دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

پرستاران تامین كننده سلامت در مسیر تكامل جامعه بشری هستند
 
رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی:

پرستاران تامین كننده سلامت در مسیر تكامل جامعه بشری هستند

دكتر حمیدرضا خانكه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی روز یكشنبه در مراسم جشن روز پرستاری بیمارستان توانبخشی رفیده، ضمن تبریك این مناسبت گفت: « پرستاران تامین كننده سلامت در مسیر تكامل جامعه بشری هستند ».

به گزارش وبدای دانشگاه بنقل از روابط عمومی بیمارستان رفیده، دكتر خانكه كه در جمع پرستاران بیمارستان رفیده صحبت می كرد، ضمن اشاره به اهمیت خدمات پرستاری گفت: خدمات پرستاری از بدو تولد تا زمان مرگ و در هنگام سلامت و بیماری باید در كنار انسان باشد، چرا كه پرستاران تامین كننده سلامت در مسیر تكامل جامعه بشری هستند.

وی افزود: با توجه به فعالیت های پرستاران، در سطح اول پیشگیری از بیماری، پرستاران بهداشت جامعه را داریم كه وظیفه شان، در كنار مردم بودن، توسعه سطح سواد سلامت و كمك به آموزش سلامت جامعه است. در بستر بیمارستان ها، پرستارهایی داریم كه در زمینه های تخصصی و فوق تخصصی در رشته های مختلف پرستاری با تخصص های مستقل كار می كنند و هنگامی كه از مرز بیمارستان خارج می شویم، بحث توانبخشی و خدمات برای بیماران مزمن را داریم. بنابراین مشاهده می كنیم خدمات پرستاری از بدو تولد شروع می شود و تا لحظه مرگ در زمان سلامت و بیماری انسان را همراهی می كند.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در ادامه با اشاره به نقش پرستاران و كادر درمان در مبارزه با بیماری كرونا اظهار داشت: در شرایط كرونا، شاهد از خود گذشتگی ها و زحمات همه كاركنان كادر درمان بودیم و در این ایام، كادر درمان خدمات ارزنده ای ارائه و نشان داد « گروه سلامت، گروه قابل تقدیر و متعهد به مردم است ».

نظام سلامت باید به صورت جامع حقوق همه كاركنان خود را تامین كند

دكتر خانكه در بخش دیگری از صحبت هایش به بحث درآمد و حقوق صنفی پرستاران اشاره كرد و گفت: بحث درآمد و حقوق صنفی پرستاران همیشه مطرح بوده است و بنده مخالف حركات صنفی اصناف در مقابل یكدیگر هستم و به نظرم نظام سلامت باید به صورت جامع حقوق همه كاركنان خود را تامین كند و با توجه به موضوعاتی همچون نظام ارجاع و پزشك خانواده كه مقرر شده است در این دولت عملی شود، می توانیم شاهد توزیع منطقی تر و عادلانه تر منابع و امكانات در بین كاركنان سلامت در تمام سطوح باشیم.

پرستاری، نقش میزبانی سلامت را بر عهده دارد

وی افزود: به نظر بنده خدمات سلامت، خدمات تیمی است و هیچ انحصاری وجود ندارد كه فرد خاصی نقش خود را كلیدی تر بداند. در حقیقت تیم سلامت، زنجیره ای از نقش های مختلف و در كنار یكدیگر است و پرستاری نقش میزبانی سلامت را بر عهده دارد و بقیه نقش ها كمك كننده هستند و در كنار آن قرار می گیرند. و هدف مجموعه نقش ها تامین اهداف سلامت و ایجاد رفاه برای مردم است.

خانكه در ادامه سخنانش به مهاجرت كادر درمان پرداخت و گفت: در سال های اخیر عواملی مثل میزان درآمد و امكانات بالای كشورهای غربی و حتی كشورهای حوزه خلیج فارس باعث مهاجرت كادر درمان و از دست دادن نیروهای نظام سلامت شده است،اما باید به یاد داشت كه نیروی انسانی، مدیون خدمات و آموزش های رایگان و منابع مردم كشورش است و باید خدماتش را نیز به همین مردم ارائه دهد.

وی افزود: در بیمارستان توانبخشی رفیده نیز همه ما باید با همكاری و همدلی یكدیگر، بهترین خدمات را به مردم ارائه دهیم، چرا كه حق مردم است.

دكتر خانكه همچنین با اشاره به برنامه های آینده بیمارستان گفت: «این بیمارستان یكی از نقاط افتخار در نظام سلامت و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی است » و مطمئنم روز به روز با زحمات كاركنان و عملی كردن برنامه هایمان، بیش از پیش به استانداردهای بین المللی نزدیك تر می شود.

