دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

تخصصی شدن خیریه ها موجب افزایش حمایت ها و كاهش نیازمندان می شود
 
تخصصی شدن خیریه ها موجب افزایش حمایت ها و كاهش نیازمندان می شود
نماینده مردم مباركه در مجلس شورای اسلامی گفت: با نظم دهی به كمك های مردمی و خیران، فعالیت های خیریه ها بیشتر می شود و شهرستان از وضعیت كنونی یك قدم جلوتر می رود.
پروین صالحی در جلسه هم اندیشی مؤسسات خیریه و مراكز نیكوكاری شهرستان مباركه با بیان اینكه با همكاری و همدلی فعالیت هایی را انجام می دهیم تا بخشی از مشكلات مردم را رفع كنیم، اظهار داشت: یكی از مسائلی كه از گذشته اهمیت زیادی داشته نحوه ی كمك رسانی و رسیدگی به محرومان است خوشبختانه مراكز متعددی در این زمینه در شهرستان فعالیت می كنند كه این جنبه مثبت فعالیت و حضور متعدد خیریه ها و نهادهای كمك رسان در شهرستان است.

نماینده مردم مباركه در مجلس شورای اسلامی گفت: جنبه دغدغه مند، حضور متعدد خیریه ها، پراكندگی فعالیت ها و عدم تمركز در كار است كه باعث می شود نتیجه لازم از كارهای انجام شده نگیریم و خیریه هایی در سطح شهرستان داریم كه همه ی كارها را باهم انجام می دهند و به خانواده های بی بضاعت، بیماران درمانده، دانشجویان و دانش آموزان نیازمند، در تهیه جهیزیه، اقلام معیشتی و اشتغال زایی كمك می كنند.

وی افزود: این فعالیت ها باهم انجام می شود اما زمانی كه می خواهند بازدهی كمك ها را بسنجند می بینیم كه همه ی كارها انجام شده است اما بازدهی لازم را در سطح شهرستان نداریم و یك خانواده در مقطعی از زندگی ممكن است كه نیازمند باشد و نباید نحوه ی كمك رسانی ما در اجتماع و شهرستان به گونه ای باشد كه برای همیشه محروم باقی بماند.

صالحی خاطرنشان كرد: نباید تا ابد ماهی دست افراد دهیم و باید بافتن تور و ماهیگیری را به آن ها آموزش دهیم و این مسأله مهم است؛ چنین طرحی در تبریز اجرا شده و اكنون تبریز به شهر بدون محروم معروف شده است، افراد در سلامتی مشكل ندارند، مهارت ها به آن ها آموزش داده می شود تا با ایجاد اشتغال و درآمد بتوانند زندگی خود را ادامه دهند.

نماینده مردم مباركه در مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی كمك ها و حمایت ها به نتیجه می رسد كه پس از مدتی تعداد افراد تحت پوشش كمیته امداد و یا موسسات خیریه كم شده باشد و اینكه نهادهای كمك رسان خصوصی و دولتی تشكیل می شود و می بینیم كه روزبه روز تعداد این افراد افزایش می یابد، به این معناست كه جایی از سیاست گذاری را دچار اشتباه شدیم.

وی ادامه داد: هر فعالیت حمایتی كه انجام می شود باید در سامانه و سیستمی ثبت شود كه برخی از خانواده ها چند بار مشمول لطف نشوند و به بعضی از خانواده ها كمكی نشود و نحوه ی كمك رسانی باید به گونه ای باشد كه از نیازمندی خانواده ها كاسته شود و كمك رسانی ها به گونه ای انجام می شود كه نیاز امروز خانواده های نیازمند برطرف می شود اما فردا دومرتبه این خانواده نیازمند است.

صالحی با بیان اینكه باید طرحی ایجاد شود تا فعالیت خیریه ها تخصصی شود، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های شهرستان وضعیت عمومی نباید اینگونه باشد طبق راهكارهایی كه با كمیته ی امداد، بهزیستی، مؤسسات خیریه مطرح شده این نتیجه بدست آمد كه مؤسسات و خیریه ها از حوزه كارهای عمومی خارج شوند و حوزه های تخصصی را دنبال كنند.

