دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

كانون های فرهنگی و مذهبی محلات، میزان بزهكاری را در جامعه كاهش می دهد
 
گروه استان ها- یكی از راه های قابل اعتماد برای كاهش آسیب ها و انحرافات اجتماعی استفاده از روش های مذهبی و معنوی است و به همین سبب كانون های فرهنگی و مذهبی محلات می تواند نقش موثری در كاهش این آسیب ها در جامعه به ویژه جوامع مذهبی داشته باشد.
كانون های فرهنگی و مذهبی محلات، میزان بزهكاری را در جامعه كاهش می دهد
گروه استان ها- یكی از راه های قابل اعتماد برای كاهش آسیب ها و انحرافات اجتماعی استفاده از روش های مذهبی و معنوی است و به همین سبب كانون های فرهنگی و مذهبی محلات می تواند نقش موثری در كاهش این آسیب ها در جامعه به ویژه جوامع مذهبی داشته باشد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان ، برخی آسیب های اجتماعی و خانوادگی در جامعه رخ می دهد كه نه تنها به خود افراد كه به طیف وسیعی از مردم یك جامعه آسیب وارد می كند و برای جبران آن هزینه های مادی و معنوی بسیاری باید پرداخت كرد. بسیاری از این آسیب ها به گونه ای هستند كه می توان مانع از آنها شد و پیشگیری كرد.

آسیب هایی مانند اعتیاد، سرقت، فساد، تبهكاری، انحرافات و بسیاری آسیب های دیگر كه با آنها آشنایی داریم از جمله آسیب هایی هستند كه افراد آگاهانه به سمت آن گرایش پیدا می كنند و می تواند با آگاهی و افزایش اطلاعات افراد از وقوع آنها جلوگیری كرد. برای رسیدن به این آگاهی نیز راهكارهایی وجود دارد كه با رعایت آنها حتما می توان تا حدودی مانع از حادث شدن بسیاری از آسیب ها شد.

هر جامعه ای متناسب با شرایط خود، با انواعی از انحرافات و مشكلات روبروست كه تاثیرات مخربی روی فرآیند ترقی آن جامعه دارد؛ شناخت چنین عواملی می تواند مسیر حركت جامعه را به سوی ترقی و تعامل هموار سازد، به طوری كه علاوه بر درك عمل آنها و جلوگیری از تداوم آن عمل با ارائه راه حل هایی به سلامت جامعه كمك كند.

یكی از راهكارهای اساسی كه در بیشتر جوامع به ویژه جامعه اسلامی ما برای پیشگیری و كاهش آسیب های اجتماعی وجود دارد تقویت مناسك دینی و آئین های مذهبی است تا در سایه آن افراد كمتر به سمت انحرافات اجتماعی گرایش پیدا كنند. سرپرست واحد سلامت اجتماعی مركز بهداشت استان اصفهان در این زمینه با اشاره به لزوم تقویت مناسك دینی و آیین های مذهبی، در مناطق جرم خیز و مستعد بزهكاری، گفت: تقویت مناسك دینی و تشكیل كانون های فرهنگی و مذهبی در مساجد و محلات شهر، سبب تقویت سلامت معنوی شده و میزان بزهكاری و هنجارگریزی را در نوجوانان و جوانان كاهش می دهد.

میزان جرایم در ماه های معنوی كاهش می یابد

زهرا امینی با بیان اینكه مطالعات آماری در چند دهه گذشته نشان داده است، میزان جرایم در ماه های معنوی سال كاهش می یابد، افزود: تشكل های دینی نظیر كانون های فرهنگی و مذهبی مساجد، جلسات قرآنی و مراسم و هیئات هفتگی، با القای باورهای دینی و نهادینه ساختن پندارهای معنوی در افراد، نقشی بازدارنده در مواجهه با هنجارشكنی ها و بزهكاری های اجتماعی ایفا می كنند، بنابراین باید بر تقویت و ترویج این محافل همت گماشته شود.

