دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

نقش بازی های كودكانه در جلوگیری از اختلالات حركتی
 
یك روانشناس كودك و نوجوان، معتقد است كه بازی فقط استراحت كودكان در اوقات فراغت نیست، بلكه مهم ترین عامل آموزش غیر مستقیم است.
نقش بازی های كودكانه در جلوگیری از اختلالات حركتی یك روانشناس كودك و نوجوان، معتقد است كه بازی فقط استراحت كودكان در اوقات فراغت نیست، بلكه مهم ترین عامل آموزش غیر مستقیم است.

ندا جدیدی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: هنگام بازی تمام سیستم های بدن از قبیل عضلات، عصب ها، گردش خون و اسكلت بدن و البته تمام حواس شنوایی، لامسه، بینایی و...، درگیر بازی خواهند شد و همین امر باعث رشد و افزایش درك كودك با محیط می شود.

وی تصریح كرد: بازی محور اصلی یادگیری و آموزش كودكان به طور غیر مستقیم است اگر بخواهیم كودكانی شاد، آگاه وسلامت داشته باشیم، بهتر است بستر مناسب برای بازی ها و فعالیت هایی كه از انجام آن لذت می برند را فراهم كنیم.

جدیدی در تشریح بازی های تمركزی گفت: درست كردن حجم های مختلف یكی از مناسب ترین بازی های تمركزی است. ساخت شكل های كاغذی با قیچی، كاغذ، چسب و یا حتی نقاشی كردن نه تنها باعث رشد عضلات ریز و درشت دست و بدن و همینطور هماهنگی چشم و دست می شود بلكه تمرین تمركز در كودك را به دنبال دارد كه در آینده برای فراگیری مباحث و برنامه های مختلف بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینكه برای تخلیه هیجان و انرژی كودكان باید آنها را تشویق به بازی با حركات تعادلی كرد، افزود: این نوع بازی ها در درجه اول به تخلیه انرژی و هیجان كودكان و تعادل بدن كودك كمك زیادی می كند. همچنین حركاتی نظیر پرش، كشش، راه رفتن و پریدن به هماهنگی پا و چشم باعث جلوگیری از اختلالات حركتی در آینده خواهند شد.

این روانشناس كودك و نوجوان ادامه داد: از آنجا كه رشد همه جانبه كودك از اهمیت زیادی برخوردار است پس در طراحی بازی و انجام آن باید تمام ابعاد رشدی را در نظر گرفت. گاهی والدین برای آنكه كودك از بازی های تمركزی لذت نمی برد و یا برعكس، زیاد مایل به جنب و جوش نیستند والدین این بخش را حذف و یا كمرنگ می كنند درحالی كه حذف هر بخش باعث پدیدار شدن مشكلات بعدی در آینده خواهد شد.

جدیدی گفت: بسیاری از والدین به دلیل مشغله و مشكلات متعدد از وقت گذراندن با فرزندانشان امتناع می كنند این در حالی است كه كودكان با تعامل و ارتباط موثر و هدفمند در مسیر رشد قرار می گیرند.

وی افزود: وقت گذراندن با كودكان باید جزو برنامه های اصلی و مهم روزمره والدین قرار گیرد، حتی اگر این زمان كوتاه باشد می تواند نقش بسزایی در شكل گیری شخصیت كودك ایفا كند.

این بازی درمانگر اظهار كرد: به طور متوسط، زمانی كه والدین برای بازی و حضور هدفمند در كنار كودكان می گذرانند 2 تا 3 ساعت است كه این زمان با توجه به شرایط خانواده و متناسب با وقت والدین قابل تغییر است، هرچند این زمان كوتاه به نظر می رسد اما می تواند نیاز كودك را به دریافت محبت و توجه برطرف كند.

وی گفت: برخی از والدین هستند كه به ظاهر تمام شبانه روز را در كنار كودك سپری می كنند و یا كارشان را به خاطر آرامش روحی و روانی فرزندشان كم و یا رها كرده اند، اینكه والدین برای سال های اولیه كودكشان ارزش قائل هستند قابل تقدیر است، اما گذراندن وقت با كودك به تنهایی كافی نیست.

این طراح بازی ادامه داد: گذراندن وقت با كودك باید هدفمند باشد، گاهی كنار كودكمان هستیم اما فكر و ذهن ما درگیر مسائل دیگری است، منظور از بودن كنار كودك این است كه با تمام انرژی به آنها اعلام كنیم در كنارشان هستیم.

جدیدی خاطر نشان كرد: حضور هدفمند والدین كنار كودك به او احساس امنیت، آرامش و احترام خواهد داد و حس مثبت دیده شدن به میزان كافی در كودك تقویت می شود. كودكان سرمایه های زندگی ما هستند و وقتی تصمیم می گیریم مسئولیت حضور آنها را در زندگی بپذیریم، بهتر است سعی كنیم تا جایی كه می توانیم كودكان شاد و سلامت داشته باشیم.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۰۷:۲۶ - ۲۸/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۲