دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

واكسن گریزی و عادی انگاری، چراغ سبز برای بازگشت كرونا
 
گناباد- ایرنا- شیوع ویروس كرونا از حدود 2 سال پیش به یكی از مسائل و مشكلات مهم شهروندان و مسوولان كشور ما و دیگر كشورهای جهان تبدیل شده است و تبعات آن همه بخش های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را تحت تاثیر خود قرار داده است.
واكسن گریزی و عادی انگاری، چراغ سبز برای بازگشت كرونا گناباد- ایرنا- شیوع ویروس كرونا از حدود 2 سال پیش به یكی از مسائل و مشكلات مهم شهروندان و مسوولان كشور ما و دیگر كشورهای جهان تبدیل شده است و تبعات آن همه بخش های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را تحت تاثیر خود قرار داده است.

پنج موج فراگیر ویروس كرونا در همین مدت علاوه بر ابتلای افزون بر 6 میلیون و 150 هزار نفر در كشور، 130 هزار و 603 تن از هموطنان مان را به كام مرگ كشانده است.

از مجموع بیش از 32 هزار تست كرونای گرفته شده از ابتدای شیوع این بیماری تاكنون در شهرستان های گناباد و بجستان در جنوب استان خراسان رضوی، بالغ بر 17 هزار تست مثبت بوده است و 357 نفر تاكنون بر اثر ابتلا به بیماری كووید 19 در این شهرستان ها جان خود را از دست داده اند.

مهار شیوع ویروس كرونا تنها با مشاركت آحاد مردم در رعایت مسائل پیشگیرانه امكان پذیر است و از ابتدای شیوع این ویروس هر زمان مردم نسبت به رعایت پروتكل های بهداشتی و زدن ماسك، فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در اجتماعات اهتمام داشته اند، شاهد كاهش میزان شیوع این ویروس بوده ایم و هر زمان احساس مسوولیت عمومی نسبت به این امر كاهش یافته، خطر شیوع موج جدیدی از بیماری اوج گرفته و مصداق بارز آن شیوع موج پنجم و سویه جدید كرونا در سطح كشور بوده است.

در این مدت در برخی موارد آمار فوتی های روزانه كرونا در كشور به بیش از 600 نفر هم افزایش یافت و این هشداری برای همگان است كه به محض سهل انگاری مردم در رعایت پروتكلهای بهداشتی و عادی انگاشتن وضعیت، بیماری كووید 19 با شدتی بیشتر از قبل طغیان خواهد كرد.

دولت سیزدهم با رویكرد واكسیناسیون حداكثری در حوزه بهداشت و سلامت از 20 مردادماه آغاز به كار كرد و در 100 روز گذشته با تزریق 108 میلیون دز واكسن، گام بلندی در مهار كرونا برداشت كه نتایج آن در كاهش تلفات این ویروس در روزهای اخیر مشهود است، به طوری كه علاوه بر كاهش تعداد مبتلایان، شمار فوتی های روزانه كرونا در كشور، پس از مدتها دو رقمی شده و به 70 تا 80 نفر كاهش یافت.

در این میان با وجود تاثیر واكسن كرونا بر افزایش ایمنی بدن در برابر بیماری، واكسن گریزی عده ای از مردم و واكسن هراسی برخی دیگر، به معضلی اساسی تبدیل شده است و بعضی از اشخاص علاوه بر آنكه خود تمایلی به زدن واكسن كرونا ندارند تلاش دارند تا دیگران را نیز از این كار بازدارند و این اقدام آنان تهدیدی برای سلامت عمومی جامعه به شمار می رود.

به اعتقاد كارشناسان بهداشتی تا زمانی كه بیش از 70 درصد افراد جامعه واكسن كرونا دریافت نكرده باشند همچنان خطر شیوع و ابتلای افراد به بیماری كووید 19 وجود دارد و در شرایطی كه تعداد زیادی از مردم دزهای اول و دوم كرونا را دریافت كرده و برخی افراد دارای شرایط هم در انتظار دریافت دز سوم هستند، هنوز برخی افراد از زدن واكسن امتناع می كنند كه این چالشی اساسی در مسیر رسیدن جامعه به ایمنی و گذر از این معبر بحرانی محسوب می شود.

