دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

ناامنی؛ گریبانگیر پل های عابرپیاده رشت
 
رشت- ایرنا- پل های عابر پیاده كه به منظور اطمینان خاطر شهروندان برای عبور و مرور در خیابان های شلوغ و پرتردد شهرها ساخته می شود این روزها در رشت بواسطه مشكلات عدیده از كاركردهای واقعی خود دور و به معابری نا امن و غیر قابل تردد بدل شده اند.
ناامنی؛ گریبانگیر پل های عابرپیاده رشت رشت- ایرنا- پل های عابر پیاده كه به منظور اطمینان خاطر شهروندان برای عبور و مرور در خیابان های شلوغ و پرتردد شهرها ساخته می شود این روزها در رشت بواسطه مشكلات عدیده از كاركردهای واقعی خود دور و به معابری نا امن و غیر قابل تردد بدل شده اند.

به گزارش ایرنا، افزایش ایمنی عبور و مرور عابران پیاده، ایجاد آرامش و كاهش اضطراب عبور از عرض خیابان های شلوغ، جلوگیری از حوادث تلخ، كاهش تصادف و مشكلات ترافیكی از مزایای ساخت پل های عابر پیاده است، اما متاسفانه برخی از این پل ها در رشت برای عبور و مرور شهروندان از امنیت مورد نظر برخوردار نیست.

حضور معتادان، كارتن خواب ها، دستفروشان در حاشیه و روی پل ها، تاریكی و خرابی پل های مكانیزه از مشكلات تعدادی از پل های عابر پیاده رشت است. از طرفی نصب تابلوهای تبلیغاتی بر روی این پل ها به دلیل محدود كردن دید آنها موجب عدم امنیت جانی و مالی به ویژه در ساعات شب برای شهروندان می شود و به همین دلیل معمولا شهروندان از این پل ها برای عبور و مرور استقبال نمی كنند.

یكی از شهروندان رشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ضرورت ایجاد پل های عابر پیاده در سطح شهرها گفت: این پل ها برای عبور امن مردم ساخته می شود اما متاسفانه در برخی موارد به دلایل مختلف بسیار ناامن تر از شرایط عبور مردم از خیابان است.

مسعود رحیمی با انتقاد از نصب تابلوهای تبلیغاتی در پل های عابر پیاده افزود: تاریكی داخل پل ها ناشی از نصب تابلوهای تبلیغاتی و عدم دید عمومی ، پل های عابر پیاده را به مامنی برای ارازل و اوباش و همچنین دزدها تبدیل كرده است. در واقع ساعات شب در پل های عابر پیاده سطح شهر امنیت جانی و مالی احساس نمی شود.

وی گفت: تاریكی و تبدیل شدن پل های عابر پیاده به محل حضور معتادان و كارتن خواب ها موجب شده است تا كاربرد دیگری جز كاربرد اصلی داشته باشند و مردم از خدمات آن بی بهره بمانند.

وی با بیان اینكه پل های عابر پیاده رشت به نام مردم ساخته می شود اما كاربردی غیر از عبور و مرور آنان دارد، اضافه كرد: متاسفانه بیشتر این پل ها اكنون به كانون تابلوهای تبلیغاتی تبدیل شده كه سودش را عده ای دیگر می برند.

وی اظهار داشت: تعدادی از پل های عابر پیاده در رشت نیز با نام پل مكانیزه عابر پیاده مستقر شده اند اما عملا در اغلب موارد خراب بوده و مكانیزه عمل نمی كنند.

آسانسور یكی از پل های عابر پیاده شهر رشت سه شنبه گذشته به دلیل بی احتیاطی معتادان دچار حریق شد البته در این حادثه به كسی آسیب جانی نرسید و آتشنشانان نسبت به مهار حریق و جلوگیری از گسترش آتش اقدام كردند اما تكرار این حوادث نگران كننده است.

رئیس شورای اسلامی رشت در این باره می گوید: متاسفانه گلایه شهروندان از وضعیت پل های عابر پیاده مكانیزه رشت روز به روز در حال افزایش است اما شورای ششم در حفظ امنیت و منافع شهروندان رشت با كسی تعارف ندارد.

محمدحسین واثق كارگرنیا در جلسه ای با پیمانكاران پل های عابر پیاده مكانیزه و مدیران ذیربط شهرداری با بیان اینكه پل های عابر پیاده با هدف تسهیل در عبور و مرور شهروندان در رشت راه اندازی شد، افزود: اگر چه این پل ها به لحاظ سیما و منظر شهری مورد پذیرش نیست اما راه اندازی این پل ها با هدف حفظ ایمنی و سلامت شهروندان در دستور كار قرار گرفت.

تذكر كتبی به شهردار رشت

رئیس شورای اسلامی رشت با بیان اینكه برای رفع مشكل پل های عابر پیاده مكانیزه به شهردار رشت به صورت مكتوب تذكر داده ام، افزود: این موضوع را در جلسه علنی گذشته شورا تذكر داده ام كه در صورت عدم توجه، طرح سؤال از شهردار رشت به واسطه بی توجهی نسبت به وضعیت پل های عابر پیاده مكانیزه رشت و عدم امنیت شهروندان رقم می خورد.

