دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

«پیش دبستانی» برای استثنایی ها «اجباری» است
 
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از رشد بیش از 100 درصدی مراكز مشكلات ویژه یادگیری در دوسال اخیر از 400 به 810 مركز خبر داد.
«پیش دبستانی» برای استثنایی ها «اجباری» است به گزارش ایسنا، سیدجواد حسینی اظهار كرد: با رویكرد تجمیع خدمات به دانش آموزان با نیازهای ویژه، 12مركز جامع تشخیصی، خدمات توانبخشی و مشاوره در سال گذشته در كشور به بهره برداری رسیده است كه اولین مركز آن سال گذشته در بجنورد افتتاح شد.

وی با اشاره به برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی گفت: در سال جاری و علیرغم شرایط كرونایی پوشش برنامه سنجش به بالای 99درصد رسید كه ركوردی بی نظیر در این زمینه ثبت شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش استثنایی تمامی مأموریت های آموزش و پرورش عادی را در تمامی حوزه های تعلیم و تربیت برعهده دارد و یكی از تخصصی ترین سازمان های تابعه وزارت آموزش و پرورش است.

حسینی با بیان این كه دو مقطع متوسطه پیش حرفه ای و حرفه ای نیز علاوه بر مقاطع عادی در آموزش و پرورش استثنایی وجود دارد، گفت: علاوه بر این دو مقطع، دوره پیش دبستانی در آموزش و پرورش استثنایی اجباری و از بدو تولد است.

وی افزود: مخاطبین سازمان آموزش و پرورش استثنایی مخاطبین خاصی هستند كه نیازمند خدمات ویژه و تخصص خاص هستند و در حال حاضر 7گروه تحت پوشش تعلیم و تربیت و توان بخشی آموزش و پرورش استثنایی قرار دارند.

حسینی تصریح كرد: در تمام دنیا تعلیم، تربیت و توان بخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه بین 5تا 10برابر فرصت، زمان، اعتبار و تخصص بیشتر نیاز دارد.

وی با بیان این كه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه ستادی و سطح ادارات كل دارای ساختار خوبی است،گفت: عدم وجود هماهنگی بین بخشی در حوزه معاونت های ادارات كل در خصوص آموزش و پرورش استثنایی و لزوم همكاری معاونان با آموزش و پرورش استثنایی یكی از دلایل ایجاد شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی در سطح استان ها است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: ساختار آموزش و پرورش استثنایی در سطح مناطق 760گانه آموزش و پرورش استثنایی حلقه مفقوده است و تشكیل این شورا در سطح مناطق می تواند جبران كننده این حلقه مفقوده باشد.

حسینی، «توان بخشی» به دانش آموزان استثنایی در كنار تعلیم و تربیت را از ضروریات دانست و گفت: 700نیروی توان بخش، خدمات توان بخشی درون مدرسه ای به دانش آموزان استثنایی ارائه می نمایند و در سال جاری 10میلیارد تومان اعتبار، برای خدمات توان بخشی برون مدرسه ای در نظر گرفته شده است.

وی افزود: همچنین در قالب طرح خدمات حمایتی و در 19قلم، كمك هزینه خدمات درمانی با ارزش بیش از 20میلیارد تومان به دانش آموزان استثنایی پرداخت می شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان جهت گیری های نظام های تعلیم و تربیت پیشرفته دنیا گفت: در نظام های تعلیم و تربیت پیشرفته دنیا، توجه ویژه ای بر دسترسی امكانات آموزشی برای همه افراد و حركت به سمت تلفیق و فراگیر سازی با آموزش های فردی شده، شده است.

به گزارش مركز اطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ وی افزود: «طرح تلفیقی فراگیر» در آموزش و پرورش استثنایی گامی برای حركت به سمت فراگیر سازی است كه این برنامه از زمان اجرا تاكنون 80 برابر رشد داشته است و در حال حاضر نزدیك به 70هزار دانش آموز استثنایی در 21هزار مدرسه عادی پذیرا در حال تحصیل هستند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۲:۴۱ - ۲۲/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۹