هم اكنون رعایت پروتكل های بهداشتی در شهرستان گناباد به حدود 50 درصد كاهش یافته است كه می تواند زنگ خطری برای شیوع موج بعدی بیماری باشد.

یكی از شهروندان گنابادی به خبرنگار ایرنا گفت: برخی اشخاص با دیدگاههای نادرست و اعتماد نداشتن به نوع واكسن و یا ترس از ابتلا به بیماری كووید 19 از دریافت واكسن طفره می روند در حالی كه واكسیناسیون نقش مهمی در كاهش تبعات شیوع ویروس همه گیر كرونا دارد، و همه واكسن های موجود نیز تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی را دارا است.

فاطمه زمانی گفت: قطع زنجیره شیوع ویروس كرونا تنها با مشاركت همه مردم در دریافت واكسن امكان پذیر است و مسوولان و دست اندركاران ذیربط باید در كنار فرهنگ سازی، با ایجاد مشوق هایی مردم را ترغیب به زدن واكسن كنند.

صادق خان شهری یكی دیگر از شهروندان گنابادی از واكسن گریزی و واكسن هراسی به عنوان یك مشكل و معضل اجتماعی یاد كرد و گفت: با واكسیناسیون وسیع در جامعه تعداد ابتلا و فوتی های ناشی از این بیماری كاهش یافته است ولی وضعیت كنونی شكننده است و همه آحاد جامعه باید در كنار پرهیز از عادی انگاری و رعایت پروتكلهای بهداشتی، به دریافت واكسن كرونا هم اهتمام ورزند و افرادی كه از این مساله امتناع می كنند را ترغیب به تزریق واكسن كنند.

وی تصریح كرد: با وجود تعداد بالای جمعیت سالمندان در شهرستان گناباد، آسیب پذیری این منطقه از نظر شیوع كرونا بالا است و واكسیناسیون باید توسط همه اشخاص جدی گرفته شود.

یك جوان گنابادی هم گفت: با مشاركت مردم در رعایت پروتكلهای بهداشتی وضعیت گناباد از نظر شیوع كرونا از قرمز به نارنجی و زرد تغییر یافت و اگر اهتمام و مشاركت عمومی در رعایت پروتكلهای بهداشتی كاهش یابد دوباره به وضعیت قرمز باز می گردیم كه از تبعات آن می توان به افزایش تعداد بستری ها و فوتی ها اشاره كرد.

مجید سعادتی ادامه داد: بهبود وضعیت این شهرستان و رسیدن به رنگ آبی، منوط به همكاری مردم در استفاده از ماسك، ضدعفونی یا شستشوی دست با آب و صابون، رعایت فاصله اجتماعی ، پرهیز از شركت در هر نوع تجمع، خودداری از حضور در فضاهای سربسته، تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف میوه و غذاهای سالم و رعایت تهویه منزل، مراقبت از كودكان و افراد دارای بیماری زمینه ای است.

دكتر سیدمحمد حائری روحانی، كه بیش از 60 سال است در گناباد طبابت می كند، به خبرنگار ایرنا گفت: تزریق واكسن در كنار رعایت پروتكلهای بهداشتی نقش مهمی در كاهش تبعات بیماری كووید 19 و كاهش مرگ و میر ناشی از آن در كشورهای مختلف و به خصوص كشور ما داشته است.

وی افزود: با توجه به پیدایش سویه های جدید كرونا، هیچ یك از افراد در برابر این بیماری مصون نیستند و در صورت عادی انگاری و پرهیز از زدن واكسن امكان ابتلای آنان به این بیماری و شیوع آن در جامعه وجود دارد و حتی افرادی كه واكسن تزریق كرده اند نیز باید نسبت به زدن ماسك و رعایت پروتكلهای بهداشتی احساس مسوولیت داشته باشند.

