دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

ساماندهی حاشیه نشینی در چابهار از اولویت های دولت سیزدهم است
 
تهران - ایرنا - نماینده چابهار، كنارك، نیك شهر، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه 56 درصد از جمعیت شهری چابهار در حاشیه زندگی می كنند، ساماندهی حاشیه نشینی در این شهرستان را یكی از اولویت دولت سیزدهم عنوان كرد.
ساماندهی حاشیه نشینی در چابهار از اولویت های دولت سیزدهم است تهران - ایرنا - نماینده چابهار، كنارك، نیك شهر، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه 56 درصد از جمعیت شهری چابهار در حاشیه زندگی می كنند، ساماندهی حاشیه نشینی در این شهرستان را یكی از اولویت دولت سیزدهم عنوان كرد.

معین الدین سعیدی روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی ایرنا، با تاكید بر اینكه یكی از موضوعات بسیار مهمی كه می تواند در حوزه آسیب های اجتماعی مساله ساز شود و مقام معظم رهبری هم آن را از موضوعات اصلی كشور می دانند، بحث حاشیه نشینی است، اظهار داشت: دامنه های این معضل در استان چابهار متفاوت است.

وی افزود: نزدیك به 56 درصد از جمعیت شهری چابهار با الگوی زیست عجیبی كه در هیچ كجای كشور با آن مواجه نیستیم، در حاشیه زندگی می كنند. این آمار در حالیست كه با توجه به شرایط جوی و خشكسالی های متمادی، عدم توجه به روستاها و استفاده نكردن از ظرفیت های مرز، سرعت رشد حاشیه نشینی بسیار بالا است و مردم به دلیل برخی مشاغل و جذابیت های كاذبی كه در منطقه آزاد و بنادر منطقه چابهار وجود دارد، به حاشیه شهرها هجوم می آورند.

ساماندهی حاشیه نشینی اولویت رییس دولت سیزدهم در سفر به چابهار

نماینده مردم چابهار، نیكشهر، كنارك، دشتیاری، قصرقند و زرآباد در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینكه پیش از این مسوولان در سفر و دیدار از استان چابهار صرفا از صنایع پتروشیمی، فولاد، بندر و منطقه آزاد بازدید می كردند و برمی گشتند اما به عنوان نماینده مردم این منطقه، تلاش كردم مسوولان را به حاشیه شهرها جهت بازدید ببرم، تشریح كرد: در سفر اخیر رییس جمهوری و رییس مجلس شورای اسلامی این اتفاق افتاد و نتیجه آن شد كه ساماندهی در حاشیه نشینی شروع شود.

وی افزود: بناشد بسیج مستضعفان، ایجاد واحد مسكن محرومان را شروع كند و رییس جمهوری هم قول دادند كه در یك بازه زمانی خیلی محدود، بحث حاشیه نشینی و كپرها مورد پیگیری قرار گیرد و به طور كامل پروژه ساماندهی حاشیه نشینی چابهار اتفاق بیافتد.

ضرورت پیش بینی تدابیری برای هویت بخشی به فاقدان شناسنامه

سعیدی موضوع فاقدان شناسنامه را پدیده دیگر اجتماعی در منطقه چابهار عنوان كرد كه در كنار حاشیه نشینی به شدت آزار دهنده است.

به گفته وی، افرادی كه نسل اندر نسل ایرانی هستند به دلیل عدم آموزش صحیح متاسفانه برای گرفتن اسناد شناسنامه فرزندان مراجعه نكرده اند، پدر و مادری كه خود شناسنامه دارند اما فرزندان آنان ندارند.

سعیدی خاطرنشان كرد: این نكته را خدمت رییس جمهوری اعلام كردیم و پیشنهاد دادیم در عین رعایت همه ملاحظات امنیتی، تدابیری پیش بینی شود تا ثبت احوال كسانی كه ایرانی هستند را شناسنامه دار كند.

پدیده كودك همسری با آموزش و فرهنگ سازی كمرنگ می شود

نماینده مردم چابهار، نیكشهر، كنارك، دشتیاری، قصرقند و زرآباد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان كرد: پدیده كودك همسری هم معضلی است كه در منطقه چابهار بسیار نگران كننده است كه خوشبختانه با افزایش مباحث آموزشی، كمرنگ تر شده اما همچنان وجود دارد كه نیازمند فرهنگ سازی است.

سعیدی تاكید كرد: برای از بین رفتن پدیده كودك همسری در منطقه چابهار ضروریست، نمایندگان مردم در استان و همچنین روحانیت منطقه به صورت هماهنگ بر روی این موضوع كار كنیم اما به طور كلی اگر نسبت به گذشته نگاه كنیم بسیار شرایط بهتر شده است.

