دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

رشد بودجه سازمان بهزیستی/50 میلیارد تومان برای اجرای سند سالمندان
 
بودجه سازمان بهزیستی در لایجه بودجه 1401 رشد قابل چشمگیری داشته است و برای اجرای سند سالمندان نیز پیش بینی های خوبی صورت گرفته است.
رشد بودجه سازمان بهزیستی/50 میلیارد تومان برای اجرای سند سالمندان بودجه سازمان بهزیستی در لایجه بودجه 1401 رشد قابل چشمگیری داشته است و برای اجرای سند سالمندان نیز پیش بینی های خوبی صورت گرفته است.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه: پیشنهادات مطرح شده در لایحه بودجه 1401 در بخش مربوط به وظایف و مسئولیت های سازمان بهزیستی كشور كه از رسیدگی به مددجویان تا موضوع سالمندان و رسیدگی به كودكان كار و خیابان و ساماندهی زنان بی سرپرست و… را در بر می گیرد، یكی از موضوعات مهم لایحه بودجه هر سال است كه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم می شود.

در سال 1400 بودجه سازمان بهزیستی كه در ابتدا از سوی دولت نزدیك به 4 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده بود در نهایت با افزایش از طرف مجلس شورای اسلامی به 9 هزار و 500 میلیارد تومان رسید همچنین در خصوص كاهش فقر مطلق از محل تبصره 14 یعنی مبالغی كه به عنوان مستمری ماهانه به مددجویان بهزیستی پرداخت می شود در سال 1400، 3 هزار و 500 میلیارد تومان (فقط برای بهزیستی) در نهایت در نظر گرفته شد.

یكی دیگر از موارد مهمی كه چند سالی است در لایحه بودجه گنجانده می شود مربوط به قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت است كه از سال 97 كه در دولت به تصویب رسید. تا سال 1397 هیچ بودجه ای اختصاصی برای اجرای قانون تخصیص داده نشده بود بعد از آن 200 میلیارد تومان در قانون در نظر گرفته شد كه در نهایت تخصیص صورت نگرفت؛ در سال 1398 یكهزار و 100 میلیارد تومان در قانون بودجه لحاظ شد كه 776 میلیارد تومان تخصیص یافت؛ در سال 1399 یكهزار و 300 میلیارد تومان و در سال 1400 این مبلغ به 2 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

با این پیش زمینه ها نگاهی به ارقام بودجه 1401 در لایحه بودجه دولت در امور مربوط به بهزیستی می اندازیم.

در یكی از مهمترین بخش های این لایحه در خصوص بهزیستی كه كاهش فقر مطلق است و برای حمایت از مددجویان بهزیستی در تبصره 14 در نظر گرفته شده است مبلغ 356,600 میلیارد ریال برای كاهش فقر مطلق خانواده های تحت حمایت كمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، پرداخت مستمری و پشت نوبتی ها و سایر خدمات حمایتی مددجویان در نظر گرفته شده است. كه بیش از 35 هزار میلیارد تومان است. این در حالی است كه سال گذشته حدود 15 هزار میلیارد تومان بودجه در تبصره 14 برای این مورد در نظر گرفته شده بود كه بخشی از آن مربوط به كمیته امداد و بخشی مربوط به بهزیستی است.

همچنین در بخش مربوط به بودجه برای یارانه مسكن خانوارهای دارای دو معلول و بودجه ای برای پرداخت مستمری مددجویان مبلغ 34,200 میلیارد ریال برای اجرای حمایت از معلولین، یارانه سود تسهیلات مسكن دو معلول به بالای بهزیستی در نظر گرفته شده است.

در لایحه بودجه 1401 یكی از جاهایی كه نام سازمان بهزیستی به چشم می خورد در بخش تبصره 6 عوارض و مالیات در بند (ج) است كه آمده است: عوارض موضوع ماده 5 قانون حمایت از صنعت برق كشور مصوب 94.8.10 به میزان 10 درصد مبلغ برق مصرفی در سقف 60 هزار میلیارد ریال تعیین می شود كه منابع حاصله 20 درصد به حساب شركت توانیر نزد خزانه داری كل كشور واریز می گردد تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه كشور برای تولید برق تجدیدپذیر و پاك و توسعه فناوری های تجدیدپذیر با اولویت روستایی، عشایری، خانواده های كم درآمد تحت پوشش كمیته امداد و سازمان بهزیستی و روستاهای فاقد دسترسی به شبكه ملی اطلاعات شود.

همچنین در بند ه آمده است: مالكان واحدهای مسكونی تحت پوشش كمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و سایر افرادی كه از توان پرداخت ناتوان هستند از حق بیمه پایه سالانه هر واحد مسكونی دارای انشعاب قانونی برق در سال 1401 به مبلغ یك میلیون ریال معاف هستند.