وی ضمن تاكید بر لزوم مصرف ویتامین ها در تقویت سیستم ایمنی بدن گفت: واكسن گریزی توسط برخی افراد نادرست و به هیچ عنوان پسندیده نیست و مخالفت با تزریق واكسن هیچ مبنای علمی ندارد، چون همه واكسن ها مورد تایید مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی قرار گرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی گناباد نیز گفت: تزریق واكسن كرونا به افراد، به خصوص سالمندان، به معنای مصونیت كامل آنان و آسیب پذیر نبودن در برابر ابتلا به این ویروس نیست.

دكتر لیلا صادق مقدم افزود: افرادی كه مراحل اول و دوم و حتی سوم واكسن كرونا را دریافت كرده اند باز هم باید مسائل پیشگیرانه و پروتكل های بهداشتی را به صورت كامل رعایت كنند، چون تا زمانی كه بخش اعظم جامعه و یا بیش از 70 درصد جمعیت این واكسن را دریافت نكرده باشند، همچنان احتمال ابتلای مجدد آنان به این بیماری وجود دارد.

وی ادامه داد: اغلب واكسن های كرونا باید در 2 دز و در برخی گروههای هدف و سالمندان در سه دز تزریق شود و بعد از دریافت دز نخست ایمنی در بدن ایجاد نمی شود و افزایش پاسخ بدن به این واكسن به طور معمول بعد از تزریق دز دوم، كه عمدتا سه تا چهار هفته بعد از مرحله نخست انجام می شود، صورت می گیرد.

این پزشك متخصص طب سالمندان با اشاره به تزریق واكسن با اولویت این گروه سنی، بیان كرد: افراد سالمند و خانواده آنان باید بعد از دریافت این واكسن، همچنان توصیه های پیشگیرانه مانند رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از روبوسی، دست دادن، استفاده از ماسك و غیره را رعایت كنند.

مسوول بخش ایزوله بیماران تنفسی و كرونای بیمارستان علامه بهلول گنابادی هم به خبرنگار ایرنا گفت: عادی انگاری مردم یك معضل مهم در شیوع ویروس كرونا است لذا همه باید در كنار رعایت مسائل پیشگیرانه از دورهمی های خانوادگی بپرهیزند.

دكتر فرنوش شریفی نیا افزود: افزایش جمعیت سالمند گناباد و آسیب پذیری این رده سنی، نگرانی ما را نسبت به شیوع كرونا در این شهرستان افزایش داده است و باید با رعایت دقیق مسائل پیشگیرانه در جلوگیری از ابتلا و شیوع این بیماری تلاش كرد.

وی افرادی را كه بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند شامل افراد مسن و دارای بیماری های زمینه ای قلبی و ریوی، مبتلایان به سرطان و افرادی كه تحت شیمی درمانی هستند و نیز بیمارانی دانست كه نقص سیستم ایمنی دارند.

وی گفت: با توجه به موقعیت استان خراسان رضوی و گناباد از نظر رفت و آمد زائران و مسافران و از طرفی آسیب پذیری جامعه از نظر ابتلا به كرونا، مردم باید موارد پیشگیری مانند خودداری از دست دادن و روبوسی و فاصله گرفتن از افراد مبتلا به سرماخوردگی و استفاده از ماسك و دستكش، شست و شوی مرتب و اصولی دستها، پرهیز از حضور در اجتماعات و سفرهای غیرضرور را رعایت كنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی گناباد هم گفت: عادی انگاری در رعایت پروتكل های بهداشتی و واكسن گریزی در برخی افراد موجب افزایش آمار بستری ها و فوتی های كرونا می شود.

دكتر جواد صادقی نسب بیشتر آمار بستری ها و فوتی های كرونا را مربوط به افرادی عنوان كرد كه از زدن واكسن امتناع كرده اند و افزود: 15 تا 20 درصد مردم گناباد و بجستان هنوز هیچ دزی از واكسن كرونا را دریافت نكرده اند و برای ایمنی كلی جامعه باید 95 درصد مردم با دریافت واكسن سطح ایمنی بدن خود را افزایش دهند.

