دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

دانش بنیان ها به سمت طراحی برتر صنعتی هدایت می شوند/اعطای جایزه به برترین طراحی محصول
 
همزمان با برگزاری نهمین نمایشگاه مواد و تجهیزات آزمایشگاهی، جایزه ای برای بهترین طراحی صنعتی و بسته بندی به شركت های حاضر در این نمایشگاه اعطا می شود.
دانش بنیان ها به سمت طراحی برتر صنعتی هدایت می شوند/اعطای جایزه به برترین طراحی محصولعكس تزیینی و آرشیوی است به گزارش ایسنا، مركز طراحی ایران با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال جاری به منظور ترویج طراحی صنعتی محصولات آغاز به كار كرد و این مجموعه قرار است با اختصاص حمایت مالی به طراحی صنعتی محصولات شركت های دانش بنیان و خلاق، برگزاری وبینار و كارگاه های مرتبط و فراهم كردن زمینه آشنایی شركت ها با طراحان صنعتی موفق، شركت ها را به سمت طراحی صنعتی در كنار طراحی فیزیكی محصولات هدایت كند.

آگاه كردن تولیدكنندگان از مزایای طراحی در سطح جهانی، افزایش به كارگیری طراحی در توسعه محصول و استراتژی كسب و كار شركت ها، ایجاد شبكه طراحان ایرانی و ارتقای سطح صنعت طراحی ایران متناسب با بازار جهانی از اهداف این مركز به شمار می شود.

در این راستا این مركز خدماتی چون ارائه خدمات مشاوره و منتوری طراحی صنعتی، حمایت از توسعه طراحی در شركت های كوچك و متوسط و برنامه های آموزشی به شركت های دانش بنیان و فناور ارائه خواهد كرد.

به منظور ترویج و تشویق شركت ها به سمت توسعه طراحی در حوزه های صنعتی و بسته بندی و ارائه خدمات، همزمان با برگزاری نهمین نمایشگاه مواد و تجهیزات آزمایشگاهی اولین دوره اعطای جایزه طراحی ایران به برترین طراحی شركت های حاضر در این نمایشگاه اعطا می شود.

به گفته دبیر این جایزه، ارزیابی طرح ها در روزهای برگزاری این نمایشگاه خواهد بود و در نهایت به سه طرح برتر جوایزی اهدا خواهد شد.

مهدی آل احمد، دبیر جایزه طراحی ایران در گفت وگو با ایسنا، موضوع طراحی صنعتی محصولات در حوزه های های تك و دانش بنیان را از موضوعات بسیار مهم دانست و اظهار كرد: در دنیا از گذشته های دور و از زمانی كه محصولات در مقیاس انبوه به بازار ارائه شد، به این موضوع توجه شده است.

وی ادامه داد: با توسعه صنعت و محصولات فناورانه، مراكز صنعتی دنیا اقدام به راه اندازی مراكز طراحی صنعتی كردند، به گونه ای كه در انگلستان در سال 1944 شورای طراحی ایجاد شد تا هماهنگی میان طراحی هایی كه در سطح جامعه رخ می دهد، صورت گیرد. این هماهنگی از طراحی المان های شهری و معماری تا صنعتی بوده است.

آل احمد، كشورهای آلمان و ژاپن را از دیگر كشورهایی دانست كه در این زمینه فعال شدند و ادامه داد: ما در مركز طراحی ایران بررسی هایی انجام دادیم و مشاهده كردیم كه در دنیا به این موضوع توجه شده است، درحالی كه ایران كمتر به این موضوع توجه داشته است؛ از این رو برای آنكه تمركز بیشتری بر روی طراحی صنعتی به ویژه در حوزه های تك داشته باشیم، امسال با موافقت دكتر رضا اسدی فرد سرپرست مركز شركت ها و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مركز طراحی ایران را راه اندازی كردیم.

دبیر اعطای جایزه طراحی ایران، ماموریت این مركز را ترویج طراحی صنعتی در كل كشور و ارائه خدمات در حوزه های های تك عنوان كرد و ادامه داد: در راستای ترویج طراحی صنعتی، اعطای جایزه به طرح های برتر را برنامه ریزی كردیم.

آل احمد اولین دوره این جایزه را همزمان با برگزاری نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی عنوان كرد و یادآور شد: در فاز اول تمركز ما بر طراحی صنعتی تجهیزات آزمایشگاه است و این جایزه به شركت هایی اعطا می شود كه محصولشان با رویكرد طراحی بوده است و تنها به تولید محصول بسنده نكردند.

وی اصالت طرح و عدم كپی برداری از نمونه داخلی و خارجی را از دیگر شاخص های ارزیابی برگزیدگان این جایزه نام برد و خاطر نشان كرد: علاوه بر آن امضای شركت بر روی محصول باشد، ضمن آنكه موارد دیگری چون ارگونومی دستگاه، جزئیات فنی طراحی، زیبایی شناسی، روش های تولید نیز در ارزیابی ها توجه خواهد شد.

آل آحمد با تاكید بر اینكه 10 شاخص داوری در انتخاب طرح ها در نظر گرفته شده است، یادآور شد: از آنجایی كه نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی، تولیدكنندگان مواد اولیه نیز حضور دارند، از این رو موضوع بسته بندی محصولات نیز مورد توجه است.

وی حوزه خدمات را از دیگر شاخص های داوری نام برد و در این باره توضیح داد: در حال حاضر شركت هایی كه در این حوزه در كشور فعال هستند، بر روی تولید محصول فیزیكی متمركز شدند، ولی در دنیا شركت هایی به این سمت حركت كرده اند كه علاوه بر تولید محصول فیزیكی، خدماتی را به مشتریان خود ارائه دهند.

وی اضافه كرد: ما در زمینه ارائه خدمات فراخوان صادر كردیم، ولی تاكنون كسی ثبت نام نكرده اند.

آل احمد با اشاره به نحوه داوری طرح ها، تاكید كرد: در این رویداد استقبال خوب بوده كه تاكنون 100 طرح و داوری طرح ها در روزهای برگزاری نمایشگاه صورت می گیرد و در نهایت سه طرح مشمول دریافت جایزه طراحی ایران خواهند شد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۷:۴۰ - ۲۳/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۵