اما در بند (ح) آمده است اپراتورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی علاوه بر قیمت هر پیامك 30 ریال از استفاده كنندگان خدمات مذكور دریافت و به حساب درآمد عمومی ردیف 160154 نزد خزانه داری كل كشور واریز می كنند كه درآمد حاصله متناسب با وصول تا سقف یك هزار میلیارد ریال جهت اجرای موادی از قانون حمایت از حقوق معلولان و ساماندهی كودكان كار و خیابانی در اختیار سازمان بهزیستی قرار می گیرد.

در تبصره 9 بخش آموزش، پژوهش و فرهنگ در بند (ج) آمده است: مازاد هزینه تحصیلی دانشجویان تحت پوشش كمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی كشور نسبت به اعتبارات مندرج در این قانون در قالب وام از طریق صندوق رفاه دانشجویان در اختیار این افراد قرار می گیرند. اقساط وام های مذكور پس از فراغت از تحصیل و اشتغال بكار افراد پرداخت می شود. دانشجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی مذبور و فرزندان رزمندگان معسر در اولویت دریافت وام هستند.

همچنین در تبصره 10 قضایی، انتظامی و دفاعی در بند (ج) آمده است كه: در سال در سال 1401 تعرفه جریمه های رانندگی 5 درصد افزایش می یابد و مبالغ حاصله به ردیف درآمدی 150101 نزد خزانه داری كل كشور واریز می شود و معادل مبلغ افزایش یافته به شرح زیر اختصاص می یابد كه یكی از آن موارد مبلغ یك هزار و 500 میلیارد ریال جهت هزینه معلولین شدید و ضایعه نخاعی ناشی از تصادفات رانندگی و پیشگیری از معلولیت در اختیار سازمان بهزیستی است.

اما در مهمترین بخش لایحه بودجه كشور، بخش خلاصه بودجه دستگاه های اصلی، سازمان بهزیستی كشور 172,773,315 میلیون ریال از بودجه كشور سهم دارد كه بیش از 17 هزار میلیارد تومان می شود كه نسبت به سال گذشته رشد چشمگیر نزدیك به دوبرابری را دارد كه ریز آن به شرح زیر است:

برنامه ارائه خدمات یكپارچه دولت هوشمند / ‏ 245,000 میلیون ریال

برنامه راهبری و ارائه خدمات درمان و كاهش آسیب معتادان / ‏ 1,680,000 میلیون ریال

برنامه سیاست گذاری، راهبری و توسعه خدمات بیمه ای / ‏ 4,022,100 میلیون ریال

برنامه سیاست گذاری، راهبری و توسعه خدمات حمایتی / ‏ 104,653,608 میلیون ریال

برنامه راهبری و خدمات توسعه سلامت و فوریت های اجتماعی / ‏ 12,348,507 میلیون ریال

برنامه راهبری و اجرای سند سالمندان / ‏ 500,000 میلیون ریال (50‬ میلیارد تومان)

برنامه راهبری و حمایت از اشتغال و توانمندسازی اجتماعی 3,190,000 میلیون ریال

برنامه سیاستگذاری، راهبری و توسعه خدمات توانبخشی 46,132,100 میلیون ریال

برنامه پژوهش های علمی، كاربری، فناوری و فن آفرینی / ‏ 20,002,000 میلیون ریال

همچنین در این لایحه در جدول شماره 5 كه مربوط به درآمدها، واگذاری دارایی های سرمایه ای و واگذاری دارایی مالی است درآمد ناشی از اجرای قانون هدفمند كردن یارانه ها برای اجرای قانون حمایت از معلولین 28,700,000 میلیون ریال ذكر شده است.

پرداخت مستمری به فرزندان و همسران بیمه شده متوفی و 60 سال برای مردان و 55 سال برای زنان كه زیر 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند نسبت به سنوات مستمری - موضوع درآمد حاصل از اخذ یك در هزار قیمت منطقه ای بابت حق الثبت اموال غیر منقول ‏5‬ هزار میلیون ریال آمده است و در اعتبارات طرح توانمند سازی زنان سرپرست خانوار- موضوع ماده (80 قانون برنامه ششم توسعه نیز 80 هزار میلیون ریال ذكر شده است.

به گزارش مهر، سازمان بهزیستی یكی از دستگاههای متولّی سلامت اجتماعی است كه بیش از 180 ریز فعالیت دارد. شیرخوارگاه ها و مراكز نگهداری كودكان بی سرپرست و بد سرپرست و دوران سالمندی و مراكز سالمندان و نیز زنان سرپرست خانوار، افراد از كار افتاده و دارای معلولیت، بیماران اعصاب و روان، كودكان كار، معتادین و افراد آسیب دیده تنها بخشی از فعّالیت های بهزیستی در حوزه های مختلف است. توجه به این قشر از جامعه برای پیشگیری از بسیاری از آسیب های اجتماعی موثر خواهد بود.

در بحث مهمتر كه سالمندی است نیز به نظر می رسد با توجه به افزایش جامعه سالمند در دهه پیش رو و نیاز به زیرساخت ها برای این قشر از جامعه از حالا نیاز به پیش بینی های موثرتری است كه به نظر می رسد دولت در بودجه امسال به آن توجه جدی تری داشته است.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۶:۴۵ - ۲۱/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۲۵۳