دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

شگفت زدگی جراح اندونزیایی نسبت به ربات ایرانی/ چرا اندونزی «سینا» را به «داوینچی» آمریكا ترجیح داد؟
 
گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس؛ تابستان امسال بود كه در دیدار مجازی سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و «بودی گونادی سادیكین» وزیر بهداشت كشور اندونزی، قرارداد صادرات ربات جراحی سینا و ایجاد 2 مركز مهارت های پیشرفته جراحی رباتیك از راه دور در 2 شهر «بندونگ» و «جوكجاكارتا» میان شركت رباتیك سینا و ایندوفارمای اندونزیایی به امضا رسید. 

تا اینكه پنجشنبه هفته پیش خبر صادرات و تحویل دو 2 نمونه از ربات جراحی از راه دور سینا به 2 بیمارستان شاخص در كشور اندونزی مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز ویدئویی از حضور ربات جراحی از راه دور ایرانی سینا در كشور اندونزی را در صفحه اینستاگرامش منتشر كرد و نوشت: «دو دستگاه ربات جراحی سینا به اندونزی صادر شد.» در ادامه می توانید ویدئویی از حضور ربات جراحی سینا در كشور اندونزی و استقبال مسئولین و جراحان این كشور از این محصول ایرانی را مشاهده كنید:

 


 

پس از ورود ربات جراحی از دور سینا به كشور اندونزی و موفقیت یك شركت دانش بنیان در ورود  به بازارهای جهانی، با «علیرضا میرباقری» مدیر عامل شركت دانش بنیان تولید كننده سامانه جراحی رباتیك از راه دور سینا درخصوص ادامه همكاری های دوجانبه ایران و اندونزی درحوزه جراحی از راه دور و مزیت های منحصر بفرد سینای ایرانی نسبت به سایر نمونه های خارجی گفت وگو كرده ایم كه در ادامه متن كامل آن را می خوانید:

فارس: بعد از تحویل دو نمونه از ربات جراحی از دور سینا به اندونزی، ادامه همكاری ها با این كشور به چه صورت خواهد بود؟

آموزش كار با ربات جراح سینا به 80 جراح اندونزیای​ی

 ما یك همكاری 4 ساله با كشور اندونزی داریم كه از تاسیس مركز آموزش مهارت های پیشرفته جراحی رباتیك بر پایه پلتفرم بومی سامانه بومی جراحی رباتیك سینا شروع می شود. در ادامه در دو مركز در دو شهر  بندونگ و جوكجاكارتا تاسیس می شود كه این مراكز نیز در 14 ام آذرماه افتتاح شد. طی یكسال پیشرو ما در هر شهر 40 جراح اندونزیایی را آموزش می دهیم كه بتوانند با رباط جراح سینا كار بكنند و وارد فاز مطالعات پری كلینیكال در كشور اندونزی خواهیم شد. این موارد برنامه سال اول خواهد بود.

تولید و فروش ربات سینا در منطقه «آسه آن»

سال دوم وارد فاز اخذ مجوزهای فنی و استانداردهای فنی خواهیم شد و ان شاء الله مجوز مطالعات كلینیكال را دریافت خواهیم كرد. در سال سوم  نیز وارد فاز مطالعات بالینی انسان خواهیم شد و پس از موفقیت در فاز بالینی و اخذ مجوز نهایی برای ورود به بازار اندونزی و «آسه آن» وارد فاز تولید مشترك در كشور اندونزی خواهیم شد و لایسنس تولید و فروش در منطقه «آسه آن» را به كشور اندونزی واگذار خواهیم كرد.

فارس: صادرات ربات سینا به عنوان رقیبی برای داوینچی آمریكایی به كشور اندونزی از چه جهت اهمیت دارد و فكر می كنید این اتفاق مهم چه بازتاب جهانی داشته باشد؟

وقتی سینای ایرانی روی دست داوینچی آمریكایی بلند می شود

حدود 20  سال است كه تولید این محصول در اختیار كشور آمریكا بوده است. ما هم حدود 18 سال است كه در این حوزه كار می كنیم و به دلیل محدودیت هایی كه در بحث سرمایه گذاری داشتیم سرعت رشد مناسبی نداشتیم. ولی به هر حال طی یك مسیر طولانی موفق شدیم وارد بازارهای جهانی شویم.  شكست انحصار آمریكا برای شركت رقیب می تواند بسیار نگران كننده باشد. 18 سال پیش كه ما شروع كردیم شاید بعد از آمریكا دومین كشوری بودیم كه به این حوزه ورود پیدا می كردیم و تا سال ها نیز ما دومین كشور در حوزه ربات های جراحی از راه دور بودیم. اما اخیرا كشورهای دیگر نیز به این عرصه ورود پیدا كرده اند و تاكنون حدود 5 یا 6 محصول در دنیا توسعه پیدا كرده است كه بزودی آماده ورود به بازار می شود و ما تنها رقیب داوینچی آمریكایی نیستیم، بلكه رقبای دیگری هم در بازار وجود دارند . به هر حال در این بازار بزرگ شركت هاب اید باهم رقابت كنند و با توجه به مزیت های رقابتی كه دارند سهمی از بازار را به خودشان اختصاص دهند.