وی از پیاده سازی طرح اختصاص سهمیه 5 درصد تخت های بیمارستانی به تخت های توانبخشی در سطح كشور، ادغام خدمات توانبخشی در نظام سلامت از سطح اول تا سطح سوم و قانع كردن شركت های بیمه گر برای پوشش دهی بیشتر خدمات توانبخشی را از برنامه های در نظر گرفته شده در حوزه توانبخشی نام برد و ابراز امیدواری كرد كه با كمك های وزارت بهداشت به آنها دست یابیم.

روند سالمندی در جامعه، نیازمند توجه بیشتر به خدمات توانبخشی است

دكتر خانكه در پایان صحبت هایش با اشاره به اهمیت خدمات توانبخشی گفت: « روندی كه جامعه ما طی می كند، روند سالمندی است و بنابراین نیازمند توجه بیشتر به خدمات توانبخشی است » و باید مراكزی مثل بیمارستان توانبخشی رفیده به عنوان مراكز عالی این حوزه توسعه پیدا كند و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز موظف است این مرجعیت را بر عهده بگیرد و با سیاست گذاری در حوزه سلامت و توانبخشی باعث شود تا مردم به بهترین شكل و با كمترین هزینه از خدمات توانبخشی بهره مند شوند.

دكتر فریدون لایقی رئیس بیمارستان توانبخشی رفیده نیز طی سخنانی در این مراسم ضمن تبریك روز پرستار، خطاب به پرستاران گفت: «امسال با توجه اینكه چند روز در بیمارستان بستری بودم، از نزدیك شاهد تلاش و زحمات شبانه روزی شما بودم و متوجه شدم كه با چه میزان مهر و محبت و صفای دل به بیماران رسیدگی می كنید و قدر زحمات تان را خیلی بیشتر از قبل دانستم».

حدود 90 درصد بیماران از خدمات بیمارستان توانبخشی رضایت دارند

وی افزود: از اینكه فرهنگ توجه به بیمار، به عنوان میهمان در بیمارستان جاری شده است، بسیار خرسندم و در این مدت از نزدیك شاهد فرهنگ میهمان پنداشتن بیمار بودم و از اینكه با بیماران مانند میهمان و همیشه با روی خوش و لبخند به لب رفتار می شود، بسیار خوشحالم و با توجه به میزان رضایت حدود 90 درصدی ببماران، می توانم بگویم بیمارستان توانبخشی رفیده، بیمارستان بیمار محور است.

دكتر لایقی همچنین از زحمات تیم پرستاری در بخش های مختلف و به خصوص پایگاه واكسیناسیون بیمارستان توانبخشی رفیده تشكر كرد.

وی در پایان سخنانش گفت: انتظار می رود با حمایت های دكتر خانكه و تیم مدیریتی شان، این بیمارستان به عنوان تنها بیمارستان توانبخشی كشور، به جدیدترین امكانات حوزه توانبخشی نوین دنیا مجهز شود، تا ما بتوانیم بلحاظ خدمات توانبخشی و بهترین تجهیزات، پیشرو و الگوی سایر مراكز باشیم.

در ادامه مراسم، مریم ده بزرگی مترون بیمارستان، ضمن تبریك روز پرستار و آرزوی سلامتی برای تك تك تیم پرستاری بیمارستان توانبخشی رفیده، گزارشی از فعالیت های پرستاری ارائه داد.

دكتر بیژن خراسانی معاون درمان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دكتر حسن محمدی مدیر بیمارستان توانبخشی رفیده و سید مهدی محسن زاده مدیر سابق بیمارستان نیز در این مراسم، روز پرستار را تبریك گفته و برای پرستاران آرزوی سلامتی و موفقیت كردند.

در این مراسم، با اعطای لوح و اهدای هدایایی، از سجاد دوست محمدی سوپروایزر بالینی، آرش قنبری سرپرستار اتاق عمل، سحر قاسمی پرستار بخش نورولوژی، سمیرا اكبری پرستار بخش جراحی، مائده چابك پرستار بخش آسیب مغزی، فاطمه صفامنش پرستار بخش اطفال، فرزانه كلهری پرستار بخش استروك، شقایق شریفی كارشناس هوشبری اتاق عمل، آذر ژنبر بهیار درمانگاه قلب، هدیه نصیریان كارشناس هوشبری كلینیك و اتاق عمل، سارا سادات توكلی پرستار بخش اورژانس، ملیحه معجونی كمك پرستار بخش استروك و محمد احمدی فر كمك پرستار بخش نورولوژی به عنوان پرستاران نمونه تقدیر شد.

انتهای پیام/





تهیه و تنظیم خبر: شاهی
   تاریخ: ۰۸:۲۷ - ۲۲/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۸