دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

نشست " نگاهی به سلامت معنوی " برگزار شد
 
به مناسبت ولادت حضرت زینب (س) و هفته پرستار؛

نشست " نگاهی به سلامت معنوی " برگزار شد

نشست " نگاهی به سلامت معنوی " بمناسبت ولادت حضرت زینب (س) و هفته پرستار، به همت دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، و مشاركت اعضای هیات علمی دانشگاه، بصورت مجازی برگزار شد.

به گزارش وبدای دانشگاه بنقل از روابط عمومی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه، فرحناز محمدی شاهبلاغی عضو هیات علمی گروه پرستاری طی سخنانی در این نشست، سلامت معنوی را یكی از ابعاد چهارگانه سلامت عنوان كرد و با اشاره به برخی از دیدگاه های اندیشمندان در عرصه سلامت معنوی اظهار داشت: سلامت معنوی تركیبی از سلامت مذهبی ارتباط با خداوند، سلامت وجودی، احساس معنی در زندگی، رضایت و هدف از زندگی و غیره تعبیر می شود .

وی افزود: در دین اسلام، معنویت پیوندی جدا ناپذیر با نیت و پایبندی رفتار به باورهای مذهبی و لطف و مدد خداوند متعال دارد و از این حیث، موضوع سلامت معنوی اگر در كانال خاص خود و در رفتار و گرایش های ما در جامعه جاری و ساری شود، شاهد جریانات خوبی در جامعه خواهیم بود و می توانیم بگوییم، فرد دارای سلامت معنوی است.

وی بیان كرد: در تاكیدی صریح تر، معنویت در دین مسلمانان از طریق پایبندی به آداب و شعائر دین مبین اسلام و تلاش و پیگیری مستمر برای دلبستگی و پیوند با دستورات خالق هستی تعریف می شود .

این پژوهشگر عرصه سلامت معنوی در ادامه به سنجش پرسشنامه هایی نظیر سلامت معنوی گومز و فیشر، پرسشنامه مقیاس سلامت معنوی پالوتزین و ایسون، پرسشنامه سنجش معنویت هال ادوارز، بررسی سنجش مقیاس تجربیات معنوی دانشجویان و ابعاد گوناگون سلامت معنوی پرداخت .

محمدی نویسنده مقالاتی نظیر سلامت معنوی مدلی برای كاربرد در پرستاری، سلامت معنوی در سالمندان ایرانی و ... ، با تاكید به اهمیت سلامت معنوی در همه اقشار جامعه و گروه های سنی مختلف اظهار داشت: اگر سلامت معنوی در نیات عملكرد و رفتار ما بروز و ظهور پیدا كند، شاهد ثمرات آن نظیر " قلب سلیم و حیات طیبه " بوده و در چنین جامعه ای با سلامت معنوی شاهد سلامت روان، اثربخشی بر یكدیگر و ارتقای عرصه های گوناگون جامعه خواهیم بود.

گفتنی است كه این وبینار به شركت كنندگان در نشست، گواهی پایان دوره اعطا خواهد كرد.

انتهای پیام/



.

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور
   تاریخ: ۱۳:۱۷ - ۲۳/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۷