وی به عقاید نظریه پردازان علوم روانشناختی همچون«ویكتورفرانگل» و «آلپورت» مبنی بر نقش باورهای دینی در یكپارچه سازی شخصیت انسان و جامعه پذیری بهتر اشاره و تصریح كرد: گفت وگوی درونی با پروردگار و انجام مناسك مذهبی، سبب كنترل اضطراب و كاهش احساس ناامنی در انسان می شود از این رو رفتارهایی همچون هنجارگریزی، نقض قانون، آسیب رساندن به اموال و سرمایه های عمومی یا تعدی به حقوق سایر شهروندان را به میزان قابل توجهی كنترل می كند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان ناظر درونی را مهمترین عامل بازدارنده در كنترل ناهنجاری ها و بهبود رفتار اجتماعی انسان برشمرد و خاطرنشان كرد: هرگونه هزینه فرهنگی در ترویج دین مداری، اشاعه باورهای مذهبی و تقویت سلامت معنوی در اعضای جامعه، به مثابه سرمایه گذاری بلندمدتی است كه از هزینه های گزافی نظیر افزایش قوای انتظامی، توسعه ندامتگاه ها و افزایش مراكز بازپروری پیشگیری می كند.

وی امنیت اجتماعی را یكی از شاخص های مهم سلامت جامعه ذكر كرد كه در شهرهای مذهبی كشور از وضعیت مطلوب تری برخوردار است و اظهار داشت: در مناطق مذهبی، متدینین به عنوان ضابط غیررسمی جامعه در سوق دادن افراد به سمت و سوی هنجارها عمل كرده و با میانجی گری، كاهش اختلافات و مشاجرات و تقویت روحیه مدارا و همنوع دوستی، وظیفه دستگاه های رسمی را در مبارزه با جرم و بزهكاری به شدت كاهش می دهند.

غفلت از وضعیت كودكان كار سبب افزایش بزهكاری اجتماعی می شود
بزهكاری و اعتیاد در افراد تغذیه شده با "شیر مادر" كمتر است
مجازات های جایگزین حبس راهكار مناسبی برای كاهش آسیب های ناشی از بزهكاری است
آموزه های مذهبی بهترین عامل بازدارنده درونی برای پرهیز از جرم است

این متخصص پزشكی اجتماعی به سابقه طولانی مراكز فرهنگی، جلسات دینی و هیئات مذهبی در استان اصفهان اشاره كرد و گفت: مدیریت اوقات فراغت و كاهش بطالت و هرزه گردی یكی از شاه كلیدهای پیشگیری از بزهكاری در نوجوانان و جوانان است كه كانون های فرهنگی در این زمینه كاركردی اثربخش ایفا كرده و با جذب نوجوانان مستعد، علاوه بر تربیت دینی و اخلاقی آنها، بستری مناسب را برای دوستی های سالم و طی كردن اوقان فراغت این قشر، فراهم می سازند.

امینی، معنادار بودن هستی و مقابله با پوچ گرایی، درونی ساختن هنجارهای اخلاقی و رفتاری و ارائه الگوی عملی از انسان سالم، صالح و موفق را سه محور اساسی در تربیت دینی انسان و پرورش بعد معنوی در وی ذكر كرد و افزود: آیین های مذهبی همچون مناسك ماه های رجب، شعبان و رمضان، ویژگی های مثبتی نظیر مسئولیت اجتماعی، نظارت همگانی، خیرخواهی و فعالیت های عام المنفعه و مساعدت در توانمندسازی افراد از كارافتاده را در جامعه تقویت می كند.