مراكز ترك اعتیاد دولتی در منطقه چابهار و شهرهای تابع چندان فعال نیستند

وی در مورد اعتیاد و سطح آسیب های آن در منطقه هم تشریح كرد: استان های شرقی خط مقدم ورود مواد مخدر و ترانزیت آن به كشورهای اروپایی هستند كه متاسفانه به همین دلیل بیشترین آسیب های اجتماعی و مشخصا اعتیاد را داریم.

سعیدی افزود: متاسفانه مراكز ترك اعتیاد دولتی در منطقه چابهار و شهرهای تابع خیلی فعال نیستند و انتظار داریم سازمان بهزیستی حتما ورود جدی تری نسبت به این موضوع داشته باشد. ضمن اینكه تجربه كردیم هر كجا روی بحث ورزش كار كردیم آسیب های اجتماعی به همان نسبت كاهش پیدا كرده است.

كمبود پزشك در چابهار

سعیدی با تاكید بر اینكه معضل دیگر این منطقه كمبود پزشك بخصوص پزشك متخصص است، تصریح كرد: در پهنه سواحل مكّران با بیش از 600 هزار نفر جمعیت فقط یك پزشك متخصص عفونی فعالیت می كند. همچنین در حالیكه شاخص سرانه تخت بیمارستانی در كشور به ازای هر هزار نفر، 1.8 تخت بیمارستانی است، این شاخص در پهنه سواحل مكّران كمتر از 0.4 است یعنی از یك چهارم میانگین كشوری هم پایین تر است.

نماینده مردم چابهار، نیكشهر، كنارك، دشتیاری، قصرقند و زرآباد در مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: در حقیقت حوزه سلامت در این منطقه چه به لحاظ كمبود پزشك، كمبود تخت بیمارستانی، كمبود تجهیزات و زیرساخت های حوزه سلامت با فاجعه روبه رو است نه بحران.

وی با ابراز تاسف از اینكه اخیرا در زایشگاه چابهار، موارد متعددی از مرگ و میر مادری را شاهد هستیم، توضیح داد: كم كاری در ایجاد زیرساخت های حوزه سلامت در منطقه باعث شده فاصله شاخص های حوزه بهداشت در منطقه با میانگین استان هم یك فاصله نجومی شود.

سعیدی درباره راهكار این امر خاطرنشان كرد: راهكار چیزی بود كه مردم در سفر رییس جمهوری مطالبه كردند و ایشان بر ایجاد دانشگاه علوم پزشكی مستقل در چابهار قول دادند.

توسعه سواحل مكّران بدون ملاحظات زیست محیطی تبدیل به ضدتوسعه شده است

نماینده شهرستان های چاربهار، كنارك، نیك شهر، قصرقند، دشتیاری و زرآباد با یادآوری اینكه یك تعریف جهان شمولی از توسعه پایدار داریم كه این توسعه زمانی پایدار معنا می شود كه علاوه بر انتفاع اقتصادی به بحث های زیست محیطی و اجتماعی و توانایی نسل های آینده برای برآورده كردن نیازهای خود هم توجه كند، گفت: متاسفانه درباره توسعه سواحل مكّران، متولیان طرح های توسعه ای چنین نگاهی نداشتند و به همین دلیل بدون رعایت ملاحظات اجتماعی و زیست محیطی توسعه می تواند تبدیل به ضد توسعه شود.

وی تاكید كرد: این انتظار را داریم كه كارشناسانی كه طرح های توسعه ای را پیگیری می كنند حتما پیوست های زیست محیطی مشخصی داشته باشند؛ این موارد را به رییس سازمان حفاظت از محیط زیست هم یادآوری كردیم تا شاهد فجایعی كه در سایر نقاط افتاده اینجا نباشیم.

نایب رییس فراكسیون محیط زیست تاكید كرد: فراكسیون در حوزه های مختلف زیست محیطی ورود خوبی داشته به عنوان مثال صید ترال بعد از دو سال صید مخرب را متوقف كردیم و در حوزه های حمایتی هم این اطمینان را به سازمان محیط زیست داده ایم كه علیرغم شرایط ویژه اقتصادی و مشكلات خاصی كه وجود دارد بر حمایت مصر هستیم.

برچسب ها
- مجلس شورای اسلامی
- سازمان حفاظت محیط زیست
- چابهار
- معین الدین سعیدی
- دولت سیزدهم
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۴۵ - ۲۳/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۶