دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

وام ودیعه مسكن به پله پایانی نزدیك شد/چند درصد موفق به اخذ وام شدند؟
 
تنها 7 روز به پایان مهلت ثبت نام برای اخذ وام ودیعه مسكن باقیست.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ فقط چند روز تا پایان مهلت ثبت نام در سامانه اعطای وام ودیعه مسكن زمان باقی است. ستاد ملی كرونا بعد از پرداخت دو سال متوالی این وام ثبت نام آن را برای آخرین بار تا پایان آذرماه 1400 تمدید كرد.

كمتر از 10 درصد موفق به اخذ وام ودیعه مسكن شدند بر اساس آمار منتشره از وزارت راه و شهرسازی تا كنون بیش از یك میلیون و 640 هزار نفر متقاضی در سامانه تسهیلات كمك ودیعه مسكن ثبت نام كرده و از این تعداد بیش از 630 هزار نفر به بانك ها معرفی شده و بیش از 130 هزار نفر تسهیلات را دریافت كرده اند.

به عبارت دیگر تنها كمتر از 8 درصد (7.9 درصد) مستأجران متقاضی دریافت تسهیلات ودیعه مسكن توانسته اند آن را دریافت كنند كه گفته می شود بخش مهمی از آنها، تسهیلات گیرندگان 25 و 40 میلیون تومانی بوده و سهم دریافت كنندگان تسهیلات 70 میلیون تومانی كمتر بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان در این زمینه نسبت به اخذ سوالات مخاطبان پرداخت، این روند همچنان ادامه دارد و متقاضیان می توانند سوالات خود را در این زمینه در قسمت نظرات مطرح كنند.

یكی از مهم ترین مشكلات متقاضیان وام ودیعه مسكن، مربوط به رد درخواست متقاضیان است چراكه در مرحله اول متقاضی تایید و در هنگام ورود به مرحله دوم متقاضی با رد درخواست مواجه می شود.

از سوی دیگر تعدادی از متقاضیان هم با توجه به آنكه از شرایط كامل وام ودیعه مسكن آگاه نیستند اقدام به ثبت نام می كنند كه این متقاضیان هم در همان مرحله ابتدا حذف می شوند.

البته كه ناگفته نماند؛ سامانه املاك و اسكان دو مرحله با مشكل سامانه ای روبرو شد كه هر بار به مدت چندین هفته قطع بود و همین امر باعث شد كه اطلاعات بسیاری از متقاضیان پاك شود.

در همین رابطه یكی از متقاضیان وام ودیعه مسكن در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، می گوید: بنده به اجبار و برای اجابت درخواست صاحبخانه ثبت نام كردم و موافقت هم شد شعبه هم انتخاب كردم، ولی بعد از چند روز رد درخواست شدم؛ من هم مخالف وام هستم چرا كه امسال را با وام ودیعه سپری كردیم سال های بعد با تورم مسكن و اجاره چه باید كرد.

همچنین متقاضی دیگری عنوان می كند: اجاره نامه به نام همسرم بوده است. كدرهگیری گرفته و با دو ضامن به بانك رفتیم. اما بانك به علت اینكه به نام همسرم ثبت نام شده و باید برای ثبت نام با نام خود به سایت مراجعه كنید حالا كه وارد سایت می شویم دیگر اجازه ثبت نام به ما نمی دهند.

فرد دیگری پرسیده است؛ چگونه دوباره ثبت نام كنم یك بار ثبت نام كردم حائز شرایط شدم بانك معرفی نكردم، حال مجدد وارد سایت می شوم اجازه ثبت نام داده نمی شود.

متقاضیان وام ودیعه مسكن برای دریافت پیامك به سایت مراجعه كنند برای دریافت پاسخ سوالات متعدد مخاطبان سراغ محمود محمودزاده معاون مسكن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی رفتیم.