وی با انتقاد از خرابی دائمی برخی از پل های عابر پیاده مكانیزه در شهر رشت گفت: پل های عابر پیاده مكانیزه با هدف تسهیل در عبور و مرور و حفظ ایمنی شهروندان به ویژه افراد دارای مشكلات جسمی و حركتی تعبیه شده اند، اما متاسفانه به دلیل خرابی دائمی و عدم ایمنی تعدادی از پل های مكانیزه، موجب نارضایتی شهروندان شده است.

واثق كارگرنیا با اشاره به وظایف پیمانكاران و شهرداری بر اساس قرارداد فی مابین آنها اظهار داشت: پیمانكاران وظیفه دارند درباره پل های عابر پیاده بر اساس تعهداتشان عمل كنند ضمن اینكه شهرداری رشت نیز باید نسبت به مفاد قانونی قرارداد فی مابین متعهد باشد.

پل های عابرپیاده رشت، گرفتار در ترافیك مشكلات

رئیس شورای اسلامی رشت درباره خاموشی پل های عابر پیاده مكانیزه و با انتقاد از موضوع تصریح كرد: حتی اگر آسانسور برخی از پل های عابر پیاده مكانیزه سالم باشد، به دلیل تاریكی، حضور افراد معتاد و سایر موارد استفاده از برخی از این پل ها امكان پذیر نیست بنابراین برای رفع این موارد نیز باید اقدام جدی شود كه رفع همه این موارد به شهردار تاكید شد.

نظارت مستمر بر پل های عابر پیاده انجام می شود

رئیس سابق سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت گفت: 25 پل عابر پیاده در این شهر فعال است كه در مجموع یك شركت پیمانكاری و سه سرمایه گذار بومی و غیربومی برنده بر مبنای مزایده مسئولیت پل ها را عهده دارند.

علیرضا قانع در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه پل های عابر پیاده در رشت یك سری مكانیزه و تعدادی هم غیرمكانیزه هستند، اظهار داشت: از این تعداد هشت پل عابر پیاده غیرمكانیزه با اتمام دوره 12 ساله سرمایه گذاری اكنون در اختیار شهرداری و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت است كه به مزایده گذاشته شده است.

وی افزود: هشت پل عابر پیاده مكانیزه نیز 100 درصدشان از سوی سرمایه گذار بوده و حفظ و نگهداری آن نیز بر عهده سرمایه گذار مربوطه است كه یكی از این پل ها طی هفته جاری دچار حریق شده كه تحت نظارت شركت بوده است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت بیان داشت: در حال انجام فرآیندهای قانونی به منظور الزام این شركت برای انجام تعهداتش هستیم و جلسه ای نیز با این شركت انجام شده است.

قانع با بیان اینكه آسانسور هفت پل دیگر زیر نظر این شركت نیز فعال نیست، اظهار داشت: شركت مربوطه تعهداتی دارد كه پی گیر مباحث حقوقی در این زمینه هستیم تا خسارت های ناشی از كارنكردن این آسانسورها را دریافت كنیم.

وی اظهار داشت: 2 پل مكانیزه در محدوده خیابان جانبازان شهر رشت نیز مربوط به شركتی غیربومی است و امسال سال آخر سرمایه گذاری اش است كه با این پیمانكاران نیز چالش داریم.

قانع با تاكید بر اینكه بر پله ها نیز نظارت مستمر انجام می شود، اضافه كرد: هر روزی كه پل ها غیرفعال باشد به پیمانكاران اخطار داده می شود چون آنها موظفند پیگیری كرده و در صورت عدم رسیدگی متحمل جریمه های سنگینی خواهند شد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت خاطر نشان كرد: حفظ، نگهداری و نظافت پل های عابر پیاده بر عهده سرمایه گذار است و از سوی این سازمان نیز نظارت انجام می شود.

وی با اشاره به سرقت آسانسور پل های عابر پیاده در دوره های مختلف اظهار داشت: 10 سارق در این ارتباط دستگیر و در زندان به سر می برند.

حال مسئول پل های عابرپیاده رشت چه شهرداری باشد و چه پیمانكار و سرمایه گذار، مردم از مدیریت شهری خواستار رفع مشكلات در حوزه این سازه ها و اطمینان خاطر برای عبور و مرور از این پل ها هستند و امیدوارند كه با توجه به تذكرات شورانشینان رشت به شهردار و پیمانكاران و سرمایه گذاران مربوطه این مشكلات سریعتر مرتفع شود.

رشت دارای حدود ٧٠٠ هزار نفر جمعیت است كه در طول روز به یك میلیون و ٢٠٠ هزار نفر می رسد.

برچسب ها
- رشت
- شهرداری رشت
- گیلان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۱۸ - ۲۱/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۳