وی اضافه كرد: مردم باید احساس مسوولیت بیشتری به رعایت پروتكلهای بهداشتی و تهویه هوا در محیط های سربسته داشته باشند، به خصوص در كلاسهای درس مدارس كه دانش آموزان كمتر از 12 سال واكسن دریافت نكرده اند، باید این مساله به صورت جدی تری مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینكه استفاده از واكسن به طور كامل انسان را در برابر بیماری كووید 19 مصون نمی كند، گفت: واكسن گریزی تنها منحصر به كشور ما نیست و اكنون بیشترین آمار مرگ و میرهای كرونایی مربوط به افرادی است كه از زدن واكسن خودداری كرده و یا واكسیناسیون كاملی نداشته اند.

دكتر صادقی نسب گفت: 80 درصد افراد جان باخته بر اثر كرونا را اشخاصی تشكیل می دهند كه از زدن واكسن خودداری كرده اند و این نشان دهنده اهمیت واكسیناسیون در كاهش خطرپذیری جامعه در برابر بیماری كووید 19 است و اشخاصی كه با تبلیغات نادرست دیگران را از زدن واكسن می ترسانند، سلامت عمومی جامعه را به مخاطره می اندازند.

وی با اشاره به تاثیر تزریق واكسن در كاهش ابتلا و فوتی ناشی از كرونا گفت: در شرایطی كه در موج های دوم و سوم هر روز در برخی موارد 2 تا سه نفر در شهرستانهای گناباد و بجستان فوت می كردند و در بعضی روزها این میزان به 9 نفر هم می رسید، این مساله از لحاظ روانی، اجتماعی و اقتصادی صدمات جبران ناپذیری به جامعه وارد می كرد ولی پس از شروع واكسیناسیون گسترده، آمار مرگ و میر در جامعه و به خصوص در بین سالمندان كاهش یافت.

وی ادامه داد: از ابتدای شیوع ویروس كرونا همیشه گناباد جزو شهرستان های قرمز از نظر شیوع بود و پذیرش بیماران و آمار بستری و فوتی آنان نسبت به جمعیت زیاد بود ولی از آبان امسال كه طرح واكسیناسیون در سطح وسیع انجام شد، شاهد كاهش مرگ و میر و مبتلایان به كرونا بودیم.
وی تصریح كرد: البته واكسیناسیون به تنهایی باعث قطع زنجیره ابتلا به بیماری كووید 19 نمی شود و با توجه به پیدایش سویه های جدید ویروس كرونا، باید حتماً محدودیت ها و رعایت پروتكل های بهداشتی مدنظر قرار بگیرد.

فرماندار گناباد هم با اشاره به واكسن گریزی و تمایل نداشتن برخی افراد برای دریافت واكسن كرونا گفت: باید با بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی و از جمله رسانه های ارتباط جمعی نسبت به فرهنگ سازی و ترغیب مردم به دریافت واكسن و رعایت پروتكلهای بهداشتی اقدام كرد.

حامد قربانی ادامه داد: عادی انگاری از سوی مردم، كم توجهی نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و استفاده نكردن از ماسك، شیوع كرونا و خطر افزایش تعداد بیماران مبتلا به كووید 19 را افزایش می دهد.

وی گفت: هر چند تعداد بستری شدگان و افراد فوت شده ناشی از كرونا در این شهرستان كاهش یافته است ولی این وضعیت می تواند شكننده باشد و در صورت عدم توجه كافی به رعایت پروتكل های بهداشتی، تعداد بیماران افزایش خواهد یافت.

سه بخش با گنجایش 170 تخت و یك بخش مراقبت ویژه نیز در بیمارستان علامه بهلول گنابادی برای درمان بیماران مبتلا به كووید 19 فعال است.

مركز شهرستان 93 هزار نفری گناباد در 287 كیلومتری جنوب مشهد واقع است.

برچسب ها
- ویروس كرونا
- دانشگاه علوم پزشكی
- طرح واكسیناسیون كرونا
- پروتكلهای بهداشتی
- گناباد
- بجستان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۷:۵۵ - ۲۱/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۹