او با بیان اینكه كسانی كه پیش از این برای وام ودیعه مسكن ثبت نام كرده و انتخاب شعبه كرده اند، می توانند به سامانه املاك و اسكان مراجعه و اطلاعات خود را تكمیل كنند، گفت: كسانی كه تاكنون پیامك دریافت نكرده اند، حتما دوباره به سامانه مراجعه كنند، چراكه به طورقطع مدارك آن ها ناقص بوده و باید دوباره اطلاعات خود را در سامانه بارگذاری كنند.

او با بیان اینكه متقاضیانی كه مدارك آن ها تكمیل شده، در اولین فرصت و ظرف 24 ساعت به نظام بانكی معرفی خواهند شد، افزود: شرایط دریافت وام ودیعه مسكن را برای متقاضیان بسیار راحت كرده ایم.

محمود زاده تصریح كرد: كسانی كه دارای خانه استیجاری، قرارداد معتبر و كد رهگیری باشند، می توانند در استان تهران 70 میلیون تومان، در سایر كلان شهر ها 40 میلیون تومان و در شهر های كوچك هم 25 میلیون تومان تسهیلات دریافت كنند.

او با اشاره به اینكه وزارت راه و شهرسازی ظرف 24 ساعت تمامی مستندات خود را به بانك ها ارائه می كنند، گفت: متقاضیان باید برای دریافت تسهیلات خود زودتر به بانك ها مراجعه و ضمانت و مدارك لازم را ارائه دهند.

معاون مسكن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه 166 هزار نفر در مرحله معرفی هستند، گفت: این افراد یك بار دیگر به سامانه مراجعه كنند. در صورتی كه متقاضی مدارك خود را تكمیل كند، مشكلی از لحاظ مدرك نداشته باشند، می توانند ظرف 24 ساعت تسهیلات خود را دریافت كنند.

او تصریح كرد: ممكن است برخی از متقاضیان شرایط لازم از جمله مجرد بودن و یا نداشتن كد رهگیری را داشته باشند، این متقاضیان امكان دریافت تسهیلات را ندارند.

محمود زاده بیان كرد: ما سعی كرده ایم شرایط را در این دوره برای متقاضیان بسیار آسان تر كنیم، تا متقاضیان با شرایط بهتری بتوانند از این تسهیلات استفاده كنند.

او افزود: سقف اعتبار برای تسهیلات در نظر گرفته 10هزار میلیارد تومان است و تا زمان اتمام این اعتبارات و متقاضیان می توانند در این سامانه ثبت نام كنند.

براساس این گزارش با توجه به پیگیری های صورت گرفته حتما متقاضیان كه تاكنون پیامك دریافت نكرده و یا اطلاعاتشان پاك شده در سامانه دوباره ثبت نام كنند.

شرایط دریافت وام ودیعه مسكن

متقاضیان دریافت این تسهیلات باید متاهل یا سرپرست خانوار باشند.

متقاضیان باید دارای اجاره نامه رسمی یا اجاره نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاك و مستغلات و دارای كد رهگیری باشند.

چنانچه متقاضی تا حداكثر دو هفته از تاریخ معرفی به شعب بانكی نسبت به تكمیل مدارك خود و ضامنین اقدام نكند، نسبت به رد درخواست متقاضی اقدام می شود.

با وجود اینكه طبق اعلام سامانه جامع اقدام ملی مسكن فقط افراد متاهل و سرپرست خانوار می توانند این وام را دریافت كنند، اما در سامانه ثبت نام در قسمت اطلاعات سرپرستی اشخاص متاهل یا سرپرست خانوار دو دسته دیگر نیز شامل دریافت وام هستند كه عبارت است از:

زن خود سرپرست

زن مجرد بالای 35 سال

همچنین در برخی رسانه ها اعلام شده كه "مردانی كه سابقا سرپرست خانوار بوده، اما در حال حاضر، به دلیل طلاق یا فوت همسر مجرد هستند" هم می توانند این وام را دریافت كنند.

براساس این گزارش باشگاه خبرنگاران همچنان تا پایان آذرماه پیگیر موضوع وام ودیعه مسكن برای متقاضیان است.

گزارش از محبوبه كباری
   تاریخ: ۰۷:۵۱ - ۲۳/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۲