دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

چالش های خاموشی 3G برای 20 میلیون كاربر در ایران
 
چالش های خاموشی 3G برای 20 میلیون كاربر در ایران

گروه فناوری: درحالی كه شاهد یك خیز جهانی برای از رده خارج كردن شبكه 3G از سوی اپراتورهای بین المللی هستیم، به نظر می رسد، این فرایند در كشور ما به كندی پیش برودپس از آنكه ودافون، به عنوان بزرگ ترین اپراتور تلفن همراه اروپا، سال گذشته و در همین روزها شبكه 3G را در هلند قطع كرد، به تدریج سایر اپراتورها هم وارد فرایند خاموش كردن این شبكه قدیمی شدند. ودافون و البته تلكوم اعلام كرده اند كه تا پایان ماه ژوئن(9تیر) سال جاری میلادی، این شبكه را از سرویس خارج خواهند كرد و تلفونیكا هم تا پایان 2021با 3G وداع می كند. شركت وریزون هم كه پیش تر اعلام كرده بود تا آخر 2020شبكه 3G را خاموش خواهد كرد، همچنان در حال ارائه این سرویس است، اما به شدت تلاش می كند تا كاربران را به سمت تكنولوژی های جدیدتر مانند 4G LTE سوق دهد، اما آیا در ایران، كاربران 3G از انگیزه كافی برای حركت به سمت تكنولوژی های جدیدتر برخوردارند؟
انبوه كاربران 3G در ایران
پیش بینی می شود با توجه به تعداد قابل توجه كاربران شبكه 3G در كشور ما، فرایند خاموش كردن این شبكه با كندی پیش برود. اپراتورهای ایرانی اكنون به بسیاری از كاربران از طریق این شبكه، سرویس می دهند؛ به عنوان نمونه، براساس آمارهای رگولاتوری، همراه اول، بیش از 11میلیون و 500هزار كاربر دارد كه از شبكه 3G استفاده می كنند. این آمار برای ایرانسل بیش از 7میلیون و برای رایتل حدود 850هزار كاربر ثبت شده است.اگرچه مرتضی طاهری بخش، معاون فنی و توسعه شبكه همراه اول از آغاز مطالعات و بررسی ها برای خاموش كردن شبكه 3G خبر داده و گفته تا سال 1402یا 1403این شبكه از سوی همراه اول پشتیبانی نخواهد شد، اما ترغیب و مجاب كردن میلیون ها كاربر برای مهاجرت به شبكه 4G چندان آسان نخواهد بود.در عین حال، بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل هم هرچند با خاموشی 3G موافق است، اما از به نتیجه نرسیدن تیم فنی و بازاریابی این شركت در مورد كنار گذاشتن این شبكه و تمركز بر توسعه فنی 4G خبر می دهد.

احتمال حفظ 2G
علاوه بر كسانی كه به دلیل گرانی گوشی های 4G همچنان از فیچرفون ها استفاده می كنند، شاید بسیاری از كاربران را هم دیده باشید كه باوجود تمكن مالی یك گوشی دكمه ای معمولی در دست دارند. كوچك بودن، ریسك سرقت، احتمال خرابی، شكستن نمایشگر و البته بعضی از دلایل فرهنگی مانند عدم احساس نیاز به بهره مندی از تكنولوژی های جدید ارتباطی باعث شده كه فیچرفون ها همچنان پرطرفدار باشند. حتی شركت ودافون هم اعلام كرده كه با وجود خاموش كردن 3G، پشتیبانی از 2G را ادامه خواهد داد. به گفته مدیران همراه اول، حدود 14تا 15میلیون كاربر هنوز از 2G استفاده می كنند كه احتمالا بخش عمده ای از آنها در روستاها سكونت دارند؛ بنابراین، شاید تصمیم گیری در مورد خاموشی 2G كمی زود به نظر برسد.

ضرورت خاموشی 3G
اگرچه آمارها حاكی از تعداد 20میلیونی كاربران شبكه 3G است، اما به گفته عباسی آرند، ترافیك دیتا روی شبكه 3G خیلی كم است و روزبه روز كمتر هم می شود؛ به طوری كه مصرف دیتای 3G اكنون به زیر 20درصد رسیده است.
آنچه به عنوان مهم ترین مانع بر سر راه خاموش كردن 3G دیده می شود، این است كه حدود 20تا 25درصد گوشی های داخل شبكه همان فیچرفون ها یا گوشی هایی است كه 4G را پشتیبانی نمی كنند.از سوی دیگر، از آنجا كه شبكه 4G همچنان در حال گسترش است، نیاز به فركانس های خالی برای توسعه این شبكه به شدت احساس می شود. این در حالی است كه اگر شبكه های 2G و 3G خاموش شوند، امكان واگذاری فركانس آنها به شبكه 4G فراهم می شود و محدودیت فركانس برای این شبكه از این طریق تا حدود زیادی رفع خواهد شد. در نتیجه، به نظر می رسد ادامه فعالیت 3G در درازمدت مقرون به صرفه و قابل دفاع نیست.

مرجع : روزنامه همشهری
منبع خبر:
بهار نیوز
   تاریخ: ۰۹:۲۶ - ۱۲/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۷