نماینده مردم مباركه در مجلس شورای اسلامی افزود: شهرستان مباركه خیرین زیادی دارد و مؤسسات خیریه ای متعددی در شهرستان وجود دارد كه باید در حوزه های كمك به بیماران نیازمند، كمك به تحصیل دانش آموزان و دانشجویان بی بضاعت، ایجاد اشتغال، تهیه جهیزیه و ... به صورت تخصصی فعالیت كنند و پس از زمان مشخصی فعالیت های خود را گزارش دهند تا ببینیم كه در حیطه كاری مشخص شده چقدر توانستند مؤثر باشند.

وی با بیان اینكه مهم ترین موضوع امروز كشور اشتغال است، خاطرنشان كرد: چند خیریه در زمینه آموزش و بازار اشتغال كنند و در این زمینه متمركز شوند و به جای حمایت های مقطعی زودگذر، با آموزش و ایجاد بازار كار افرادی كم كم مشغول به كار می شوند و در خانه درآمدی را كسب می كنند و بهتر از كمك های مقطعی است كه هیچ تغییری را ایجاد نمی كند.

صالحی خاطرنشان كرد: باید با نظم دهی به كمك های مردمی و خیران، فعالیت های خیریه ها بیشتر شود و شهرستان از وضعیتی كه دارد یك قدم جلوتر برود، كمك مالی بلاعوض به افراد خاص، افراد پیر ازكارافتاده و كسانی كه علی رغم داشتن توانایی دارای محدودیت هستند پرداخت می شود.

نماینده مردم مباركه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اشتغال برخی توان خواهان در اصفهان اظهار داشت: شهرداری اصفهان ساختمانی در یك پارك را در اختیار معلولان و توان خواهان تحت حمایت بهزیستی گذاشته است حتی افراد توان خواهی كه از ناحیه پا نقص داشتند، فعالیت های هنری انجام دادند و در این ساختمان نمایشگاه دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته بودند كه این كار باعث تقویت روحی افراد توان خواه است.

وی تصریح كرد: باید نوع نگاه و حمایت هایی كه برای اقشار كم درآمد و محروم انجام می شود، تغییر كند تا ضمن حفظ كرامت این افراد و خانواده ها، پس از چند سال به كاهش تعداد خانواده های نیازمند برسیم شیوع كرونا به شدت كشور و جهان را تحت تأثیر گذاشته است اما تجربه های جدیدی را برای ما ایجاد كرد.

صالحی با بیان اینكه باید از كارتكراری و عدم كمك رسانی در برخی مناطق جلوگیری شود گفت: با توجه به ظرفیت سپاه و بسیج، این نهاد متولی فعالیت ها شده است ، به هر خانواده ای كمك شد كه در سامانه ثبت شود كه این كار یك قدم شهرستان را جلو برد و برای اولین بار یك كار متمركزی در شهرستان شكل گرفت و كمك های تكراری حذف شد و دامنه و گسترش كمك ها افزایش پیدا كرد.

نماینده شهرستان مباركه در مجلس شورای اسلامی با تأكید بر اینكه این كار تجربه خوبی در شهرستان بود كه باید ادامه پیدا كند، افزود: یك كمیته با مسئولیت معاون فرماندار و یا مسئول امور اجتماعی شهرستان، روسای كمیته امداد، بهزیستی و هلال احمر تشكیل شود و خیریه ها و مراكز نیكوكاری حوزه فعالیت های تخصصی خود را اعلام كنند كه با مشخص شدن حوزه های كار توسط خیریه ها، تقسیم بندی انجام شود و زمینه های فعالیت از طرف فرمانداری ابلاغ شود.
منبع خبر:
تابناک
   تاریخ: ۲۳:۵۱ - ۲۷/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۲