا را 2 تا 3 بار در روز تكرار كنید

كشش های دورانی كمر

كشش دورانی كمر می تواند به رفع تنش در ناحیه كمر و تنه كمك كند. همچنین به آرامی ماهیچه های اصلی را برای بهبود ثبات و درمان كمردرد آماده می كند.

برای انجام كشش دورانی كمر:

    روی زمین به پشت دراز بكشید و زانوها را خم كرده و كه پاها را صاف روی زمین قرار دهید

    شانه ها را محكم روی زمین نگه دارید، هر دو زانوی خم شده را به آرامی به یك طرف بچرخانید

    5 تا 10 ثانیه در این وضعیت بمانید

    به موقعیت شروع بازگردید

    به آرامی زانوهای خم شده را به طرف مقابل بچرخانید، نگه دارید و سپس به حالت اولیه بازگردید

    2 تا 3 بار در هر طرف دو بار در روز تكرار كنید

وكیوم

تمرین وكیوم لگن می تواند ماهیچه های سفت پشت را آزاد كرده و آن ها را انعطاف پذیر نگه دارد.

برای انجام این تمرین انعطاف پذیری كمر:

    به پشت روی زمین دراز بكشید و زانوها را خم كرده و پاها را صاف نگه دارید و بازوها را كنار هم نگه دارید

    قسمت پایینی كمر را به آرامی قوس داده و معده را به بیرون فشار دهید

    5 ثانیه در این حالت بمانید ، سپس استراحت كنید

    پشت را صاف كرده و شكم را به سمت زمین بكشید

    5 ثانیه در این حالت بمانید ، سپس استراحت كنید

    تعداد تكرارها را روزانه افزایش دهید و تعداد آن ها را به 30 عدد برسانید

نتیجه

اگرچه كمردرد یك مشكل شایع است و به طور كامل قابل پیشگیری نیست اما می توانید تا حدودی از آن جلوگیری كنید. بنابراین ما باید سعی كنیم با انتخاب شیوه زندگی لازم، شروع درد كمر را تا آنجا كه ممكن است به تعویق بیندازیم. با این وجود اگر دچار چنین عارضه های شدید، باید بدانید كه طیف گسترده و متنوعی از درمان كمردرد بستگی به نوع بیماری شما دارد كه اغلب، جراحی آخرین گزینه آن ها است.

منبع:سیو طب
منبع خبر:
سلامت
   تاریخ: ۱۳:۱۵ - ۱۹/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۰