فارس:ربات جراحی از دور سینا چه مزیت هایی نسبت به نمونه های خارجی دارد؟

 دسترسی به تجهیزات یك بار مصرف با هزینه ای كمتر

ما از ابتدای ساخت این ربات 6 مزیت اصلی را برای خودمان هدف گذاری كرده بودیم.

اول رعایت ارگونومی جراحی است كه جراح در شرایط ارگونومیك تری نسبت به سایر نمونه های ربات، عمل جراحی را انجام دهد. به این صورت كه اگر از نشستن خسته شد بتواند بایستد و عمل جراحی را انجام دهد.

 در نمونه آمریكایی قطر ابزارها 8 الی 10 میلی متر است اما ما در ربات جراحی سینا به قطر 5 میلی متر رسیدیم.

مزیت دوم قطر ابزارهایی است كه وارد شكم بیمار می شود. در نمونه آمریكایی قطر ابزارهای 8 الی 10 میلی متر است اما ما در ربات جراحی سینا به قطر 5 میلی متر رسیدیم.

 

مزیت سوم نوع ابزارهاست كه نمونه آمریكایی از ابزارهای 6 الی 10 بار مصرف استفاده می كند كه پس از  هر عمل باید با ماشین آلات خاصی تحت فشار آب شستشو داده شود و خونی كه در داخل  آن ها قرار دارد تخلیه و استریل شود. این فرایند هم به ماشین آلات  و مواد خاصی احتیاج دارد و هم به نیروی انسانی احتیاج دارد كه اینكار را انجام دهد. در عین حال امكان سرایت عفونت از بیمار به بیمار دیگری نیز دارد. ما در ربات سینا به ابزارهای یك بار مصرف دسترسی پیدا كردیم و توانستیم از ابزارهایی استفاده كنیم از نظر قیمت نزدیك به ابزارهای متدوال جراحی هستند.

جراح اندونزیایی با دیدن «سینا» شگفت زده شد

مزیت پنجم این است كه سیستم ربات سینا به گونه ای طراحی شده است كه  با تخت جراحی یكپارچه است و لذا شما می توانید حین جراحی بدن بیمار و تخت جراحی را حركت بدهید و به اطراف دوران دهید تا احشاء داخل شكم به یك طرف حركت كرده و سایت جراحی باز شود تا شما بتوانید جراحی را ادامه دهید. این قضیه در جراحی ها بسیار حائز اهمیت است كه در نمونه های قبلی داوینچی امكان پذیر نبوده است.

در كنار همه این قابلیت های منحصربفرد، مزیت مهم دیگر ربات سینا امكان استفاده از این فناوری در كشورهای در حال توسعه بود. یعنی باید طراحی ربات به گونه ای می شد كه قیمت خود دستگاه، هزینه های تعمیر و نگهداری و هزینه های ابزارهای مصرفی به ازای هر عمل انقدر كاهش پیدا می كرد كه در كشورهای در حال توسعه نیز قابل استفاده باشد. این یكی از دستاوردهایی است كه ما به آن دست پیدا كرده ایم. كما اینكه ربات داوینچی در حال حاضر در كشور اندونزی وجود دارد و به دلیل هزینه ی مصرفی بسیار بالایی كه دارد قابل استفاده نیست و برای عمل های جراحی از آن استفاده نمی شود. به همین دلیل است كه جراح اندونزیایی كه سابقه جراحی با داوینچی را دارد وقتی ربات سینا را می بیند شگفت زده می شود و از آن استقبال می كند.

معماری جراحی را خودتان طراحی كنید

دستاورد آخر و ششم ما این است كه طراحی ربات سینا یك طراحی ماژولار است. به این مفهوم كه شما 4 ربات مجزا دارید به این مفهوم كه شما می توانید هر یك از ربات ها را در دو طرف تخت جراحی  قرار دهید و معماری جراحی را خودتان را طراحی كنید. این قابلیت ماژولاریتی كمك می كند كه اگر یكی بازوهای دستگاه خراب شد به راحتی بتوان آن را با یك بازوی جایگزین تعویض كرد. با این قابلیت كل سیستم از كار نمی افتد و می توانید به جراحی ادامه دهید.

فارس: برای ارتقا ربات جراحی از راه دور سینا چه برنامه هایی دارید؟

بحث بازخورد نیرو نیز قابلیتی است كه در ربات جراحی از راه دور سینا پیش بینی شده است. این قابلیت هنوز عملیاتی نشده است و امیدواریم در آینده بتوانیم بحث بازخورد نیرو را  هم در سیستم فانكشنال كنیم و استانداردهای لازم را برای آن كسب كنیم به این صورت كه جراح وقتی از راه دور عمل جراحی را انجام می دهد احساس كند بر بالین بیمار قرار دارد و نیرویی كه ربات هابه بدن بیمار اعمال می كنند را جراح زیر دست خود احساس كند. ان شاء الله ما قصد داریم این قابلیت را در پلتفرم سیما فعال كنیم.

 

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۰۸:۳۱ - ۲۱/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۶