دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

شرایط پرداخت وام ازدواج تسهیل می شود
 
عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: در نشست مشترك با رئیس كل بانك مركزی مقرر شد، بانك ها به تكلیفی كه مجلس در راستای پرداخت وام ازدواج و تسهیل ضامن و وثایق قرار داده عمل كنند و فرآیند پرداخت وام به متقاضیان زودتر انجام شود.
شرایط پرداخت وام ازدواج تسهیل می شودبه گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خانه ملت؛ سیدمحسن دهنوی در تشریح نشست روز گذشته (دوشنبه) كمیته تامین مالی صنعت، معدن و تولید كمیسیون صنایع و معادن كه با حضور رئیس بانك مركزی، نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی، كمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: این جلسه در راستای انجام وظیفه نظارتی مجلس و كمیسیون صنایع و معادن و بررسی میزان اجرایی شدن احكام صنعت، معدن و تجارت در قانون بودجه سال 1400 برگزار شد و رئیس بانك مركزی، گزارشی از میزان اجرایی شدن تكالیفی كه در قانون بودجه سال 1400 برعهده بانك مركزی است را ارائه كرد.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس با بیان اینكه میزان اجرای وام ازدواج و موانع پیش روی پرداخت آن یكی از موضوعات بررسی شده در این نشست بود، تصریح كرد: در این جلسه مقرر شد، بانك ها به تكلیفی كه مجلس در راستای پرداخت وام ازدواج و تسهیل ضامن و وثایق قرار داده، عمل كنند و بانك مركزی نیز این موضوع را با جدیت پیگیری كند، از سوی دیگر فرآیند پرداخت وام به متقاضیان تسهیلات ازدواج تسهیل و وام آن ها زودتر انجام شود.
وی با بیان اینكه پیشنهاداتی برای پرداخت وام ازدواج در سال آینده مطرح شد، ادامه داد: پیشنهاد ما پرداخت 120 میلیون تومان و 150 میلیون تومان با در نظر گرفتن شرایط سنی به عنوان وام ازدواج در بودجه سال آینده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح كرد: براساس بودجه سال 1400 باید تسهیلاتی به مددجویان كمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی برای توانمندسازی و اشتغالزایی پرداخت شود، كه براساس گزارش ارائه شده تاكنون حدود 3 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات در این زمینه پرداخت شده است كه این عدد تا 10 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده در بودجه فاصله دارد.
عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینكه موانع پیش روی پرداخت تسهیلات حوزه مذكور باید برطرف شود، افزود: اعتبارسنجی طرح ها توسط بانك ها زمانبر است، بنابراین مقرر شد، بانك مركزی به این موضوع رسیدگی كند تا اعتبارسنجی طرح ها توسط كمیته امداد انجام شود و بانك ها صرفا تسهیلات پرداخت كنند.
دهنوی با بیان اینكه موضوع تسهیلات پرداختی حوزه دانش بنیان از دیگر مسائل بررسی شده در این نشست بود، توضیح داد: با توجه به اینكه منابع پیش بینی شده در تبصره 16 بودجه 1400 قرض الحسنه بوده و سقف قرض الحسنه محدود است، این تسهیلات در قالب وام های 12 درصدی پرداخت شده است؛ تاكنون حدود 600 میلیارد تومان قرارداد در این حوزه منعقد شده است.
وی با اشاره به اینكه بانك ها عملكرد مناسبی در حوزه تامین تسهیلات مربوط به حوزه صنعت و تولید در سال 1400 نداشتند، ادامه داد: در بودجه امسال تسهیلاتی در قالب جهیزیه و اشتغالزایی دیده شده كه هرچند تسهیلات پرداختی در حوزه اشتغالزایی مناسب بوده، اما مشكلات وثیقه همچنان پابرجا بوده است. تسهیلات مربوط به جهیزیه فاقد عملكرد بوده كه مقرر شد برای پرداخت این تسهیلات تفاهم نامه ای میان ستاد اجرایی فرمان امام و بانك مركزی نهایی و به بانك ها ابلاغ شود.
عضو هیات رئیسه مجلس درباره میزان اجرای بند (الف) تبصره 18 كه درباره تسهیلات 360 هزار میلیارد تومانی برای ساخت و نوسازی مسكن است، توضیح داد: بخشی از این تبصره عملیاتی شده و بخشی دیگر نیز كه اجرایی نشده ناشی از وجود مشكلاتی در سامانه وزارت راه و شهرسازی است كه در نشست امروز اعلام شد، این مشكلات برطرف شده و از هفته آینده این سامانه آماده دریافت تقاضای بیش از 750 هزار متقاضی مسكن شهری و 150 هزار متقاضی روستایی است.
   تاریخ: ۰۸:۵۵ - ۲۳/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۵