وی به باور اكثریت جرم شناسان درخصوص تاثیر دین گرایی در جلوگیری از جرایم اشاره و تصریح كرد: در سالهای گذشته برخی جرم شناسان جهان با طرح نظریاتی مدعی شدند عناصر سه گانه تعقل، وجدان اخلاقی و دستاوردهای علمی، برای ایجاد نظم و تامین امنیت در جامعه كافی است اما پژوهش های تجربی به وضوح نشان داده است اصول اعتقادی، احكام فقهی و آموزه های مذهبی در جوامع دین گرا، بهترین عامل بازدارنده درونی برای پرهیز از جرایم و انحرافات هستند.

اشاعه قانون و تقویت وجدان اخلاقی دو عامل اصلی در كاهش بزهكاری

سرپرست واحد سلامت اجتماعی مركز بهداشت استان اصفهان رویكرد كاركردگرایانه به دین را الگویی از پژوهش های دینی ذكر نمود كه كاركردهای اجتماعی و مدنی مذاهب را بررسی می كند و ادامه داد: مطابق با این الگو، ترویج مناسك دینی در بطن جامعه سبب می شود اعضای اجتماع به همرنگ پذیری و وفاق با اكثریت جامعه دست زده و هنجارگریزی و تخلفات رفتاری را ذاتا امری مذموم تلقی نمایند كه این خود نوعی امر به معروف عملی در ساحتی بزرگ به حساب می آید.

وی اشاعه قانون و تقویت وجدان اخلاقی را دو عامل اصلی در كاهش بزهكاری و جرم و جنایت در جوامع برشمرد و اظهار داشت: لازم است از یك سو، قوانین مدنی به عنوان فرهنگ عمومی در مدارس، آموزشگاه ها و رسانه های اجتماعی ترویج و درونی سازی شوند و از سوی دیگر، وجدان اخلاقی و فطرت صلاح جوی انسان به عنوان عاملی درونی، تحكیم و تقویت شود تا جامعه به آرامش و امنیت برسد.

سرپرست واحد سلامت اجتماعی مركز بهداشت استان، عبادت و نیایش را عنصری اساسی در كسب آرامش روانی در دوران مدرنیته و مواجهه با فشارهای روانی حاصل از آن ذكر كرد و گفت: دین گرایی از یك سو، میزان تاب آوری را در افراد افزایش بخشیده و در مواجهه با شكست ها و ناكامی های فردی و اجتماعی مانع از رفتارهای ضداجتماعی و مخرب انسان می شود و از سوی دیگر، با تاكید بر محاسبه نفس و سنجش اعمال، از تخطی آشكار انسانها از ضوابط و هنجارهای عمومی پیشگیری می كند.

امینی به آمار مرتبط با كاهش چشم گیر مفاسد اجتماعی همچون مصرف مشروبات الكلی و اعتیاد، مزاحمت نوامیس و اعمال مغایر با عفت عمومی، سرقت و وندالسیم در ماه های معنوی سال اشاره كرد و افزود: لازم است متولیان فرهنگی جامعه ضمن بهره گیری از قالب های خلاق رسانه ای و تولید محصولات اثرگذار فرهنگی و هنری به اشاعه فرهنگ دینی در سطوح مختلف جامعه در ایام مختلف سال بپردازند.

به گزارش تسنیم،بدون شك افرادی كه اخلاق و وجدان را سرلوحه زندگی خود قرار داده اند به سمت انحرافات و آسیب های اجتماعی گرایش پیدا نمی كنند و این وجدان نیز به سبب آموزه های دینی و اخلاقی در افراد ایجاد شده است، به همین سبب با اعتماد به روش های مذهبی و دینی می توان جامعه را از بسیاری آسیب ها دور نگه داشت.

یكی از راهكارهای اشاعه آموزش های معنوی و مذهبی آموزش در مدارس و دانشگاه هاست، تا شخصیت افراد در سنین پایین بر اساس اخلاقیات و معنویات شكل بگیرد و به كاهش انحرافات و آسیب های اجتماعی امیدوار بود.
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۲:۰۸ - ۲۸/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۲